Orcs Must Die! 2 Review

zaterdag, 18 augustus 2012 om 16:00
Films, boeken en games zijn het meestal over één ding eens: Orks moeten dood! Vorig jaar kon je al een ton orks doden in Orcs Must Die!. De opvolger van die game is net verschenen en alles draait nu om de coöperatieve multiplayer.
Vorig jaar verscheen Orcs Must Die! en het spel gaf nieuw leven aan het tower defense genre. In plaats van als een god torentjes vanuit de hemel te bouwen, liep je zelf rond om valstrikken te zetten en kon je ook nog heel wat schade aanrichten met een kruisboog. Maar de orks zijn nog steeds niet dood en dus moet onze held zonder naam weer aan de slag om het kwaad tegen te houden. Ditmaal krijgt hij wel hulp van een tovenares. Co-op vormt dan ook de grootste vernieuwing en of dat genoeg is om van Orcs Must Die! 2 een topper te maken, lees je hier.
De opstelling
In Orcs Must Die! 2 moet je proberen om orks tegen te houden om van punt A naar punt B te gaan. Ze komen tevoorschijn uit scheuren in de realiteit die zorgen voor teleportaties. Elk potje dat je speelt, kent een bepaalde volgorde. Je begint met wat geld waarmee je valstrikken kunt plaatsen. Denk hierbij aan ijzeren pieken die worden afgevuurd of grote ventilatoren die orks van een afgrond kunnen blazen. Hierna gaat de ronde van start en moet je proberen om veel orks tegelijkertijd te vermoorden. Zo krijg je meer geld om na of tijdens een aanval nieuwe valstrikken op te stellen.
Goede humor
Wanneer je met één van de beschikbare personages speelt, zul je over unieke valstrikken en mogelijkheden beschikken voor dat personage. In je eentje kun je dus nooit alle mogelijke vallen plaatsen. Op deze manier probeert ontwikkelaar Robot Entertainment je aan te moedigen om een co-op potje te starten. Wanneer je de leerling speelt, zul je zware, brute aanvallen kunnen doen met heel wat doden tot gevolg. De tovenares pakt het wat subtieler aan en zal orks aan je zijde laten vechten of ze uitmoorden met vergif. Je zult, met behulp van voice chat, voortdurend met elkaar moeten plannen. Zullen we hier een extra val bouwen of gaan we sparen voor een sterkere val?
De co-op is erg leuk en als je klaar bent met het verhaal, kun je aan de slag gaan met de nieuwe Endless modus. In deze modus zullen er oneindig veel reeksen orks tevoorschijn komen. Elke nieuwe reeks is groter en sterker. Het doel is dus om dit zo lang mogelijk vol te houden en te voorkomen dat er twintig orks naar het eindpunt kunnen rennen.
Pittig in je eentje
Bovendien is het ook gewoon een noodzaak om het spel met een vriend uit te spelen. In je eentje is het enorm pittig om het einde te bereiken. Er zijn namelijk nieuwe vijanden die je het leven zuur maken. Zo zijn er erg grote wezens die gemaakt zijn van steen. Maak je er eentje dood, dan splitst het zich op in twee kleinere versies van zichzelf. Daarnaast kun je ook je pijlen richten op heel wat nieuwe vliegende monstertjes. De co-op kan nog steeds moeilijk zijn, maar je hebt meer plezier omdat je met een vriend speelt.
Op zoek naar combinaties
Alleen of met een vriend, je zult pas overwinnen wanneer je goede wapens vrijspeelt. Na elke overwinning krijg je een bepaald aantal schedels. Met deze schedels kun je nieuwe valstrikken vrijspelen. Daarnaast is het ook mogelijk om valstrikken te verbeteren. Zo kun je vergif sterker maken of ervoor zorgen dat een valstrik bepaalde acties sneller zal uitvoeren. Er zijn veel meer mogelijkheden dan in het voorgaande deel. Nu kun je bijvoorbeeld de muur die bestaat uit pieken op drie verschillende manieren verbeteren. In Orcs Must Die! kon je steeds maar één verbetering doorvoeren. Met al deze keuzes kun je dus ook in de co-op echt dodelijke combinaties maken. Zo kun je vijanden tegen het plafond laten zweven om ze vervolgens in een vlammenzee te bedelven.
Meeleven met het spel
Het spel moedigt je aan om steeds mooie combinaties te bedenken en elk potje te winnen. Waar je in andere tower defense games vanuit de hemel het slagveld wat bekijkt, zit je nu middenin de actie. Het grappige commentaar van je personage en de vaak hilarische doodanimaties van de orks zorgen ervoor dat je meeleeft met alles dat rondom jou gebeurt. Dit gevoel krijg je vooral wanneer de orks van twee kanten komen aanstormen en je zelf voortdurend met je eigen wapen aan de slag moet om een klein legertje orks uit te moorden.
Geen volledige game?
Zijn er dan helemaal geen minpunten aan dit spel? Jawel hoor, zo zouden betere graphics zeker welkom zijn. De cartoonstijl is erg leuk om naar te kijken, maar er lijkt geen enkele verbetering te zijn tegenover het eerste deel. Bovendien zijn de omgevingen waarin je moet vechten steeds hetzelfde, met slechts enkele subtiele aanpassingen. Ook de muziek is veelal hetzelfde gebleven, wat toch wel jammer is. Om deze redenen voelt Orcs Must Die! 2 niet altijd aan als een compleet nieuwe game.
Orks doden blijft super
Orcs Must Die! 2 is een enorm leuke tower defense game geworden. De co-op is geweldig omdat je voortdurend met elkaar moet afspreken wie welke valstrikken plaatst. Eens het gevecht losbarst ga je zelf met je wapen de strijd aan en lach je je vaak te pletter door het commentaar van je personages. Er zijn tal van nieuwe wapens en combinaties mogelijk, wat voor heel wat uurtjes gameplay zorgt. Het is uiteraard jammer dat de graphics, de muziek en de omgevingen niet echt verbeterd zijn, maar dat mag de pret zeker niet drukken.