Allereerst zou ik het over de oorsprong van dit spel willen hebben. Als je het speelt, komt dit namelijk duidelijk naar voren. Import Tuner Challenge komt origineel uit Japan, waar het Tokyo Xtreme Racer wordt genoemd. Ubisoft heeft voor deze naam gekozen omdat in het spel uitsluitend geïmporteerde auto’s voorkomen. Hierbij gaat het vooral om auto’s die vanuit Japan naar de USA worden geïmporteerd. Daarbij richt het spel zich ook nog eens op typische merken als Nissan, Toyota, Subaru en Mitsubitsi. Nu we het Import gedeelte besproken hebben, moet ik het natuurlijk ook even over “Tuner” en “Challenge” hebben. Tuner staat voor de mogelijkheid van het tunen (modificeren) van de auto’s in de game. En Challenge staat voor de streetraces die je met je auto moet voltooien. Dit alles speelt zich af in de stad Tokio, waar je door de straatjes en tunneltjes zo snel mogelijk een weg moet banen om de race te winnen.
Import Tuner Challenge draait voornamelijk om de “Queste Mode”, waar je (verrassend..) door races te winnen steeds meer mogelijkheden krijgt om je auto te tunen. Door de auto te tunen gaat hij sneller en kun je de steeds moeilijker wordende tegenstanders makkelijker verslaan. Je kunt tegenstanders uitdagen door achter een rivaal op de snelweg te gaan rijden en met de A knop groot licht tijdelijk te activeren. Ook kun je naar een parkeergarage rijden en je tegenstander uitkiezen op basis van zijn informatie. De manier waarop je een race moet voltooien is wel vernieuwend. Het gaat niet meer van start tot finish, nee het is de bedoeling om de motivatie van de tegenstander zo snel mogelijk te verminderen. Je zult boven in beeld een balkje zien (de SP-meter) met de motivatie van je tegenstander en van jezelf om door te racen. Als je voorop ligt, zal dit balkje alleen minder worden als je ergens tegen aan rijdt. Als je achter ligt, zal deze automatisch elke paar seconden iets minder worden, het ligt eraan hoe ver je achter ligt, en zal hij snel verminderen als je ergens tegen aan rijdt. Het klinkt als een leuk systeem maar het is erg irritant, want de kleinste aanrakingen van de vangrail kunnenleiden tot snelle vermindering van je SP-meter als je achterop rijdt. En je raakt nog al snel een vangrail aan op de smalle weggetjes in Tokio. Persoonlijk geef ik mijn voorkeur aan een start - finish race, die je in Import Tuner Challenge helaas niet tegenkomt.
Grafisch is Import Tuner Challenge niet super slecht, maar ook niet goed. In het menu ziet het er allemaal redelijk gelikt uit, het pimpen van de auto is redelijk mooi. Alleen eenmaal in de game is het veel van hetzelfde. Er is weinig dynamiek en er zijn wegen met veel herhalingen erin. Ook de auto’s tijdens het rijden ogen (van achteren) een beetje saai. Gelukkig zul je niet echt veel tijd hebben naar de graphics te kijken, want alles schiet redelijk snel om je heen. Eigenlijk hangt het tegen de current-gen games aan. Misschien is het net ietsje mooier. Ook de laadtijden zijn naar verhouding erg lang.
Dan gaan we nu maar weer terug naar de races. Als je een race wint, krijg je punten. Deze punten kun je (hoe verrassend) gebruiken om je auto te tunen. Ik zeg “tunen” omdat je de auto zowel technisch als visueel kunt aanpassen. De onderdelen kun je vervangen door betere onderdelen, maar ook de buitenkant kun je met sideskurts en stickers mooier maken. Het is dus een beetje het Need for Speed principe. De motor, remmen, nitro en versnellingen kun je alleen upgraden naar een hoger niveau, meestal van 1 tot 5 of 9. Als je wilt, kun je zelfs de onderdelen nog op elkaar gaan afstemmen, hoewel het weinig uitmaakt. Verder is er nog één andere soort race te doen in Import Tuner Challenge, dat is de “Time Attack”. Hierbij gaat het er om een record tijd voor jezelf neer te zetten. Je kunt de track herhalen en proberen steeds eerder te finishen. Ook kun je het tegen een tegenstander opnemen in de Quest-Mode, en proberen sneller dan hem te finishen. Versla een aantal coureurs en je zult het opnemen tegen de leider. Heb je hem verslagen, dan zul je nog een “baas” moeten verslaan. Import Tuner Challenge is een beetje een afgelikte boterham qua gameplay.
Ik heb het dan nog niet over de parcours gehad. Ik krijg het idee dat de makers van de game niet erg veel creativiteit hebben. Het geheel is al een uitgemolken concept, maar als je het goed aanpakt met mooie graphics en een leuke gameplay plus wat vernieuwende elementen zou het toch erg succesvol kunnen worden. Bij Import Tuner Challenge dachten ze even snel een goede game op de markt te brengen. Helaas, de parcours zijn vreselijk saai. Je racet uitsluitend op snelwegen en dus asfalt. Al het asfalt is omringd door muren die vangrails moeten voorstellen. Ook is het een zeer kleine wereld. Er zijn een beperkt aantal wegen, met veel tunnels. Na een aantal uren spelen, kun je dus elke bocht wel dromen. Ik kom telkens maar terug op die tunnels, en niet voor niets. Ze zijn veel te simpel en komen nog uit het arcade tijdperk.
Naast dit alles is er ook een online mogelijkheid, deze biedt de Time-Attack en Sp-meter modes. Natuurlijk verhoogt dit de replay waarde van de game. De online races zijn inderdaad tijdelijk wel leuk. Je kunt er ook achievements mee behalen, zoals het winnen van 100 online ranked races. Als we het nu toch over de achievements hebben, deze zijn eigenlijk vrij simpel te behalen. Je hebt een aantal Time-Attack achievements, waarbij je binnen een bepaalde tijd de finish moet halen op een bepaalde track. Als je een ver geüpgrade auto hebt, lukt dit altijd binnen één poging met ruim wat secondes over. Verder zul je een aantal achievements in de Quest-Mode unlocken door bijvoorbeeld de bazen te verslaan.
Import Tuner Challenge is het voor mij niet echt. Beter gezegd het is het écht niet! De gameplay is slecht en grafisch is het al niet veel beter. Daarbij zijn de parcours eentonig en is de wereld klein. Ook is het jammer dat er geen leuke soundtrack in de game zat. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zijn er ook nog maar twee gamemodes. Toch zul je wel wat leuke elementen terug vinden, zoals het “Sp-meter” systeem dat goed werkt, en de vele mogelijkheden om je wagen te tunen.
Cijfer: 6.2