Left 4 Dead Review

dinsdag, 30 december 2008 om 20:14
De mens kan alleen overleven door samen te werken. Dit geldt overigens niet alleen in de echte wereld maar ook in videogames. Want samenwerken om een bende zombies af te schieten, is toch wel nodig, zeker in een game als Left 4 Dead waar zombies ruimschoots aanwezig zijn. Maar weet deze game ons angst aan te jagen in positieve of negatieve zin?
Net als een film
Zodra je Left 4 Dead opstart, word je door middel van een filmpje het begin van het verhaal verteld. De wereld is half vergaan en veel van de mensen zijn veranderd in bloeddorstige zombies. Er zijn vier overlevenden die wachten op hulptroepen en aan jou de taak om ze veilig door de gebieden, welke vol zitten met zombies, te loodsen. Het verhaal lijkt uit een film te komen en dat komt de game alleen maar ten goede.
Left 4 Dead Screenshot 64172 Left 4 Dead Screenshot 59325 Left 4 Dead Screenshot 44021
Grafisch niet hoogstaand
Left 4 Dead draait op de Source engine van Valve. De engine is qua graphics niet heel erg krachtig en dit is erg jammer. Gelukkig is de engine wel enigszins opgepoetst, zodat het mooiere graphics op je scherm kan toveren maar is niet echt van hoge kwaliteit te noemen. De game ziet er namelijk tussen al het HD geweld een beetje uit als een titel die al een paar jaar bestaat. Maar gelukkig zijn de graphics wel overtuigend en zien de zombies er op sommige momenten er best angstaanjagend uit. Dit geldt vooral wanneer ze uit het niets voor je neus opduiken.

Survivors, wapens en samenwerken
Zoals eerder vermeld: in Left 4 Dead moet je samenwerken. In het begin kun je kiezen uit één van de vier Survivors (overlevenden). Alle vier de personages hebben een eigen verhaal maar hebben geen specifieke eigenschappen. Zo is een oorlogsveteraan net zo goed met wapens als de horrorfanaat binnen de groep. Na het kiezen van één van de personages kun je een campaign kiezen welke opgedeeld is in vijf hoofdstukken (totaal 20 levels).
Left 4 Dead Screenshot 70469 Left 4 Dead Screenshot 70029 Left 4 Dead Screenshot 73279
Na het kiezen van de campaign word je gedropt op je spawnpoint en vanaf dat moment begint het overleven. De wapens liggen klaar en de zombies wachten al na de eerste deur op je. Wat erg leuk is aan Left 4 Dead is dat samenwerken vanaf het begin gestimuleerd wordt. Zo verschijnen er meldingen wie van de Survivors in gevaar is, wie elkaar hebben geholpen, wie hulp nodig heeft etc. Het samenwerken is ook echt nodig, want je kunt maar drie keer je totale leven kwijtraken maar dit aantal wordt gereset wanneer je een medikit gebruikt.

De AI werkt goed mee
Wat erg leuk is aan Left 4 Dead, is dat de game een goede AI kent. Dit is erg belangrijk aangezien je regelmatig hulp nodig hebt van je mede Survivors (in de offline campaign). Want mocht je je leven compleet zijn kwijt geraakt of je belaagd zijn door een zombie en hulpeloos op de grond liggen, dan is hulp toch wel handig. De AI van je mede-Survivors reageert dan zodanig dat ze eerst jou helpen in plaats van dat ze hun eigen hagje redden en jou hulpeloos laten roepen. Naast de AI van de Survivors, kent de game ook een andere soort AI, de Director AI.
Left 4 Dead Screenshot 73291 Left 4 Dead Screenshot 70033 Left 4 Dead Screenshot 70028
De Director AI
Wie de demo van Left 4 Dead heeft gespeeld, weet waarschijnlijk wel wat de Director AI inhoudt. Deze AI bepaalt waar de zombies, je ammo, levensmiddelen en wapens spawnen. Dit wordt bepaald aan de hand van je prestaties. Doe je het goed, dan krijg je minder ammo, meer zombies en minder levensmiddelen. Doe je het slecht, dan word je voorzien van veel ammo, veel levensmiddelen en minder zombies. Hierdoor kan iedereen een leuk potje meespelen en hoef je nooit gefrustreerd bij een level te blijven hangen.

Multiplayer is ronduit… perfect!
Wat het sterkste punt is van Left 4 Dead is ongetwijfeld de multiplayer modus waar de game voor gemaakt is. Het spel stelt je in staat om met meerdere mensen, zowel via Xbox LIVE, via Splitscreen of LAN, te gamen. Iedereen neemt dan de rol in van een Survivor en met behulp van de headset kun je communiceren. Hierbij is het dan het slimste om één iemand tot leider te noemen en zijn/haar tactieken op te volgen want doe je dit niet, dan kan het nogal een grote chaos worden. De game heeft namelijk geen optie om Friendly-Fire uit te schakelen en iedere kogel die jij op je maatje afvuurt doet dan ook schade aan.
Maar ook kun je tegen elkaar spelen. Dan nemen twee spelers de rol van de Survivors aan en de andere twee de rol van de Infected. De Infected zijn, zoals je waarschijnlijk al verwachtte, de zombies. Je neemt dan niet de controle over een hele zwerm zombies maar alleen over de Boss Infected. Dit zijn zombies die een speciale aanval kunnen uitvoeren. Je kunt controle nemen over de Hunter, Smoker, Boomer en Tank.

De Hunter is de snelste zombie en kan grote afstanden springen en een Survivor tegen de grond aan meppen. De Smoker heeft een gigantisch lange tong waarmee hij tegenstander kan uitschakelen en naar zich toe kan trekken. De Boomer is sloom maar mocht hij in de buurt komen van de Survivors dan kun je ze onder kotsen. Deze kots trekt vervolgens een groot aantal zombies aan. Als laatste hebben we de Tank, dit is een gigantisch beest die niet vies is van wat face-to-face combat en de sterkste van de hele club Infected is. Na de Tank hebben we ook nog de Witch maar deze is niet speelbaar. De Witch is een zombie die niet gevaarlijk is zolang je haar niet stoort. Mocht je dat wel doen, dan volgt er een zwerm zombies en weet dat de Witch rake klappen weet uit te delen.

Geluid
In Left 4 Dead zitten een aantal geluidseffecten. Zo hoor je je wapens flink tekeer gaan, hoor je zombies op een grote afstand al aankomen, zijn er af en toe een paar kleine melodietjes te bekennen maar wat erg goed is aan Left 4 Dead is de voice-acting.

De game kent namelijk meer dan 1000 verschillende zinnetjes die de Survivors uitspreken tijdens hun overlevingstocht. Dit kan zijn onder meer zijn: “reloading’, “I need help” of “Smoker”. Allemaal korte maar krachtige zinnetjes waaraan je teamgenoten direct kunnen horen hoe jouw poppetje er aan toe is of wat hij/zij ziet.
Left 4 Dead Screenshot 73300 Left 4 Dead Screenshot 73331 Left 4 Dead Screenshot 73326
Met Left 4 Dead hebben mensen die graag online schieten een leuke titel in handen. De gameplay is zowel als Survivor als Infected erg vermakelijk maar kent offline een aantal zwakke punten. Zo zijn er maar 20 maps en is de game in ongeveer zes uur uit te spelen. Gelukkig spawnen de zombies iedere keer op een andere plek maar online komt de game het beste tot zijn recht. De graphics zijn niet van een hoogstaand niveau maar zijn wel overtuigend. De geluiden in de game klinken ook goed en veel ontwikkelaars kunnen een goed voorbeeld aan de voice-acting uit Left 4 Dead leren. De game weet positief angst aan te jagen, dus halen die handel!