God of War III Review

donderdag, 11 maart 2010 om 21:15
Het lange wachten is over, God of War III ligt bijna in de schappen. Het spel dat gebaseerd is op de Griekse mythologie heeft onze PlayStation 3 onveilig gemaakt. Maar of het spel de schoonheid van Hera met zich meedraagt of zo slecht als Chaos is, is de mythe die nu ontrafeld gaat worden…
De God of War franchise is wereldwijd goed ontvangen, zowel de PS2-games als ook de PSP-titel. Met argusogen wordt er dan ook al lange tijd uitgekeken naar deel drie, een afsluiting van een trilogie.
Een opfrissertje
Om nog even het geheugen op te frissen: Deel twee eindigde met de onthulling dat Kratos de zoon blijkt te zijn van Zeus en hij is daarmee een halfgod. Zeus heeft geprobeerd Kratos god af te maken. Tevens weet Kratos dat hij Zeus moet verslaan want anders zal deze Sparta verwoesten en zal hij zelf eeuwig gemarteld worden in de onderwereld. Een ding mag duidelijk zijn: Kratos is goed kwaad en uit op wraak!
God of War III Screenshot 115218 God of War III Screenshot 115217 God of War III Screenshot 115216
Spectaculaire opening
Dit blijkt meteen al nadat je de game opstart, want je belandt vrijwel meteen in een grootschalig gevecht tegen een paardenmonster bestaand uit water, en je mag al snel de strijd aangaan met palief. De actie verpulvert je ogen zowat, want zo immens groot zijn de wezens op je scherm en dit geldt ook voor de eerste grote vijand die je moet verslaan. Maar o, wat een heerlijk begin!
De naam van de man in wiens schoenen jij stapt, is dus Kratos, een Griekse god. Waar hij zo beroemd mee is geworden, zijn de brute aanvallen, de vele combinaties die hij kan maken en zijn speciale vaardigheden. Alles wat je gewend bent, krijg je in God of War III weer voorgeschoteld, alleen meer en beter. Je bent boos en uit op wraak en iedereen, maar dan ook iedereen, zal je vrezen. Op je pad kom je diverse vijanden tegen en elke vijand zal al snel het loodje leggen op een manier naar keuze.
Je vijanden mogen je vrezen!
Dus waar kies jij voor? Grijp je een vijand vast en gooi je hem naar een horde andere tegenstanders, hak je wat in het rond met je zwaarden, gooi je iemand in de lucht om vervolgens weer naar je toe te trekken? Je kunt het zo gek niet verzinnen, maar het kan allemaal. Pas echt interessant wordt het met de magie die je kunt gebruiken en de speciale vaardigheden. Zoals altijd is er weer een upgradesysteem waardoor je nog beter en sterker kunt worden. De besturing werkt gelukkig als vanouds, waarbij elk knopje zijn mogelijkheid kent. De kunst is om alle combo's onder de knie te krijgen, om de meest brute aanvallen ooit tot je beschikking te krijgen. Hoe dan ook, je vijanden mogen wel uitkijken!
Natuurlijk zijn er allerlei nieuwe vaardigheden en deze zijn stuk voor stuk erg tof bedacht. Zo krijg je naarmate je vordert onder meer speciale schoenen, waardoor je sneller kan rennen en als een ware Prince of Persia tegen muren op kunt lopen. In totaal krijg je vier extra mogelijkheden. Daarnaast heb je ook altijd nog de beschikking over een pijl en boog en het hoofd van Helios, dat licht geeft.
Hoewel je dit alles grotendeels gebruikt om vijanden te vermorzelen, spelen ze ook een rol bij de puzzels. De God of War franchise mag dan gezien worden als een hack and slash game, het is toch zeker meer dan dat. Actie en avontuur gaan hand in hand, en er is een goede balans tussen bloederige gevechten en het oplossen van puzzels.
God of War III Screenshot 127216 God of War III Screenshot 127215 God of War III Screenshot 124901
Seks hoort er ook bij
Naast veel vechten en het oplossen van puzzels mogen we één ding niet vergeten. Waar in deel één en twee vrouwelijk schoon al voorbij kwam, zullen de vrouwen ook in deel drie de charmes van Kratos niet kunnen weerstaan. Je wordt hiervoor wel op de proef gesteld, want pas na zo'n vier uur mag je losgaan. Of juist niet, aan jou de keus. Losgaan is misschien ook niet het juiste woord, want meer dan een quick time event hoef je niet te verwachten. De daad zelf wordt niet eens in beeld gebracht. Wel levert het je een trophy op, en dat is altijd leuk.
Veel variatie
Die trophies krijg je ook bij het verslaan van bazen. Hoewel je onderweg op je pad diverse vijanden tegenkomt om te kleineren, wordt het uiteraard pas echt spannend bij de grote monsters. Zo kom je diverse grote goden tegen waar je het tegen op moet nemen en elk van hen moet je op een unieke manier aanpakken. De een zul je moeten verzwakken door hem te verblinden, op de andere moet je domweg je agressie botvieren. Saai wordt het in ieder geval nooit.
En dat geldt voor de gehele game. God of War III kent nogal wat variatie. Niet alleen vijanden en puzzels zijn divers, ook de omgevingen kennen genoeg afwisseling. Continu kom je de invloeden uit de Griekse mythologie tegen waar je echt van zult genieten. Vaak vullen immens grote beelden je tv-scherm op. Soms voel je je sterk als je een horde vijanden weer voor de zoveelste keren de baas bent, maar dat gevoel kan binnen de kortste keren veranderen, wanneer je ziet hoe klein je eigenlijk bent in vergelijking met de omgevingen en eindbazen. Het blijft in ieder geval erg indrukwekkend, keer op keer weer.
Leuk is ook het feit dat je nu via vogels moet vliegen om op plaatsen te komen die voorheen ontoegankelijk zouden zijn. En ook de mogelijkheid om andere beesten te berijden moeten we niet vergeten. Door op een mythologisch wezen te springen kun je vijanden op manieren afmaken, die je daarvoor nog onmogelijk had geacht.
God of War III Screenshot 127219 God of War III Screenshot 127218 God of War III Screenshot 127217
Leuk geprobeerd
Hoe je deze beesten te baas wordt is weer door middel van quick time events, een aspect dat al veel voorbij kwam in deel één en twee. Ook nu is dat weer het geval en helaas hebben we hier dan toch een klein puntje van kritiek. Ontwikkelaar Santa Monica heeft duidelijk geprobeerd voor iedereen God of War III toegankelijk te maken. De quick time events zijn namelijk te doen voor iedereen die normaal geen quick time event kan doen. De knoppen komen ook groot in beeld, en in dezelfde volgorde als ze op je controller staan. Het driehoekje staat dus bovenin het scherm te zien, het rondje rechts, enzovoorts.
Het punt is dat dit afleidt van de actie. Opeens staat er iets helemaal bovenin, of onderin en het stoort. Het is bedoeld om de mensen die de controller niet uit hun hoofd kennen wat meer hulp te bieden, maar de knoppen op één centrale plek tonen, dichtbij de actie, was beter geweest. Hoewel er altijd de mensen zullen zijn die dit wel een fijne toevoeging zullen vinden.
Helaas is er nog een puntje van kritiek. Hoewel we God of War III het liefst compleet zouden bejubelen, is feit wel dat bij ons de PlayStation 3 één keer is vastgelopen en één keer voor een eindbaas een dialoog afspeelde zonder geluid. Gelukkig kwam dit eenmalig voor en de vraag is dan ook of dit bij iedereen zal gebeuren of dat het een toevallig foutje was. Laten we uitgaan van het laatste.
Zo'n eenmalig foutje gaat helaas niet op wat betreft een ander onderdeel in de game. Als je pijlen afschiet wil je dat deze ook zichtbaar blijven. Doorboor jij een voorwerp met tien stuks omdat je daar gewoon even zin in had, wil je zien wat voor schade je hebt aangericht. Maar helaas, de pijlen verdwijnen na een paar seconden weer in het niets en dat is een beetje jammer.
God of War III Screenshot 135684 God of War III Screenshot 135683 God of War III Screenshot 135682
Grafische schoonheid
Toch verbleekt dit minpunt bij de grafische schoonheid die het spel voor de rest biedt. God of War is met zijn tijd meegegaan en dat is goed te zien. Bij de brute actie hoort uiteraard veel bloed, en maak je borst maar nat, want de bloedspetters zullen genoeg in het rond vliegen. Kratos zal complete koppen van rompen afrukken waarbij het bloed op zijn lichaam spat alsof het niets is. Om nog maar te zwijgen over de ravage die wordt aangericht als hij het oog uit de kop van een cycloop trekt. Je moet er bijna een sterke maag voor hebben.
Die details zijn overal zichtbaar, niet alleen aangaande het bloed. Kratos heeft dit keer meer gezichtsuitdrukkingen dan ooit. Hij is goed kwaad, wil wraak en zo'n verhit hoofd als nu, zagen we nog niet eerder in een game. En let ook eens op de spieren, hoe mooi en gedetailleerd alles is getekend. Die details zien we gelukkig niet alleen bij Kratos zelf terug, maar ook in de omgevingen en bij vijanden. De adem briest bijvoorbeeld uit de neus van een minotaur en dit is simpelweg indrukwekkend te noemen.
Al deze dingen zorgen ervoor dat je steeds meer wilt zien en meer wilt ontdekken. En ontdekken valt er genoeg. Her en der zijn dingen als harnassen en kledij verspreid die je kunt verzamelen. Deze kun je dan in je volgende speelsessie gebruiken. Overigens kent de game vier moeilijkheidsgraden en de laatste, "Chaos" genaamd, is alleen beschikbaar als je de game al een keer hebt doorgespeeld. Dit biedt dus weer wat extra uitdaging om te laten zien hoe sterk jij kunt en wilt worden in de game.
De muziek helpt ook bij de hele sfeer. Meteen in het begin van het spel zul je merken hoe erg je wordt opgezweept door die muziek. Deze is van filmische kwalititeit en zal je echt vervoeren. Helemaal als een koor met hoge stemmen je naam uitzingt: 'Kratos! Kratos!' Dat is toch wel het moment waarop je denkt: Sterf! Ik hak jullie allemaal de pan in, want ik ben Kratos... dé Kratos!
Krachtiger dan ooit
God of War is terug en krachtiger dan ooit! De trilogie wordt waardig afgerond. We zien vertrouwde elementen terug in het spel, maar ook is er genoeg vernieuwing te bekennen, zoals de schoenen waarmee je op muren kunt lopen. Jij kruipt in de huid van de meest gevreesde Spartaan ooit en het heeft nog nooit zo heerlijk gevoeld om wraak te nemen. God of War III is niet perfect geworden, maar in de oorlog om de beste hack and slash titel, komt die zeker als winnaar uit de bus.
Cijfer: 9.3