Saints Row: The Third Review

dinsdag, 29 november 2011 om 18:00
Jarenlang was de Grand Theft Auto-serie heer en meester onder de sandbox-games. In 2006 kreeg de serie er een geduchte tegenstander bij. Volition en THQ kwamen namelijk met Saints Row, een sandbox-game die veel elementen met de GTA-serie gemeen heeft maar zichzelf een stuk minder serieus neemt.
Inmiddels zijn we vijf jaar verder en ligt het derde deel, Saints Row: The Third, in de schappen. Waar de eerste twee games respectievelijk een 9.0 en een 8.0 verdienden op XGN, proberen Volition en THQ ons met deel drie nog meer fun te bieden dan dat de eerste twee games al deden. Onder het motto: driemaal is scheepsrecht gingen wij aan de slag met Saints Row: The Third. Kijk uit voor de paarse dildo's!
Mediaconcern The Saints
Het verhaal in Saints Row: The Third begint op het moment waarop Saints Row 2 eindigde. Want nadat de Saints, jouw straatbende, heel Stilwater over heeft genomen, is de bende een samenwerking aangegaan met het grote bedrijf Ultor. Hierdoor is de bende één grote hype geworden met een eigen kledinglijn, eigen energiedrank en zelfs plannen om een film te maken. Maar een bende zou geen bende zijn als er geen criminele activiteiten worden uitgehaald. Daarom besluiten jij en je maatjes om een bank te overvallen.
Helaas is één van je maatjes zo dom om het alarm af te laten gaan waardoor alle politie-eenheden uitrukken wat resulteert in een arrestatie. Al snel word je uitgeleverd aan het mysterieuze Syndicate, waarvan je bijna het geld had gestolen dat in de kluis van de bank zat. De Syndicate laat niet met zich sollen en heeft genoeg geld om de politie om te kopen en jou mee te nemen in hun vliegtuig om je een voorstel te doen. Het bedrijf is namelijk uit op aandelen in je concern. Door 66 procent aan de Syndicate te geven laten ze jou in leven. Een dikke middelvinger voor de Syndicate en hun rare plannen. Kapot gaan zullen ze!
Knallen, knallen, knallen!
Na het ontsnappen uit het vliegtuig beland je in de stad Steelport dat volledige in handen is van de Syndicate en drie bendes. Aan jou de taak om de stad over te nemen, de bendes en de Syndicate de nek om te draaien en jouw eigen handelsmerk in de stad groot te maken. Dit doe je door de 47 missies die het spel rijk is te spelen. Deze kun je starten vanaf je mobieltje waarna je één of meerdere maatjes ophaalt om een meestal een gebouw te bestormen en alles kapot te knallen wat beweegt. Door de opdrachten te voltooien krijg je steeds meer controle over de stad en zie je je eigen bende groeien, iets wat stimulerend werkt.
Maar er is meer...
Naast de missies zijn er ook nog tal van hilarische activiteiten waar je aan kunt deelnemen. Zo zijn er activiteiten waarin je met een tank zoveel mogelijk schade moet aanrichten door alles kort en klein te schieten of te rijden, een arena waarin je je een weg richting de uitgang moet vechten, je naakt over straat moet rennen en een drugsdealer en de afnemer moet beschermen tegen enorme ladingen aan vijanden. Net als de missies zorgen deze activiteiten voor meer controle in de stad.
En nog meer!
Maar dat is natuurlijk niet waar de Saints Row serie mee groot geworden is. Want net als de vorige twee delen draait het in het derde deel om de fun die je erin beleefd. Want wat is het toch weer vet om voorbijgangers, politieagenten en leden van andere bendes op de meest hilarische manieren af te slachten met de meest bizarre wapens. Je kunt dan denken aan gigantische paarse dildo's, de Reaper Drone waarmee je luchtaanvallen kunt besturen, de Mollusk Launcher waarmee je een explodeerbare octopus afschiet waarna de vijand wild in het rond begint te schieten en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Naast de grote variatie aan wapens, zijn er ook tal van andere factoren die het spel leuk houden. Lekker rondcrossen in een uitgebouwde auto is dan ook geen probleem. Hetzelfde geldt voor het vliegen in helicopters en vliegtuigen, welke soms uitgerust zijn met raketwerpers en machinegeweren. In één woord: awesome!
Respect!
Door stoere acties uit te halen zoals tegen het verkeer in rijden, parachute springen of door iemand in het hoofd te schieten krijg je punten in de zogenaamde Respect-meter, welke onder de Saints Row fans wel bekend is. Door respect te verzamelen ga je, als de meter vol is, een level omhoog. Hoewel dit respect zelf niet zo heel boeiend is, zorgt het ervoor dat je je personage verder kunt uitbouwen met allerlei soorten skills. Zo kun je bijvoorbeeld een skill kiezen waardoor je meer bendeleden kunt aannemen of je meer kogels van een bepaald wapen kan dragen.
Hoewel deze kleine 'tweaks' erg leuk zijn, zul je de meeste aanpassingen aan je karakter al in het begin van de game doen. Je kunt je eigen personage namelijk helemaal naar eigen smaak in elkaar zetten en aankleden. Saints Row: The Third gaat hierin erg ver en bied je naast de standaard mogelijkheden zoals haarstijlen en de meest uiteenlopende kleding zelfs de mogelijkheid om je 'Sex Appeal' aan te passen. Mocht je achteraf niet tevreden zijn met je uiterlijk of je kleding, dan kun je tussen al het plezier door zowel winkels als de plastische chirurg een bezoekje brengen.
Graphics dragen bij aan de gameplay
Dankzij al het plezier dat Saints Row: The Third te bieden heeft, zul je bijna de graphics vergeten. Hoewel het spel niet oogstrelend mooi is zoals andere toptitels die we de laatste tijd voorbij zagen komen, kan het aardig met zijn tijd mee. Het spel is in een cartoonachtige stijl gegoten dat de game alleen maar ten goede komt. Door deze keuze laat Volition zien dat het spel puur om de fun draait en niet om de realisme. Op dit punt kunnen we dan ook stellen dat Volition gameplay boven graphics kiest, een gewaagde keuze in een tijd waarin games verschijnen die de grafische kaart van je console of PC volledig benutten.
Wat Saints Row: The Third ook erg goed doet, is het aanbieden van een soundtrack met daarin voor ieder wat wils. Tijdens het spelen zul je regelmatig in een auto rijden en dan is een stukje muziek natuurlijk wel zo leuk. De game kent een grote variatie aan tracks en iedereen kan zijn smaak dan ook wel vinden. Gelukkig wordt er ook nog gepraat in het spel en de kwaliteit van de stemmen is dan ook goed te noemen.
Maak jij progressie?
Hoewel Saints Row: The Third een enorm vet spel is waarin je kan doen en laten wat je wilt, voelt de game toch wat gek aan. Het is eigenlijk meer een verzameling van minigames in een open wereld. Hierdoor voelen sommige missies en activiteiten meer als een verplichting om alles uit het spel te halen. Om je uit die sleur te halen kun je wel altijd een vriend erbij roepen en de game in co-op spelen. Ook de horde modus, waarin je natuurlijk golven vijanden moet afslachten onder bepaalde voorwaarden of met een bepaald wapen, is met z'n tweeën te spelen. Op die manier kun je samen met een vriend talloze mensen met paarse dildo's op hun hoofd slaan!
Drie is twee
Volition en THQ laten met Saints Row: The Third zien dat gamen puur om plezier draait en niet alleen maar om grafisch pracht en praal. Als je het even beu bent om complexe verhaallijnen te volgen en de serieuze toon van de gemiddelde shooter achter je wilt laten, dan is Saints Row iets voor jou! Waan je even weg in een wereld waarin alles kan en mag en niets te gek is. Heerlijk!