Rayman Origins Review

vrijdag, 11 november 2011 om 14:00
Nostalgische herinneringen koester je. Je bewaart ze als een hele fijne herinnering, iets wat je graag terug wilt zien. Laat dat nou net het geval zijn bij Rayman Origins, een game die na wat tegenslagen (eindelijk) terugkeert naar zijn roots.
Dat is bijzonder goed nieuws. De oude, vertrouwde gameplay zal vast wel in de smaak vallen bij zowel de oudere als de jongere gamers. Helaas bestaat het gevaar dat zulke gameplay niet altijd goed uit de verf komt, dus is het voor ontwikkelaar Ubisoft nog altijd een lastige taak om een game van groot formaat te maken.
Een verhaal
Rayman Origins heeft wel degelijk een verhaal. Jazeker. Het spel speelt zich af in de welbekende Glade of Dreams, waar de gevaarlijke Bubble Dreamer er schoon genoeg van heeft. Hij wil namelijk slapen, maar Rayman en zijn maten slapen diep en snurken ontzettend. Dat bevalt Bubble Dreamer niet, en daarop besluit hij alle wezens – levend en niet-levend – op pad te sturen. Rayman wordt gevangen genomen, net als zijn vriendjes. Alle vriendjes en kompanen van Rayman zijn te vinden in Rayman Origins. Het hele groepje is speelbaar en elk personage laat zich hetzelfde besturen. Ubisoft houdt het lekker simpel.
Makkelijk te begrijpen
Rayman Origins is dan ook makkelijk te begrijpen. Zeer makkelijk zelfs. Je hoeft niet goed te zijn met je vingers, om zo de meest ideale combo’s te maken. Die zijn er namelijk niet. Zo kun je je tegenstander uitschakelen door op ze te springen, of door ze simpelweg te slaan. Dat betekent echter niet dat je al vanaf het eerste level al aan de slag kunt met alle mogelijkheden van Rayman. Bij sommige werelden, waar er zo’n tien van zijn, kun je een speciale vaardigheid ontgrendelen. Zo kun je pas na de tweede wereld zweven, en enkele werelden later pas tegen muren op rennen.
Electoons verzamelen
Wellicht weet je niet wat eigenlijk het doel is in Rayman Origins. Nou, het is simpel: zorg ervoor dat je de levels uitspeelt. Maar zorg er ook voor dat je die roze electoons bevrijdt. Dan heb je ook nog van die geel-goud achtige wezentjes die je kunt verzamelen, om zo aan het eind van het level te horen of je de hoogste score hebt gehaald. Aan het eind van het level wordt de verzameling opgeteld en als je er bijvoorbeeld tweehonderd van hebt, bevrijd je nog meer electoons. En daar word je ook nog voor beloond.
Als je bijvoorbeeld vijfentwintig keer een electoon hebt bevrijd, krijg je de kans om een rode, diamanten tand te scoren. En die kun je via een minigame winnen. Dat is echter niet het enige, want zo kun je ook nog speciale personages ontgrendelen waarmee je later kunt spelen. Oftewel: Rayman Origins zit boordevol verrassingen.
Hemelse gameplay
Maar waar het echt om draait, is de gameplay zelf. Het is niet zo dat de game ontzettend simpel is omdat de besturing makkelijk te begrijpen is. Integendeel zelfs. De gameplay is ongelofelijk. Ongelofelijk moeilijk, maar vooral ongelofelijk fijn. Het voelt als vanouds. Het voelt alsof je je oude jeugdliefde weer terugziet, die er nog beter uitziet nu je hem of haar na tien jaar weer tegenkomt.
Dat is Rayman Origins. Heel simpel te begrijpen, maar ontzettend leuk. In ieder level is er weer wat anders te doen, en het is ook nog bijzonder pittig. Hoe verder je dan ook komt, hoe moeilijker het wordt. Waar je in games als Alice: Madness Returns gewoon soms even adem kunt halen, moet je in Rayman Origins constant opletten en dingen bedenken. Hoe los ik dit op, hoe haal ik dit?
Zoals je het gewend bent van de oudere platformgames. Rayman Origins haalt dan ook het niveau van Super Mario World en Donkey Kong Country, twee games waarvan het niveau zelden gehaald wordt. Ouderwetse gameplay die het niet moet hebben van allerlei speciale vaardigheden en fratsen, maar gewoon dankzij haar simpele concept erg leuk is.
Frustrerend op een verslavende manier
En wie denkt dat het frustrerend is, omdat het spel zo moeilijk oogt, heeft het mis. Het is misschien wel frustrerend, maar dan op een positieve manier. Op een verslavende manier, omdat je niet kunt stoppen met het spel. Je moet en zal dat ene leveltje uitspelen, want anders vergaat de wereld. En dat is een gevoel dat je tegenwoordig niet meer in platformgames tegenkomt.
Met z’n tijd mee
Dat maakt het spel zo uniek. Het is lang geleden dat een platformgame nou echt zo moeilijk en leuk is geweest. 'Moeileuk', om zo maar eens even een nieuw woord te introduceren. Het is echter niet zo dat Rayman Origins alleen maar oude tijden doet herleven – het spel gaat ook nog met z’n tijd mee. Dankzij de co-op modus blijft het spel redelijk modern.
Deze co-op modus is echter niet heel erg uitgebreid, en is alleen offline speelbaar. Geen online co-op multiplayer dus, iets wat eigenlijk als een groot minpunt kan worden gezien. Het excuus dat je dan de gezelligheid minder voelt, is niet sterk. Waarom het een groot minpunt is, komt door het feit dat de co-op in Rayman Origins hilarisch is. Hilarisch geweldig. Je kunt met maximaal drie andere vrienden de levels in Rayman Origins beleven, die overigens aangepast zijn om zo uitdagend te blijven voor de co-op. Dat is erg geslaagd.
Met de hand getekend
Het meest opvallende aan Rayman Origins is dat alles, maar dan ook alles, getekend is. Met de hand. Niet op dezelfde manier als Disney in de vroegere jaren, waar iedere kleine tekening getekend moet worden. Maar wel op een manier dat het er enigszins goed uit komt te zien. Enigszins goed is nogal een understatement; het ziet er namelijk prachtig uit. De frisse en vrolijke stijl zal vast en zeker iedere gamer aanspreken, dus dat heeft Ubisoft goed voor elkaar gekregen.
De beste
Het mag eindelijk gerust gezegd worden: Rayman Origins is de beste platformer die deze generatie consoles kent. Het is eigenlijk best frappant dat een game die teruggaat naar de oude gameplay de meeste indruk maakt op de gamer. Mede door de ongelofelijk pittige, maar óh zo leuke levels en het sterke design heb je eindelijk een platformer in huis die gewoon écht goed is. Het is alleen bijzonder jammer dat er geen online co-op in de game is verwerkt, wat serieus als een groot minpunt gezien mag worden. Want ja, de offline co-op is al zo ontzettend leuk dat we het ook graag met vreemden zouden spelen. Rayman Origins, je bent leuk.
Cijfer: 9.2