Legendary Review

door Grimleg
dinsdag, 04 november 2008 om 16:12
De makers van Turning Point: Fall of Liberty krijgen er geen genoeg van, en introduceren hun nieuwste First Person Shooter, genaamd Legendary. Zal deze net zoals Turning Point: Fall of Liberty falen, of hebben we te maken met een topper?
Spark Unlimited, de ontwikkelaar van Legendary, heeft in 2004 een Call of Duty game ontwikkeld. Deze Call of Duty ging onder de naam Call of Duty: Finest Hour, en was voor de vorige consoles uitgebracht. Deze Call of Duty was niet zo'n heel groot succes, en na deze game was er een lange tijd stilte rondom Spark Unlimited. In 2008 kwam Spark terug met een nieuwe game met de titel: Turning Point: Fall of Liberty, die wij in onze recensie een 4,8 als score gaven. Zal Legendary het gevoel geven dat je een legende bent, of een legende die snel zal worden vergeten?
Blijft het wel boeiend?
De game Legendary bevindt zich in New York, waar de dief genaamd Charles Deckard rondhangt, die ingehuurd is door de Black Order: een criminele factie, die mensen erop uitstuurt om zo dingen te stelen. Deckard is erop uitgestuurd om de Pandora's Box te vinden en te openen. Eenmaal in het museum, waar Pandora's Box staat, kan Deckard zijn handen er niet van af houden.

Doordat de Box is geopend, komen er mythische wezens vrij in New York, en deze wezens zetten alles op de kop. Deze vliegende monsters in New York zitten in een constante animatie, dus je kunt niet op deze monster schieten. Wel kun je schieten op andere wezens die je ook aan zult treffen: een soort aligators en weerwolven.

De Black Order wordt opeens je vijand, eerst werkte jij nog voor de Black Order, maar al snel blijkt dat de Black Order je niet meer nodig heeft. Jij krijgt de schuld van de opening van de Box, en de Black Order wil je vernietigen. Hoe dit avontuur verder verloopt, zul je zelf moeten ontdekken. We kunnen wel zeggen dat de actie niet al te enerverend zal zijn, want wat zijn de monster toch dom! De A.I. is niet van hoogstand niveau. Heb je ooit monsters domme dingen zien doen, zoals het rennen tegen een muur omhoog zonder te stoppen?
Legendary Screenshot 69101 Legendary Screenshot 69093 Legendary Screenshot 69091
Animus is geen leuke feature
Na een paar levels heb je het dan allemaal ook wel gezien, en wordt Legendary eigenlijk een irritant spel om nog te spelen. De A.I. is dus slecht maar verder dan dit gaat het ook niet: je ontsnapt en that's it. Daarbij geldt dat de setting van New York niet leuk is, want New York is nu al duizend keer gebruikt in games, maar nog nooit is het zo slecht vertoond als in Legendary. Het gehele plaatje is niet mooi, en als je het New York uit Legendary gaat vergelijken met het echte New York zul je geen vergelijkenis kunnen vinden.

Rode arm is wel leuk
Wat wel een leuke feature in Legendary is, is dat je arm gloeiend rood wordt doordat je de Box had geopend, waardoor je speciale krachten krijgt in je arm. Je kan met deze krachten in je arm speciale dingen doen. Uit de monsters die je doodt, komt Animus, een blauw met paars gekleurde krachtbol. Deze krachtbol kun je opnemen zodat je niet sterft. Als je de Animus eenmaal hebt ingezogen, kun je het in jezelf opnemen, zodat je gezondheidsmeter het maximale behaalt. Ook kun je hiermee naar vijanden schieten, zodat de vijand stil komt te staan.

Niet alleen met je arm zul je vechten, want wapens zijn ook aanwezig in Legendary. Deze komen echter niet tot zijn recht in Legendary, want het schieten voelt niet goed aan, want het richten is een drama. De geluiden van de wapens zijn standaard, en horen erg zacht aan. Dit zorgt dan ook voor een saaie belevenis.
Wat ook in Turning Point: Fall of Liberty te zien was, zien we ook terug bij Legendary, het spel is erg 'scripted'. Dit betekent dat het spel zelf zijn wegen kiest en beslissingen maakt. Zo kun je bijvoorbeeld op een gegeven moment drie kanten uit, maar als er opeens een monster die twee pilaren omgooit, kun je alleen nog maar het rechter pad nemen. Na een tijdje wordt dit gewoon stom, en wil je zelf beslissen waar je heen gaat.
Legendary Screenshot 59407 Legendary Screenshot 59411 Legendary Screenshot 69087
Het ziet er niet monsterlijk goed uit
Je zult veel missies zien midden in New York, waarin je moet ontsnappen van de monsters. Op het eerste oog ziet het er niet slecht uit, maar naarmate je de game speelt, zie je dat Legendary niet tot zijn volle kracht komt, terwijl de Unreal Engine 3 wordt gebruikt voor Legendary. Uit deze engine is ook Gears of War ontstaan. Ook de ondergrondse levels zijn niet een pracht om naar te kijken, en sommige monsters zijn heel lelijk gemaakt. Monsters zoals weerwolven zien er dan wel weer mooi uit, maar om hier de game voor aan te schaffen is niet de reden.

Onderweg zul je mensen zien wegrennen in New York, en opgegeten worden door monsters. De politie ter plekke zal alle mensen begeleiden naar veilige plekken, maar deze mensen zien er niet uit. De animatie is triest te noemen van alles dat je ziet. Mensen die door auto's heen rennen, en monsters die tegen een muur aan rennen, en die dan stil blijven staan zijn geen uitzonderingen. De grond zal vaak uiteen barsten, zodat je naar beneden wordt geleid. Je zult hierdoor dus ondergrondse missies krijgen, wat erg saai en grijs oogt, en de graphics doen niet veel goed. New York in zijn geheel ziet er dus niet mooi uit. Een ook de effecten zoals explosies en rook zijn vreselijk geanimeerd.

Op Safari met Legendary
Er is een multiplayer aanwezig in Legendary, waar je met vier man, tegen vier anderen kunt vechten. De levels die je speelt had je al eerder gezien in de singleplayer, en monsters zullen ook aanwezig zijn om het moeilijker te maken. Je kunt uit drie wapen kiezen, en een karakter waarmee je speelt. Je kunt kiezen uit twee verschillende facties, de Black Order en de Rebels. De verschillende modi in de multiplayer zijn, Capture the flag, Deathmatch, en een nieuwe modus genaamd Safari. Hierin zul je met je team tegen weerwolven moeten vechten, om ze hun Animus op te zuigen. Het team met de meeste Animus wint uiteindelijk. Dit kan voor erg leuke momenten bezorgen, maar het is wel erg lastig, want je zult ook nog eens vechten tegen het andere team, zo heb je veel vijanden. Bij elkaar blijven in de Safari modus is essentieel, wat het toch heel team gebaseerd maakt.
Eén van de leukste vijanden (en de enige) in Legendary is de minotauer, dit is een losgeslagen bizon die kan rennen op zijn twee achterste poten, en een bijl in zijn klauwen heeft. Deze bizon rent dwars door de muren heen, en op deze punten blinkt Legendary wel uit, want wat zijn sommige monsters moeilijk te verslaan. Helaas is de replaywaarde wel heel laag, want na een hoofdbaas krijg je weer een gewoon level, en wordt het weer heel scripted en saai.
Legendary Screenshot 69103 Legendary Screenshot 59403 Legendary Screenshot 59395
Met de geschreven en lineaire gameplay, is Legendary helaas geen legendarische game. Helaas is het spel niet verder uitgewerkt door de ontwikkelaar, en de vechten tegen monsters zijn saai vanwege een slechte A.I. De tijden dat je het spel leuk gaat vinden, is dan ook maar maar vijf procent van de gehele game. De Unreal Engine 3 is gebruikt voor Legendary, maar van de engine zie je niet veel terug. De monsters zien er goed uit, maar de levels in het geheel helaas niet. Helaas wordt de plank hier helemaal mis geslagen!
Cijfer: 4.9