Football Manager 2007 Review

zondag, 15 januari 2006 om 20:42
De realistische simulatie van de voetbal management wereld is weer terug. Eerst was er Football Manager 2006, nu is het tijd voor de opvolger: Football Manager 2007. Laten we kijken wat dit spel te bieden heeft.
Ooit enkel voor de PC bedoeld
Football Manager was een game wat in eerste instantie echt een game voor de PC was. Football Mager 2006 heeft echter al laten zien dat de overstap naar een console nog niet zo heel verkeerd was. Het was even wennen maar de liefhebbers van dit genre kunnen er prima mee uit de ‘vingers’ op de Xbox 360 is gebleken. Weet jij niet wat een Football Manager game doet, dan volgt hier nog even kort de uitleg. Jij wordt manager van een voetbal club en dit zal draaien om beheren, beïnvloeden, aanpassen en plannen van het succes van jouw voetbalteam. Dit is flink pittig want je moet iedereen tevreden stellen en behouden: je team, reservespelers, jeugdspelers, het bestuur etc. Een assistent manager hebben, is dan ook niet verkeerd. Elke beslissing van jou zal doorwerken in de gehele game wat het erg realistisch maakt. Je begrijpt wel dat dit spel echt voor de liefhebbers is. Verwacht geen mooie graphics, ingewikkelde verhaallijnen of iets dergelijks.
Satellietrelatie
Wat jullie waarschijnlijk willen weten is: wat maakt deze game anders dan zijn voorganger? Aan het idee van de game is niet gesleuteld maar uiteraard zijn er wel wat dingen veranderd en vernieuwd. Op diverse internetfora werd gevraagd om uitbreidingen en daarom heeft Sports Interactive iets toegevoegd aan deze game, namelijk satellietclubs. Dit idee is precies uitgewerkt zoals het er in de realiteit aan toe zou gaan. Een klein team kan spelers krijgen van een grote club of een grote club kan steun zoeken om jonge spelers ervaring op te laten doen. Zo kun je bijvoorbeeld elk seizoen vriendschappelijke wedstrijden laten spelen door je raad van bestuur te vragen om een satellietrelatie en te kiezen uit de lijst zie zij opstellen.
Vernieuwingen en veranderingen
Een andere vernieuwing is de scoutingopzet. Het hele scoutingsysteem is onder de loep genomen en beter uitgewerkt. Via je scouts vergaar je kennis over bepaalde gebieden. Het zorgt ervoor dat manager meer informatie krijgen over spelers en teams wat het realiteitsgehalte wederom verhoogt. Daarbij komt dat je nu kunt praten met alle spelers van de wereld via de media. Dat houdt in dat als je als manager efficiënt te werk wilt gaan, je de media zal moeten gebruiken als extra gereedschap. Via spelerinteractie kun je de sterren van andere teams in de gaten houden of bekijken of spelers onder de druk zullen bezwijken. Verder heeft Sports Interactive gewerkt aan de teamgesprekken tijdens de rust en na een wedstrijd. Deze zijn verbeterd en ook is er een verbetering is van de jeugdteams. Er is een complete jeugdselectie voor elk team dat een jeugdorganisatie heeft, wat een veel beter systeem oplevert voor het inbrengen van spelers op de lange termijn.
Kort gezegd is het spel niet enkel strategisch meer maar heeft het meer diepgang gekregen, als manager houd je je nu meer bezig met de sociale relaties en het menselijke gehalte van de game. Andere grote veranderingen op het gebied van graphics hoef je niet te verwachten en datzelfde geldt ook voor het geluid. Een fijn voordeel is wel dat het commentaar tijdens de wedstrijden iets uitgebreider is geworden waardoor het niet meer zo eentonig en saai wordt om naar te luisteren.
Minpunten
De doorgevoerde veranderingen zijn absolute pluspunten aan het spel. Toch kent het spel ook zijn minpunten waarvan de grootste toch wel het ontbreken van het Nederlands elftal is. Er zijn zo’n 290.000 spelers, stafmensen en coaches verwerkt, afkomstig uit 51 landen, wat zeer uitgebreid is. Sowieso is het spel zeer uitgebreid en kent het een grote diepgang, waarom het Nederlands elftal dan ook ontbreekt, is een beetje maf en mij toch een groot raadsel. Een ander minpunt is het halen van bizarre achievements die voor veel mensen waarschijnlijk niks zullen toevoegen. Om een achievement te halen moet je bijvoorbeeld met een lage Braziliaanse klasse in de hoogste klasse komen. Succes toegewenst aan allen die dit willen proberen!
Een ander minpunt kan zijn dat je in een wirwar van menu’s belandt als je dit spel speelt. Omdat het spel tig mogelijkheden kent, vind je dan ook het ene tabblad naar het andere maar hoe creëer je overzicht en hoe weet je wat je precies moet doen? Zeker voor de beginners kan dat knap lastig zijn en als je ongeduldig bent, kun je deze game maar beter niet aanraken. Toch moet ik zeggen dat het spel wel voor een ieder toegankelijk is gemaakt. De game zelf kent een tutorial mode en de handleiding is zeer uitgebreid en gebruiksvriendelijk. Het is zeker een must om deze handleiding even goed door te spitten voordat je begint met spelen. Houd er dan ook rekening mee dat het even duurt voordat je echt aan het gamen zelf toe komt.
Aanrader voor de liefhebber
Maar als jou dit geen problemen lijkt, jij geduldig bent en zelf wel eens wilt weten hoe goed jij het eigenlijk zou doen als manager, raad ik je aan om gewoon dit spel te kopen. In deze game vind je een stukje socialiteit en diepgang zoals je dat bijvoorbeeld niet terugziet in die andere management games die reeds zijn uitgebracht op de Xbox 360. Sla je slag en koop dit spel en geniet van de vele uurtjes die je hiermee kunt beleven.
Cijfer: 7.3