Ice Age 2: The Meltdown Review

maandag, 12 februari 2007 om 19:24
De film zullen de meesten van jullie wel gezien hebben, wat jij er van vond maakt ons helemaal niets uit maar hier op kantoor hebben we in ieder geval flink gelachen om dat maffe prehistorische eekhoorntje dat opzoek is naar die ene speciale noot. De rest van de film kwam een beetje kinderachtig over maar humoristisch is hij in ieder geval wel. In de game die bij deze film hoort, hoe verrassend ook genaamd “Ice Age 2: The Meltdown”, kruip je in de huid van de bovengenoemde prehistorische eekhoorn met slagtanden. Gelukkig, was het eerst wat ik dacht toen ik dat hoorde. Ze zeggen wel eens: “Never change the winning team”, in dit geval is dat een toepasselijke uitspraak. Het is zeer verstandig van Eurocom om het leukste karakter te gebruiken voor het spel.
Verhaal
Voor de mensen die de film nog niet gezien hebben, zal ik even in het kort de verhaallijn weergeven, die ook gedeeltelijk in de game terugkomt. De beestjes die in een vallei wonen op de noordpool krijgen te maken met het broeikaseffect. De poolkappen smelten en het smeltwater stijgt snel. Een dam (muur) van ijs houdt het smeltwater uit de vallei, maar dat zal niet lang meer duren. De dam staat namelijk op het punt om door te breken. De beesten trekken naar de andere kant van de vallei om dekking te zoeken voor “de doorbraak”. Onderweg beleven de hoofdpersonages allerlei avonturen, zo ook onze kleine eekhoorn.
Games en films?
Allereerst moet ik even kwijt dat ik met weinig zin aan de game ben begonnen. Als eerste is het zo dat games gebaseerd op films meestal (ja, er zijn uitzonderingen!) uitdraaien op een flop. Hoewel de overstap van animatie film naar game kleiner is dan van een normale film naar een game. Verder is de film een beetje aan de kinderachtige kant wat dan meestal ook in de game terug komt. Ik zal je alvast vertellen dat het ook bij Ice Age 2 is, vooral in de vorm van simpele opdrachtjes die toch echt wel wat moeilijker hadden gemogen, maar op redelijk niveau zijn voor onze kleine aardbewoners. Ondanks deze instelling heb ik me, onverwacht, toch redelijk kunnen vermaken met Ice Age 2. De game is makkelijk te begrijpen waardoor je onder het spelen toch nog een nuttig gesprek kunt voeren zonder fouten te maken; heel effectief dus! Er zitten wat grappige momenten in en leuke passages.
Platformer
Ter verduidelijking: de eekhoorn waar ik het al een tijdje over heb heet Scrat, en is voornamelijk gek op nootjes, en uiteraard juist op die ene speciale. Deze speciale noot komt terug in het spel als de “gouden noot”. Je zult hem een aantal keer tegenkomen maar net mis grijpen. Van Ice Age 2: The Meltdown voor de Nintendo Wii moet je geen actie verwachten, het is een rustige third-person platformer waar je door de leveltjes wandelt om met Scrat allemaal nootjes en andere troep te verzamelen. Kom je er niet meer uit dan kun je hulp in het menu of op de bordjes die je tegenkomt opvragen. Verzamel je genoeg nootjes, dan unlock je aan het einde van een level een filmpje van de “making of” die je ook weer in het menu kunt terugvinden. Tevens leer je tijdens het spelen een aantal bewegingen die Scrat kan uitvoeren om tegenstanders neer te halen of om nootjes die verborgen c.q. onder het ijs liggen te pakken te krijgen. De besturing van Scrat gaat zowel met de wii-mote als met de nunchuk. De stick op de nunchuk is om te bewegen en ook de knoppen bieden verschillende mogelijkheden. Wil je een stuk ijs doorbreken om een nootje te pakken, dan kun je opspringen en de wii-mote snel naar beneden bewegen om een harde trap tegen het ijs te geven. Zo zijn er tal van verschillende bewegingen die je met combinaties van de wii-mote en nunchuk kunt uitvoeren zowel om dingen te pakken als om op bepaalde objecten te klimmen.
De levels zijn zeer uitgebreid en voor een Wii game redelijk gedetailleerd, op een paar onzichtbare muren (je weet wel van die plekken waar het level gewoon door gaat maar je niet heen kunt en tegen gehouden wordt door niets) na. Naast de gewone levels zijn er ook nog een aantal grappige minigames, zoals Sid op de ijsglijbaan. Verder straalt de game positieve energie uit door vrolijke muziek en kleurrijke levels waar je in rond kunt rennen, slingeren of zwemmen. De gameplay in zijn geheel gezien, buiten de camera waar nog wat verbeteringen in gemaakt hadden kunnen worden omdat deze niet altijd geheel doet wat je wil, is toch redelijk goed uitgewerkt.
Grafisch
Zoals mijn trouwe lezers inmiddels weten ben ik niet écht een fan van de grafische kanten van de Nintendo Wii, beter gezegd helemaal niet. Eigenlijk had ik besloten om er maar niets meer over te zeggen, echter zou ik jullie dan tekort doen en dat kan ik ook weer niet over mijn hart verkrijgen. Hierbij is mijn mening in het kort: slecht. En dan komt nu mijn serieuze mening ten opzicht van andere Wii games: redelijk. De grafische kanten van Ice Age 2: The Meltdown zijn zeker niet slecht. Voornamelijk de vrolijke kleuren spelen hier een grote rol in. Deze kleuren in combinatie met een vrolijk achtergrond muziekje zorgen voor een relaxte sfeer.
De game is een beetje kinderachtig en makkelijk, dus als je boven de 16 bent zou ik je niet aanraden hem te kopen. Tenzij je graag iets te doen wilt hebben tijdens een relaxt avondje op de bank of een discussie met een kennis, want concentratie is absoluut géén vereiste voor deze game. De grafische kanten zijn redelijk en besturing is, op de camera na, goed uitgewerkt. Tevens is de game Nederlandstalig verkrijgbaar en wordt er een relaxt sfeertje opgeroepen. Een nadeel is echter dat je na één keer uitspelen de game niet zo snel nog een keer gaat doen.
Humor is er in ieder geval in overvloed in Ice Age 2: The Meltdown, en als je geen genoeg van de film kon krijgen, is dit je kans op nog eens lekker aan de slag te gaan met dat maffe eekhoorntje.
Cijfer: 6.7