Reisspellen: PocketGames Review

Review
zondag, 29 augustus 2010 om 17:30
xgn google image
Kijkend naar de reisspellen zijn één van de spellen van het kleinste formaat toch wel de PocketGames van University Games. Met maar liefst drie verschillende varianten kun je heel wat plezier beleven.
De drie PocketGames die University Games aanbiedt zijn Goal (een voetbalspelletje), Ace (een tennisspel) en Rally (een racespel). Alle drie de doosjes hebben hetzelfde kleine formaat en een magnetisch systeem, ideaal dus om mee te nemen, waar je ook maar naar toe gaat. We bespreken de drie verschillende spellen afzonderlijk.

Ace/Rally/Goal
Type: reisspel
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: ca. 15 minuten
Uitgever: University Games
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 6,- per variant

Ace
Bij dit tennisspelletje krijg je een magnetisch speelbord en 8 groene en en 8 blauwe tennisballen. Ieder speler kiest een kleur en plaatst zijn of haar tennisballen op de vakken van het speelbord aan zijn eigen zijde. De bedoeling is om als eerste de tennisballen naar de overkant van het veld te krijgen, dan win je.
Spelers doen om de beurt en zet en verplaatsen per keer een tennisbal. Dat verplaatsen kan op 2 manieren:
  • Normale zet
    Verplaats je tennisbal 1 vak horizontaal of 1 vak verticaal. Diagonaal is niet toegestaan
  • Springen
    Je mag over één of meerdere tennisballen springen (ongeacht de kleur), als deze zich direct aansluitend naast jouw bal bevinden. Je mag in 1 beurt maar 1 keer springen. Diagonaal springen is niet toegestaan.
Hoewel dit op papier simpel klinkt en dat ook wel is, zul je merken dat je toch moet nadenken over een bepaalde strategie. Dat maakt het leuk, want winnen doe je dus niet zomaar. Het spreekt overigens voor zich dat een speler niet dezelfde zet mag blijven herhalen en ook mag je op het eind van het spel je laatste plek niet blokkeren, je moet dus echt vooruit.
Ace
Rally
Een tweede variant van de PocktGames is Rally, een racespel. Ook nu krijg je weer een magnetisch klein bord met 3 groene en 3 rode auto's. De auto's zijn genummerd van 1 tot en met 3 die je op volgorde aan jouw zijde van het bord plaatst. De bedoeling is om ze in omgekeerde volgorde aan de overkant, dus in de vakken van je tegenstander, te parkeren.

Het leuke aan Rally is dat je niet enkel een stap met je auto vooruit doet, maar dat je ook een auto in een garage kan parkeren. Zo zijn er totaal vier garages over het bord verspreid en jij kan de auto's van je tegenstander hierin zetten om zelf op de plaats te gaan staan met je auto waar je tegenstander zich bevond. Op die manier kun jij vooruit komen, terwijl je de tegenstander juist terugzet, omdat een garage ergens anders op het speelbord is.
Per beurt mag iedere speler één auto verplaatsten en dit kan dan ook op twee manieren:
  • Normale zet
    Verplaats een eigen auto 1 vak horizontaal of 1 vak verticaal. Diagonaal is niet toegestaan. Auto's kunnen niet over elkaar heen springen. En auto's kunnen niet over een curbstone (= rood-witte streep rijden. Je moet dus om de garage heen.
  • Andere auto in een garage plaatsen
    Als de tegenstander één van zijn auto's in een vak direct naast één van jouw auto's plaatst (dus niet omgekeerd), mag je deze auto in een garage naar keuze parkeren en zelf met je eigen auto zijn plek innemen. Je mag een auto niet 2 keer achter elkaar in dezelfde garage plaatsen.
Zoals je merkt is de opzet dus weer iets anders dan Ace, maar zeker leuk om te doen. Een vleugje denkwerk komt om de hoek omdat je auto's dus precies in tegengestelde volgorde moet parkeren en de vraag is hoe je dat voor elkaar krijgt.

Goal

Tot slot is er de Goal variant, zoals de naam al doet vermoeden gaat het hier om een voetbalspel. Je krijgt een magnetisch speelbordje met daarbij 2 blauwe voetballen, 2 rode voetballen en 6 verdedigers. Net zoals bij Ace plaatst je je eigen 2 voetballen aan jouw zijde van het speelbord en de bedoeling is dat je ze als eerste aan de overkant krijgt.

Dit lijkt makkelijk, maar wordt uitdagend gemaakt doordat er over het veld 6 verdedigers staan die ook verplaatst kunnen worden. Per beurt mag een speler dus of één eigen voetbal verplaatsen of één eigen verdediger, wat er als volgt uitziet:
  • Verdedigers
    Verplaats een verdediger naar keuze 1 vak horizontaal of 1 vak verticaal, wederom is diagonaal niet toegestaan. Verdedigers kunnen niet over elkaar of over voetballen springen.
  • Voetballen
    Normale zet
    Verplaats je voetbal 1 vak horizontaal of 1 vak verticaal. Diagonaal is niet toegestaan.
    Springen
    Je mag met een eigen voetbal over één andere voetbal (niet meerdere) springen, als deze zich direct aansluitend naast jouw voetbal bevindt. De kleur van de voetbal is niet belangrijk. Voetballen kunnen niet over verdedigers springen, enkel over andere voetballen. Diagonaal springen is niet toegestaan.
Goal
Weinig geld, 3 aparte varianten
Hoewel het qua opzet allemaal op elkaar lijkt, spelen de drie PocketGames toch alle drie anders en komt bij elke variant nog een vleugje strategie om de hoek. Ieder spelletje heeft zijn eigen unieke kenmerken heeft. De PocketGames zijn eenvoudig qua opzet, het is niet heel uitgebreid of spectaculair, maar als je bedenkt dat je slechts zes euro per variant neerlegt, mag je ook niet meer verwachten.

Leuk voor slechts één keer

Zoek je dus iets voor weinig geld, dat je met twee man kunt doen, voor slechts 15 minuten per keer, dan zijn deze spelletjes een prima keuze. Heb je echter de tijd om langer dan 15 minuten te spelen, dan raden we je iets anders aan. Want de PocketGames zijn leuk voor even maar na één keer gespeeld te hebben, heb je het eigenlijk ook wel weer gezien. Iets als een lekker snoepje dat je na één keer kauwen alweer op hebt.

Pluspunten:
+ lage prijs
+ magnetisch systeem
+ eenvoudige opzet, maar toch wordt strategie beloond

Minpunten:
- leuk voor één keer maar daarna niet meer
- gaat dus snel vervelen
Cijfer: 6.5