Picross e4 Review

donderdag, 05 juni 2014 om 9:00
Picross E4: vlak voor E3 begint, komt Jupiter met een nieuwe Picross en een daardoor wat verwarrende naam. Het verslavende puzzelspelletje is terug, maar is het daar al tijd voor?
Jupiter is een ontwikkelaar die al best wat jaartjes meedraait. Die bracht je Wagamama, diverse Pokemon-spin-offs en Picross. Deze laatste game is voorzien van alweer het vierde deel op Nintendo 3DS en daarin wordt toch weer een nieuwe draai aan de puzzelaar gegeven. Het spel begint met een handige tutorial en een heel gemakkelijk level, dus nieuwelingen kunnen makkelijk aan boord stappen van de Picross-trein.

Puzzelgame op Sudoku-achtige wijze

Mocht je bang zijn dat je gewone Picross-potjes waarbij je onscreen een Japanse beeldzoeker in elkaar puzzelt, voorgoed over zijn, geen zorgen. De eerste ruim honderd puzzels zijn allemaal old school puzzels. Je moet aan de hand van cijfers uitvinden hoeveel blokjes in het raster moeten worden gevuld en welke niet. Logisch nadenken dus.
Het is dus een puzzelgame waarin je op Sudoku-achtige wijze een leeg rooster van eerst vijf bij vijf, dan tien bij tien en dan vijftien bij vijftien moet vullen aan de hand van die getallen die erbij staan. Dat wordt je uiteraard steeds moeilijker gemaakt, totdat je op een gegeven moment soms ietwat radeloos maar gewoon een vakje aantikt en genoegen neemt met de kans op een tijdstraf van een paar seconden.
Elke puzzel moet opgelost worden binnen een bepaalde tijd, maar gelukkig ligt de nadruk daar niet heel duidelijk op. Je kunt redelijk rustig puzzelen, want het is niet alsof er overduidelijk in beeld wordt afgeteld. Een grote plus, want puzzelen is toch iets wat je liever even op je gemakje doet. Zeker een game als Picross, die door zijn hapklare, vlugge levels vaak ideaal is voor in het openbaar vervoer.

Bijzondere kunstwerkjes

Het is elke keer weer bijzonder hoe Jupiter met al die iconen op de proppen komt. Immers is het eindresultaat van een beeldzoeker niet dat je wat blokjes hebt ingevuld en weer verder gaat. Nee, elk speelveldje vormt uiteindelijk een plaatje. Het zijn natuurlijk plaatjes, vooral in een 5x5-spel, die heel pixelig zijn, maar het zal je verbazen hoe makkelijk je er iets in herkent: een baby, een onderzeeër, een stuk cheesecake.
Picross e4 bevat nog twee andere speelmethodes. De ene is Micross, dat je ook al tegen bent gekomen in Picross e2. Hierin speel je in eerste instantie een gewoon Picross-veld, maar daarna bevatten sommige vakjes op zich weer losse Picross-puzzels. Hierdoor krijg je als eindbeeld veel mooiere plaatjes, maar de puzzeltjes in Micross zijn wel aanzienlijk moeilijker. Er worden daarin bovendien weinig hints weggegeven, waardoor je het helemaal zelf moet doen.
Micross-puzzels doe je dan ook wat langer over, want alleen al in de eerste puzzel zitten 34 kleine Picross-spelletjes verstopt. Er zijn dan ook niet zo heel veel Micross-puzzels beschikbaar, want ze zitten overduidelijk veel complexer in elkaar. Ze zijn moeilijk en dat is frustrerend, maar als je eenmaal door alle normale Picross-puzzels heen bent, dan is het wel een lekkere uitdaging om je tanden in te zetten.

Mega Picross is niet mega anders

Hoewel je misschien beter eerst zou kunnen beginnen met Mega Picross, de derde mogelijkheid in deze game. Mega Picross heeft soms getallen staan die niet op één, maar op twee rijen van toepassing zijn. Dat is nogal een ommezwaai en heel erg wennen, maar al gauw zul je ook daar weer aan verslingerd raken. Het is iets minder verschillend van Picross dan Micross, dus iets minder laagdrempelig.
Tot slot word je nog op een stuk of 15 speciale puzzels getrakteerd, maar die krijg je alleen als je Picross e hebt gekocht. Beetje flauw dat die extra puzzels worden getoond als een cadeautje, want dat is dus voor menig gamer helemaal niet van toepassing als die nog niet zo is ingeburgerd in de Picross-scene.
Een kleine teleurstelling, dus. Helemaal omdat je ze wel vrijspeelt naarmate je meer puzzels uit de game doet. Schijn bedriegt, want je mag ze dan wel vrijspelen, maar je mag ze niet doen als je geen Picross e hebt.
Wat als een groot gemis mag worden gezien in Picross e4, zijn de 3D-puzzels. Die waren heel erg tof in zijn voorganger Picross e3 en die gaven juist weer een hele andere dimensie (sorry voor de woordgrap!) aan de puzzelaar. Bovendien waren de resultaten qua beeld ook weer heel anders, wat echt een lekkere frisse wind was. Die frisse wind blijft uit in Picross e4.

Weinig voldoening

Wat dat betreft valt Picross e4 toch een beetje tegen. De Micross-puzzels zijn er ten eerste wat weinig, maar kosten ook veel langer om voldoening uit te halen. Of elke puzzelgamer daar zin in heeft, dat is maar de vraag. Juist omdat de moeilijkheidsgraad ook aardig wordt opgeschroefd, is het voor te stellen dat veel gamers die Micross-puzzels dan links laten liggen.
Mega Picross is dan wel weer leuk, maar uiteindelijk is het niet heel erg anders dan gewoon Picross. Picross blijft, ondanks dat het niet vernieuwd is, het allerleukste aan Picross e4.