Mega Man 10 Review

    Capcom heeft gouden tijden beleefd in het 8-bit tijdperk. Dit kwam mede door het kleine robotje mega man, welke onze harten destijds veroverde. In 2008 heeft Capcom met Mega Man 9 wederom een goede game neergezet, dus was de tijd rijp voor een tiende deel.

    Lange carriere
    In dit tiende deel van Mega Man franchise ga je, zoals in voorgaande delen, weer op pad met Mega Man. In de eerste instantie was hij een helper robot van Dr. Light. Toen in het eerste deel van de franchise de hel losbrak werd hij echter omgebouwd tot vechtrobot. Nu, negen delen verder, ben je nog steeds diezelfde vechtrobot met precies hetzelfde doel.

    Dr. Wiley is namelijk weer volop bezig om de wereld over te nemen met gevechtsrobots en het is aan jou om zijn leger te stoppen. Je doet dit gelukkig niet alleen, want dit keer kun je er ook voor kiezen om met Proto Man aan de slag te gaan.

    Proto Man is een rode gevechtsrobot, welke tijdens de sprongen een schild heeft. Daarnaast kan hij slidings maken en is hij twee keer zo taai als Mega Man. Toch heeft hij niet alleen maar voordelen ten opzichte van de kleine blauwe held. Hij schiet namelijk slechts twee projectielen tegelijk, terwijl Mega Man er drie tegelijkertijd af kan vuren.

    Mega Man 10 Screenshot 137554 Mega Man 10 Screenshot 134487 Mega Man 10 Screenshot 137497

    Wederom uitdagend
    Ondanks de voordelen dieProto Man je biedt, blijft het spel wel een echte uitdaging. Er staat je dan ook een flink aantal uren speelplezier en enige frustratie te wachten, voordat je het tegen Dr. Wiley op mag nemen.

    Er zijn namelijk weer acht levels beschikbaar, waarin je aan het einde steeds weer tegen een eindbaas mag knokken. Zoals het bij iedere Mega Man game al het geval was, heeft ook hier iedere baas een eigen thema. Zo zul je het op moeten nemen tegen Strike Man, wiens level compleet in het teken staat van balsporten.

    Het lijkt er alleen op dat Capcom een beetje verlegen heeft gezeten om inspiratie wat de acht eindbazen betreft, want er zitten een aantal bazen bij die wat minder origineel zijn. Neem bijvoorbeeld Chill Man die met ijs werkt, of Sheep Man die statische electriciteit in zijn wol heeft zitten. Deze lijken qua krachten wel heel erg op de bazen uit het eerste deel, namelijk Ice Man en Elec Man. Gelukkig was de inspiratie in de levels wel volop aanwezig, want deze zijn wel allemaal lekker origineel in elkaar gezet.

    Heerlijk retro
    De levels zijn natuurlijk weer compleet in 8 bit gemaakt en dat betekent een waar kleurenfeest van pixels. Nu zou je zeggen dat dit echt niet meer kan in deze tijd, maar niets is minder waar. De game ziet er hierdoor juist origineel uit en sluit hierdoor perfect op de rest van de franchise aan. Het speelplezier in deze tweedimensionale omgevingen wordt ook bijgestaan door een 8-bit soundtrack, welke uit niets meer dan een aantal muzikale bliepjes bestaat.

    Mega Man 10 Screenshot 139071 Mega Man 10 Screenshot 137509 Mega Man 10 Screenshot 135297

    Ook dit geeft de game een lekkere retrostijl en zorgt ervoor dat de game net zo sterk in haar schoenen staat als het vorige deel. Toch is de soundtrack in dit deel niet zo sterk als de voorgaande delen en deze kan zelfs af en toe irriteren. Capcom heeft hier dan ook een beetje de plank gemist.

    Schroefjes verzamelen
    Naast de graphics zijn de moeilijkheidsgraad en de bediening van het spel vergelijkbaar met Mega Man 9. Je zult er dan ook wel even mee bezig zijn om dit, wederom eigenlijk best korte spel, uit te spelen.

    Je zult namelijk zelf uit moeten zoeken in welke volgorde je de levels het beste kunt spelen en hierbij dan ook menig maal doodgaan, omdat je simpelweg niet sterk genoeg bent om de eindbaas te verslaan of simpelweg in een gat flikkert. Toch heeft Capcom in Mega Man 10 een aantal extra hulpmiddelen toegevoegd, waardoor het allemaal wat makkelijker wordt.

    Allereerst kom je in de levels een soort schroefjes tegen, welke als geld fungeren. Als je er hier voldoende van hebt, kun je in de winkel, welke in het menu te vinden is, voorwerpen kopen zoals een vogeltje wat je uit een gat vist als je erin valt. Daarnaast kun je energiecontainers kopen, waarmee je je leven bij kunt vullen en nog wat andere erg handige dingen.

    Mega Man 10 Screenshot 139415 Mega Man 10 Screenshot 135294 Mega Man 10 Screenshot 137485


    Leaderboards
    Als het met deze hulpmiddelen toch nog te veel wordt, kun je nu ook kiezen om de moeilijkheidsgraag op Easy te zetten. Hierbij worden dan alle levels een stuk makkelijker, omdat bijvoorbeeld sommige afgronden afgedekt worden. Dit is echter wel funest voor dat echte Mega Man gevoel en het is dan ook een aanrader om gewoon op Normal te spelen.

    Je scores worden in de Normal modus ook op de leaderboards gezet, waardoor je jezelf kunt vergelijken met de rest van de wereld, waardoor je er een extra uitdaging bij hebt. Uiteindelijk, als je de game uitgespeeld hebt zal er ook een Hard modus vrijkomen voor de echte doorzetters.

    Nog iets voor de echte doorzetters zijn de Challenges. Deze bevat maar liefst 100 uitdagende opdrachten die je kunt doorlopen terwijl je gewoon de game speelt. Gedurende de levels moet je eigenlijk gewoon een aantal opdrachten volbrengen, waarna er een gouden kroontje bij de uitdaging verschijnt.

    {mig:qmybD8FhXvqN}

    Wederom goed, maar niet ijzersterk
    Mega Man 10 heeft dus een aantal duidelijke verschillen met haar voorgangers en doet de franchise dan ook weer goed. De uitdagingen in de levels zorgen voor een stukje extra speelduur, de moeilijkheidsgraad is nu instelbaar en je kunt jezelf met de rest van de wereld meten. Daarnaast kun je nu ook met Proto Man spelen en het dus met verschillende personages tegen de bazen opnemen. Deze zijn echter wat minder origineel gevonden als in voorgaande titels, wat wel een beetje jammer is. Daarnaast is de soundtrack soms een beetje irritant. De game is dus niet zo goed als haar voorganger, maar desalniettemin een aanrader!

    7

    De plus- en minpunten

    Mega Man 10

    Verkijgbaar vanaf 5 march 2010

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.