Sanctum 2 Review

zondag, 02 juni 2013 om 18:00
Hoevaak kun je nou zeggen dat je in first-person modus constructies moet opbouwen en kont moet schoppen tegen massa's aliens? Precies. Sanctum bewees destijds met een uniek spelconcept dat tower-defense nog steeds ruimte open laat voor improvisatie. Sanctum 2 is van opzet weliswaar niet heel anders, maar probeert toch de nodige vernieuwing op tafel te leggen om het interessant te houden. Missie voltooid, of kan de game terug de ruimte in geschoten worden?
De mens is altijd al gierig geweest van nature. Altijd maar het onderste uit de kan willen halen; pakken waar het pakken kan. Na uitgebreid onderzoek hebben onderzoekers een planeet gevonden waar mensen zich kunnen vestigen en mineralen kunnen winnen, namelijk de planeet LOEK III. Zogezegd werd er een team heengestuurd, om vervolgens opgewacht te worden door een leger aliens. Want die aliens, die willen hun thuisbasis niet zonder slag of stoot opgeven, natuurlijk. We geven ze geen ongelijk. Maar ja, als we toch kanten moeten kiezen…

Multitaskers ahoy!

Blij dat we waren om te zien dat het tower-defense genre nog niet was uitgestorven. Zeldzame bronnen managen en op de juiste tijd reageren op scenario's is namelijk een zeer vermakelijke bezigheid. Ga je jouw zuurverdiende geld gebruiken om aan de linkerkant van jouw opstelling een turret neer te zetten om die hoek veilig te stellen, of wacht je nog even op een aanzienlijk betere upgrade voor een turret die je al ergens hebt staan? Keuzes die je moet maken in Sanctum 2. En ja, geld is behoorlijk schaars op de planeet LOEK III.
Geld verdien je door te knallen, knallen en nog eens knallen. En door levels succesvol uit te spelen. Hoe zit een level in elkaar? Nou, als je een gemiddelde tower-defense game kent, dan zul je Sanctum 2 snel kunnen oppakken. Ieder level bestaat uit meerdere golven vijanden die in steeds groteren getale op je af komen stormen. Van kruiperige slijmbeesten tot gigantische vliegende kwallen die er alles aan doen om jouw basis helemaal aan gort te slaan. Lekker vriendelijk volk dat daar leeft op LOEK III. Daar willen wij in ieder geval geen beschuitje mee eten.

Tijd voor de nieuwe zaken

Tot dusver de basiselementen in Sanctum 2. Maar eigenlijk heb je in onze impressie destijds al uitgebreid kunnen lezen hoe de game precies in elkaar zit. Je weet dat we de game er prachtig uit vinden zien en je bent ervan op de hoogte dat de wapens in Sanctum 2 niet echt een bevredigende impact hebben. Tenminste, dat zeiden we in de preview. Het heeft weinig zin om diezelfde tekst nog eens klakkeloos naar deze recensie te kopieëren. Nee, nieuwe ervaringen hebben we beleefd in de multiplayer van Sanctum 2, die stiekem verrassend aangenaam is om te spelen.

Vele handen maken licht en leuk werk

In de online component van Sanctum 2 kun je het samen met één of meerdere andere kolonisten opnemen tegen het steeds groter wordende leger aan vijanden dat op je af komt. Of je nou de verhalende modus samen doorloopt of 'Survival', waarin je net zolang de manager van het slagveld moet uithangen totdat je uiteindelijk doodgaat of de hoofdbasis kapot is gemaakt. Wat opvalt is dat nagenoeg exact hetzelfde spelconcept aanzienlijk leuker wordt met meerdere mensen. Nu is dat in de meeste games het geval, maar het lijkt alsof Sanctum 2 echt in elkaar gezet is puur uit coöperatieve doeleinden. Want singleplayer is wel tof, maar de game komt pas echt tot zijn recht als je weet dat de andere kant van de kaart wordt gedekt door andere, vriendelijke gezichten.
Iedere keer dat je een ronde overleeft, krijg je nieuwe bouwmaterialen voor een opstelling en geld voor nieuwe turrets, die in allerlei vormen verschijnen. Hetzelfde geldt voor jouw teammaten, die het slagveld aanzienlijk meer onder controle weten te houden. Maar toch blijft Sanctum 2 een uitdagende game. Zelfs als je met drie anderen speelt. Bij sommige aliens zul je namelijk verdraaid goed moeten samenwerken en sterke constructies moeten bouwen om hun hatelijke intenties te kunnen overleven.

Makkelijk? Moeilijk? De game kan niet kiezen

Alleen Sanctum 2 kan niet kiezen welke uitdaging het nou wil bieden. Waarom dan? Nou, de moeilijkheidscurve is vrij inconsistent. De ene keer ben je een grote groep vrij makkelijke aliens aan het neerknallen, terwijl je in de ronde daarna een handvol ijzersterke supermonsters het hoofd moet bieden. De moeilijkheid gaat niet geleidelijk omhoog, maar schommelt harder als een schip op de oceaan tijdens een stormachtige nacht. Een tower-defense game is in onze ogen leuker als deze steeds iets moeilijker wordt. Je het gevoel krijgt op het eind met bloed zweet en tranen de basis te hebben verdedigd. Helemaal als je ook nog eens een beeldvullende baas tegenkomt die jouw hele constructie in een zwiep verwoest. Maar de adrenaline die je voelt als je er een neerhaalt is geweldig. Een intens gevoel dat door je lijf heengaat. Golfbewegingen in de moeilijkheidsgraad doet dat gevoel, helaas, soms flink teniet.

Het plot zweeft in de ruimte

Op de vraag of de game nog een plot kent, luidt het antwoord prominent 'neen'. Of althans, amper. Plotbeschrijvingen kun je vinden in de vele laadschermen die Sanctum 2 kent. Tussenfilmpjes of andere behulpzame elementen die de achtergrond van LOEK III uit de doeken doen, komen nagenoeg niet voor. Een gemiste kans, want tussen het nodige schiet- en knalwerk is het toch aangenaam om te weten waar je het uiteindelijk nou voor doet.

Wapens voelen bevredigender aan

De wapens voelen trouwens op een of andere manier sterker aan dan in de preview, al is de shotgun duidelijk zwakker geworden. Maar de geluiden die deze brengers des doods met zich mee brengen, zijn erg belangrijk. Immers, je zult in Sanctum 2 het meeste gebruik maken van deze wapens in je handen. De variatie qua wapens is ook een pluspunt. Terwijl je in levels toeneemt, kun je nieuwe wapens, perks en extra versterkingen voor jouw personage vrijspelen en helemaal zelf kunt aanpassen. Erg tof, al hadden we toch nog ietsje meer keuzevrijheid gezien. Goed idee voor in een update?

Een game die je wilt leren beheersen

Dat terzijde is Sanctum 2 simpelweg een toffe game die zich vrij hoog mag plaatsen in de lijst met tower-defense games. Het is misschien niet de meest originele titel en het is ook niet de meest diepgaande titel. Maar vooral in teamverband is LOEK III een planeet die verdomd aangenaam is om op te vertoeven. Zie Sanctum 2 als een game die op het eerste gezicht een toegankelijk visitekaartje afgeeft, maar je al snel afslacht als je even niet oplet. Een game die je wilt leren beheersen. Al dan niet met wapens en turrets in de aanslag, want die verdraaide aliens doen er alles aan om je in kleine stukjes terug te sturen naar moeder Aarde.