Resident Evil: Operation Raccoon City Review

Review
zaterdag, 09 juni 2012 om 13:00
xgn google image
We kunnen er maar niet genoeg van krijgen om zombies neer te knallen. De Resident Evil franchise kent alles van zombies, maar helaas zijn niet alle games uit de reeks even goed. Spin-offs als Resident Evil: Deadly Silence behaalden geen goede resultaten. Doet Operation Raccon City het beter?
De Resident Evil franchise kent erg veel fans en dat aantal is vooral gestegen vanwege het succes van deeltje vier en vijf. Iedereen kijkt dan ook hard uit naar Resident Evil 6, terwijl spin-offs als deze Operation Raccoon City minder aandacht krijgen. Begrijpelijk, aangezien ongeveer alle spin-offs van de franchise uitdraaiden tot een grote flop. Maar misschien ligt het anders met Operation Raccoon City. Collega Eke beloonde het spel al met een 6.5 op de consoles en wij zoeken nu uit of de PC-versie beter is dan zijn consolebroeders.
Het verleden anders bekeken
Het verhaal van Operation Raccoon City neemt je mee naar, hoe kan het ook anders, Raccoon City. Je beleeft de gebeurtenissen van Resident Evil 2 en Resident Evil 3: Nemesis vanuit een ander spectrum. Vergeet de helden, ditmaal maak je deel uit van de Umbrella Security Service (U.S.S.). Het bedrijf waarvoor je werkt, Umbrella Corporation, heeft het T-virus laten ontsnappen en jij moet alle overlevenden ombrengen. Ook heel wat getuigen zullen dit verhaal niet overleven, want er mogen uiteraard geen sporen leiden naar Umbrella. Het verhaal biedt een interessante kijk op bepaalde memorabele gebeurtenissen en je zult dus ook bekende gezichten zien opduiken. Ondanks dat het verhaal kort en bij momenten oninteressant is, zijn er toch voldoende plotwendingen om het geheel amusant te houden.
Domme bots
Wie pas begint, kan maar beter meteen de online co-op opstarten. Dit is zonder twijfel het leukste aspect in Operation Raccoon City en laat je met maximaal drie andere spelers alle zeven missies doorlopen. De singleplayer is gewoonweg niet leuk vanwege de slechte AI Je computergestuurde teamleden zijn vaak net zo hersendood als de slachtoffers van het T-virus. Je teamleden negeren je meestal en lopen vaak rond zonder hulp te bieden. Ze zijn ook een kei in het verwijderen van mijnen, door er met hun voet op te trappen. Ook zombies doen soms rare dingen en kunnen, terwijl ze naar iemand spurten, zomaar stil gaan staan om vervolgens naar iemand anders te rennen.
De zwakke AI zorgt ervoor dat het spel niet vloeiend loopt en geen sterke sfeer weet neer te zetten. Toch kan het geheel erg moeilijk worden, ondanks de domme tegenstanders. Sommige zombies zijn super sterk en zullen pas neervallen na heel wat welgemikte kogels. Hoewel dit op zich geen probleem is, voelt het aan alsof ontwikkelaar Slant Six op deze wijze wilde compenseren voor de slechte AI Wel moet gezegd worden dat het schieten erg goed voelt en ook de besturing soepel is.
Werken met klasses
Maar het probleem van de AI is met name aanwezig in de singleplayer. In de online co-op worden je hersenloze teamleden vervangen door spelers van over de heel wereld. Je team bestaat uit verschillende klasses. Zo is Bertha een medic en Vector een recon personage. Terwijl je missies voltooit en alles dat beweegt neerknalt, verdien je ervaringspunten. Deze kun je besteden aan vijf speciale vaardigheden. Het is ook mogelijk om betere wapens vrij te spelen, hoewel het ook mogelijk is om niet vrijgespeelde wapens op te rapen van gesneuvelde teamleden. Je kunt te alle tijden wel slechts twee wapens dragen.
Verander in een zombie
Gevallen kameraden kun je met een druk op de knop weer genezen. Al is het soms vervelend wanneer er bijvoorbeeld kogels naast je gesneuvelde vriend liggen. Maar al te vaak zul je op belangrijke momenten automatisch naar de kogels grijpen in plaats van je vriend recht te helpen. Kogels liggen bovendien overal en dus moet je niet erg spaarzaam zijn. Daarbij verloopt de rest van de gameplay wel vloeiend. Zo zal je personage ook automatisch schuilen achter muurtjes en andere objecten. Het is even wennen maar na verloop van tijd zal je inzien dat het goed werkt.
Gebruik maken van schuilplaatsen is zelfs erg belangrijk. Het laatste wat je wil is geraakt worden en doodbloeden. Bloedende personages zijn altijd het favoriete doelwit van zombies. Het kan ook gebeuren dat je zelf in een zombie verandert. Helaas kun je dan niet doen wat je wil, zoals in Left 4 Dead, maar neemt de computer de besturing over en kun je alleen maar kijken naar het scherm. Hoewel dit beter uitgewerkt had moeten worden, is het grappig om te zien hoe de leden van je team schrikken als je plotseling naar ze toe komt spurten. Knal je zombie-teamleden neer, dan kun je ze weer genezen.
Competitie
Maar genoeg over de co-op, die erg leuk is als je goede teamleden hebt. Er is ook een competitieve multiplayer aanwezig. Deze bestaat uit varianten van klassieke modi als team deathmatch en capture the flag. In deze modi neemt de U.S.S. het op tegen de Special Ops. Het is leuk dat er ook zombies aanwezig zijn hier, zodat je voortdurend op je hoede moet zijn. Je aandacht mag niet verslappen en zombies neerknallen kan ook nog kogels opleveren. In de modus Survivor moet je proberen te ontsnappen naar een helikopter. Ten slotte is er nog Heroes, waarbij een speler telkens veel sterker is dan de rest en zoveel mogelijk spelers moet omleggen.
Geen zoethouder
Resident Evil: Operation Raccoon City doet de originele franchise geen eer aan. Het verhaal en de sfeer zijn niet indrukwekkend en de AI van je teamleden is gewoon betreurend. Er zijn ook nog verschillende bugs aanwezig, die het verloop van het spel kunnen vertragen. Toch is de besturing soepel en voelt het goed om zombies af te knallen. Vooral dan in de multiplayer, die van een hoog niveau is. Of je nu samenspeelt of andere spelers het leven zuur maakt, plezier zul je hebben over het internet. Veel horror is er niet aanwezig en dus is dit een luchtigere game. Operation Raccoon City zal ons zeker niet zoet houden tot Resident Evil 6 in de rekken ligt.
Cijfer: 6