Crysis 3 Review

dinsdag, 26 februari 2013 om 18:00
De Crysis franchise staat sinds het eerste deel al bekend om de grafische pracht. De games eisten het maximum van de toen huidige hardware, maar daar kreeg je dan wel een prachtig resultaat voor terug. PC-gamers mogen sinds kort hun PC weer upgraden, want Crysis 3 ligt in de winkels. Of je kunt de game voor de consoles oppikken natuurlijk. Dat hebben wij gedaan en we zochten uit of Crysis 3 meer is dan een mooi plaatje.
Crysis 3 pakt het verhaal op na de gebeurtenissen uit het tweede deel. De aliensoort ‘Ceph’ lijkt vrijwel uitgeroeid te zijn en de oh zo corrupte C.E.L.L. corporatie besluit New York volledig af te sluiten om de laatste restjes op te ruimen. Yeah right. C.E.L.L. overspant New York met een Nanokoepel genaamd ‘Liberty Dome’ en transformeert daarmee de stad in een regenwoud. Maar daar zit natuurlijk veel meer achter. Jij kruipt in de Nanosuit van Prophet en gaat op pad om de echte reden van de koepel te vinden. Het wordt hoog tijd om voor eens en altijd een einde te maken aan deze onzin. Echt interessant wordt het verder niet vanaf dit punt. Het verhaal voelt als een excuus om verder te kunnen spelen en is op geen enkel moment memorabel.
Een visueel genot
New York ziet er prachtig uit. Ook op de PlayStation 3 weet Crysis 3 zijn voornaamste eigenschap uitstekend te showen. Onder de Liberty Dome is de flora en fauna flink gegroeid en het is dan ook vooral groen dat je ziet. Ontwikkelaar Crytek heeft een indrukwekkende ‘urban jungle’ gecreëerd vol gras van het groenste groen en explosies in allerlei schitterende kleuren. Speel je een level in de nacht dan zorgt de maneschijn voor een mooie reflectie op alles dat licht weerkaatst. Crytek heeft een goed oog voor detail en laat ons daarvan meegenieten. De gedachte dat het er op de PC nog mooier uitziet, is alleen maar een bonus.
Aan de andere kant valt door al dat moois het laatste level erg tegen. De prachtige omgevingen worden ingeruild voor saaie rotsen. Geen sprankje kleur meer te bekennen, want alles is grijs en duf. Het is allemaal steen dat op elkaar lijkt. Het is alsof Crytek geen tijd of zin meer had voor een laatste level en daarom deze rotsformatie snel in elkaar geflanst heeft om maar bij de laatste eindbaas te komen. Erg jammer en extra duidelijk omdat het contrast met de rest van de game zo groot is.
Een sluipende Rambo
Een andere tweesplitsing zien we in de gameplay. Prophet kan volledig gebruikmaken van alle handigheden van zijn Nanosuit. Dat betekent dat je tijdelijk onzichtbaar kunt worden of kunt rondlopen met een hoop extra bepantsering. Dat tweede zul je echter vrij weinig doen. Extra armor is eigenlijk alleen handig om jezelf uit een foute situatie te redden of tijdens baasgevechten. Op alle andere tijden kun je beter voor de stealth-aanpak gaan. Als een Rambo ergens doorheen rennen en ondertussen iedereen neerschieten is zelfs met de extra bescherming een moeilijke taak. Je zult waarschijnlijk het loodje leggen voor je halverwege bent of je moet om de vijf seconden ergens gaan schuilen. Maar dat doet Rambo natuurlijk niet.
Nee, dan kun je veel beter stealth spelen. Daar lijkt Crysis 3 ook helemaal voor gemaakt te zijn. Uiteraard kun je eerder in de serie ook al onzichtbaar worden, maar dat hield altijd op zodra je een vijand beschoot. In Crysis 3 is er de toevoeging van de boog. De boog is tegenwoordig helemaal in en ook in Crysis 3 is het wapen behoorlijk badass. Omdat dit wapen stil is, kun je in stealth-modus blijven terwijl je het gebruikt. Verschillende soorten pijlen – eentje die bijvoorbeeld ontploft of elektriciteit afgeeft – maken de boog een fantastisch nieuw wapen waarmee je iedereen een kopje kleiner kunt maken. Je pijlen kun je ook weer oprapen na gebruik waardoor je nooit zonder ammunitie komt te zitten. Super handig!
Een bekende multiplayer
Zes uur later is het avontuur van Prophet voorbij en kun je je volledig op de multiplayer storten. Deze modus doet veel hetzelfde als andere populaire shooters van nu. Op een dozijn mappen kun je aan de slag met verschillende bekende modi als Deathmatch en een vorm van Capture the Flag. Ook is er een leuke modus genaamd Hunter. In deze modus worden twee spelers een Nanosuit gegeven met een boog terwijl de rest als een normale soldaat speelt. Het is de bedoeling om het vijandige team volledig af te maken met de twist dat wanneer je gedood wordt bij het andere team terecht komt. Deze potjes kunnen erg spannend worden als de laatste seconden aftikken en jij als laatste over bent.
Helemaal perfect is de multiplayer helaas niet. Maar wat vooral jammer is, is dat de multiplayer van Crysis 3 er een stuk minder uitziet dan de singleplayer. Kon je tijdens het verhaal nog genieten van de omgevingen, ziet de multiplayer er gewoon uit als iedere andere game. Echt stealth spelen is in de multiplayer bijna geen optie omdat het tempo een stuk hoger ligt. Zonder dat gedeelte voelt de game echter meer aan als een middelmatige first-person shooter. Dan is het nog maar de vraag hoelang mensen de multiplayer leuk gaan vinden. De multiplayer in Crysis 2 was ook erg leuk, maar na een paar weken vond je niemand meer online. Het is te hopen dat Crysis 3 niet hetzelfde lot ondergaat.
Uiterlijk is ook niet alles
Crysis 3 is een prachtig pakketje. Het is mooi ingepakt, maar kijk je wat er onder de graphics zit dan houd je een middelmatige shooter over. Gelukkig is er de Nanosuit die de gameplay een stuk interessanter maakt. Onzichtbaar je vijanden bejagen in combinatie met de nieuwe boog voelt heerlijk. Een oninteressant verhaal is dan ook de enige reden waarom we het niet erg vinden dat de singleplayer aan de korte kant is. Crysis 3 biedt een erg toffe ervaring als je van stealth-gameplay houdt. Wil je liever zonder zorgen bruut knallen dan is Crysis 3 niet ideaal. Maar hé, het ziet er wel goed uit.