Metroid Prime 3: Corruption Review

zondag, 25 november 2007 om 11:43
Eindelijk kunnen we ons tegoed doen aan het derde deel in de Metroid Prime trilogie. Regelmatig hoor je critici zeggen dat er te weinig toptitels op de Wii uitkomen en dat het aanbod te kinderlijk of slap is. Geldt dit ook voor Metroid Prime 3: Corruption?
Lock’ n load
Je begint je avontuur aan boord van de federation spaceship Olympus waar je wordt toegesproken, samen met de andere premiejagers, door de commandant van de Galactic Federation. Theetijd is voor een andere keer want vrijwel direct vallen de ruimtepiraten aan en breekt de hel los. Verdediging moet opgebouwd worden en al snel leer je met deze opdracht de fijne kneepjes van de controller. Je krijgt hulp van de drie aanwezige premiejagers: Rundas (een beheerser van ijs), Ghor de cyborg en Gandrayda, een shapeshifter.
Dit zogenaamde ‘leer de knoppen kennen’ level heeft veel weg van een Call of Duty 'bestorm het strand' episode. Om je heen vechten galactische soldaten hun strijd uit terwijl jij je opdrachten tot een goed eind probeert te krijgen om daarbij zoveel mogelijk ruimte piraten een kopje kleiner te maken. Nog voor je de verdediging kunt activeren komt dark Samus op de proppen en schiet het hele zooitje, met jou erbij, naar de maan met een enorme lading Phazon. Enige tijd later ontwaak je in de ziekenboeg om vast te stellen dat je bol staat van het giftige goedje.
Voorbij de tutorial
Vanaf hier begint het echte Metroid Prime 3: Corruption pas eigenlijk. Phazon speelt in deze nieuwe game een meer prominente rol. In de vorige twee delen was Phazon de reden dat je erop uit trok. De planeet Aether werd geïnfecteerd door Phazon en bracht mutaties teweeg. Phazon is echter een ongelooflijke bron van energie en al snel werd het ook een felbegeerd goedje voor allerlei tuig. De Phazon besmetting brengt in dit laatste deel een nieuwigheid met zich mee. Door de besmetting van Samus kan je nu jezelf in hyper mode begeven door te drukken op de +-knop waarmee je verwoestend kunt uithalen. Je gebuikt hiervoor telkens een life container om jezelf met phazon te vullen. Je aanvallen zijn krachtiger, doch verlies je geleidelijk aan health. Je kunt het dus niet te lang gebruiken!
Je mede premiejagers zijn ook besmet met Phazon en zijn voordat jij ontwaakte al naar andere planeten gezonden waar ook besmetting met Phazon wordt vastgesteld. Dark Samus heeft namelijk vreemde “Leviathans” vol met Phazon gestuurd naar deze planeten om ze te besmetten. Er is echter niets meer van deze premiejagers gehoord en men vreest het ergste. Daarom wordt jij naar dezelfde planeten gestuurd om orde te herstellen. Echter zit er nog een addertje onder het gras wat betreft de phazon besmetting, maar zoek dat zelf maar uit!
Hulp van een sidekick
Bij het vertrekken naar de planeten die je moet bezoeken, zal je gebruik maken van je sidekick, namelijk je ruimteschip. Deze speelt een prominente rol in het spel en zal soms ingezet moeten worden in de talloze puzzels die het spel rijk is. De puzzels zijn niet onoverkomelijk maar zullen je redeneringsvermogen wel testen. Tevens zal je handig gebruik moeten maken van je upgrade.
Dit maakt van Metroid Prime overigens geen klassieke first person shooter maar meer een first person adventure. Je speelt dit spel dan ook niet zomaar in tien uur uit met je vingers in je neus. Er zijn namelijk genoeg vijanden aanwezig. Echter het doorkruisen van de werelden met de daarmee puzzels neemt een meer centrale rol in. Verder heb je te maken met eindbazen die je het leven zuur zullen maken en het uiterste vergen van je kunnen.
Grafisch een van de mooiste titels
Je zult meermaals een level doorkruisen om met open mond van de creatie te genieten van de leveldesigners. Je vraagt je af waar ze de inspiratie vandaan hebben gehaald zo mooi is het. Hoewel een PlayStation 3 en een Xbox 360 mooiere graphics kunnen genereren, is dit toch een van de mooiere titels van dit jaar voor de Nintendo Wii. Dit niet door High Definition beeld maar door prachtige werelden te scheppen. Ook het geluid verdient een pluim. Het is meeslepend, bombastisch en theatraal. De muziek neemt je mee en laat je niet meer los.
Meer mogelijkheden
Meermaals terug gaan naar een planeet, het zogenaamde backtracken, hoort erbij maar zal je niet gaan vervelen. Telkens heb je weer iets nieuw geleerd, een upgrade voor jezelf, je morphball vorm of je schip wat je toegang geeft tot nieuwe delen op de planeten.
Voor diegenen die onder een steen leven of nieuw zijn met Metroid, morphball is de mogelijkheid om jezelf op te rollen tot een balletje. Hiermee kun je onder andere door tunneltjes rollen, bommetjes neerleggen, en meer. Al deze features zorgen ervoor dat je bij de les moet blijven, zeker als het aankomt op een eindbaas omleggen of een oplossing zoeken voor je probleem als je vast zit. Overigens, als je vast zit: verander eens van vizier en scan in het rond. Met je scannervizier zul je hints en talloze dingen te weten komen. Over de geschiedenis van een planeet tot zwakke plekken van een eindbaas.
Kritiek
Mindere punten aan het spel zijn soms de lange laadtijden als je een ander deel betreedt. Soms zul je voor een deur staan, wachtend tot hij opengaat om dan nog maar eens te wachten omdat je toch verkeerd gegaan bent en terug moet. Omdat het er allemaal erg mooi uitziet heeft de Wii werk te doen...veel werk. En dat merk je dus als je een nieuw deel wilt betreden. Het reizen tussen planeten gaat gegarandeerd gepaard met een filmpje van je schip dat de lange trek inzet. De kaart is soms onduidelijk. Je krijgt deze te zien in 3D die je langs alle kanten kunt bewegen maar soms is het niet duidelijk waar je nu langs moet gaan. Is het twee deuren links en dan omhoog of andersom? Verder is het eindeloos respawnen van vijanden is een beetje vervelend te noemen. Twee deuren ben je verder en dan keer je terug om weer diezelfde blobber tegen te komen.
Leuke aanvulling
Maar buiten deze punten zijn er geen andere redenen om dit spel niet aan je collectie toe te voegen. Het multiplayer gedeelte beperkt zich tot het doorsturen van “friend-vouchers.” Telkens als je een mijlpaal haalt (bijvoorbeeld een bepaald aantal kills) krijg je een friend voucher. Deze voucher kun je opsturen naar vrienden in je Wii-lijst die ook Metroid Prime 3: Corruption hebben. Op hun beurt kunnen zij ze inwisselen voor credits waarmee je dan allerlei goodies kunt kopen zoals soundtracks of bumper stickers voor je spaceship. Dit geeft wel een leuke aanvulling aan het geheel.
Al met al vormen de setting, het gevoel, de muziek echt één vloeiend geheel. Je voelt je Samus, je ademt phazon. Een ongekend gevoel, en daardoor behoort Metroid Prime 3: Corruption tot de beste Wii games van het moment.