Candy Crush Saga Review

zondag, 10 maart 2013 om 14:00
Er zijn intussen al honderden puzzelspellen die op Bejeweled lijken op de markt. Deze games zijn vaak toegankelijk en leuk, waardoor spelers even blijven plakken maar toch alweer snel doorgaan naar een ander spelletje. Nu is er Candy Crush Saga die alles net iets anders doet. Weet deze game spelers wel in zijn greep te houden?
In Candy Crush Saga ga je op avontuur met Tifi en meneer Toffee in een wereld die gevuld is met snoep. Jazeker, deze game heeft een verhaal. Een flinterdun verhaal dan wel, want naast het gegeven dat je op pad gaat en diverse karakters, zoals een yeti, een robot of een draak onderweg tegenkomt die je op weg helpen, is er niets. De rest mag je dus zelf bedenken.
De kleurrijke wereld van de game bevat eigenlijk niets anders dan de lijn waarover jij reist. Het is zeg maar een grote landkaart van de snoepwereld. De lijn loopt door een aantal gebieden zoals het Limonademeer en de Chocoladebergen en bevat sowieso meer dan 100 levels die je kunt spelen en deze gaan stuk voor stuk over snoep.
NIet slecht voor je tanden
In ieder level krijg je namelijk een speelveld voor zich met daarin verschillende snoepjes. Het idee is simpel: combineer minimaal drie dezelfde snoepjes en ze verdwijnen van het veld. Natuurlijk zijn er ook combinaties mogelijk om sterkere snoepjes te maken. Door bijvoorbeeld vier snoepjes te combineren krijg je een gestreept snoepje welke een hele rij wegspeelt. Ook is er een explosief snoepje te maken dat alles eromheen vernietigt. Als laatste kan er een supersnoepje gemaakt worden dat alles in de gewenste kleur laat verdwijnen. In het begin van het avontuur zullen deze snoepjes geen grote rol spelen, maar naar verloop van tijd kun je er niet meer omheen en ben je zelfs een beetje afhankelijk van deze dingen.
Ieder level heeft namelijk een bepaald doel. Dit kan simpelweg een bepaalde score zijn die binnen een bepaalde tijd gehaald moet worden, maar het kom ook vaak voor dat je gelatineblokken weg moet halen of een aantal kersen en nootjes naar beneden moet halen om ze in de onderste rij te laten verdwijnen. Voor al deze doelen heb je vaak een gelimiteerd aantal zetten beschikbaar en door de levels die steeds ingewikkelder worden groeit de uitdaging van het spel erg snel.
Niet alleen de vorm van de levels zorgt voor uitdaging, maar ook de elementen die je gaandeweg tegenkomt maken het je soms vreselijk lastig. Zo komt er op een gegeven moment drop in het spel, dat snoepjes op hun plaats vasthoudt, maar ook chocolade die zich als een vreselijk virus door een level verspreidt en snoepjes ontoegankelijk maakt. Uiteindelijk krijg je ook met bommen te maken die je zo snel mogelijk weg moet spelen. Lukt dat niet ben je een leven kwijt.
Vrienden lastig vallen
Je hebt steeds maar vijf levens en als deze op zijn moet je dus wachten op nieuwe. Elk half uur krijg je een nieuw leven met een maximum van vijf. Omdat je sommige levels steeds net niet haalt gaan je levens soms behoorlijk snel op. Dan moet je dus weer wachten op nieuwe levens. Dit proces kan behoorlijk frustrerend zijn en komt het hele spel terug. Daarnaast kun je het spel maar tot een bepaald niveau spelen als je deze niet aan je Facebook account koppelt. Op een gegeven moment zijn er namelijk tickets voor de trein of bijvoorbeeld een vliegtuig nodig die je alleen van je Facebook vrienden kunt krijgen. Ook kun je je Facebook vrienden om levens vragen.
Het koppelen van je Facebook account aan deze game is een van de factoren waardoor Candy Crush Saga verslavend wordt. Zodra je dit gedaan hebt, krijg je steeds meldingen met vragen om levens of tickets en kun je zien hoever vrienden al zijn op de wereldkaart. Het is erg slim om dit in de game te zetten, want als je je vrienden in het volgende gebied ziet, wil jij er ook naartoe. De competitieve factor gaat dan dus een rol spelen en zorgt ervoor dat je verder wilt komen. Vooral als je erbij bedenkt dat het level waar jij al zolang op zit dus zeker wel te halen is. Je zou er bijna voor willen betalen om verder te kunnen.
En dat kan natuurlijk. Zoals bij de meeste Android, iOS en Facebook games is het bij Candy Crush Saga ook mogelijk om hulpmiddelen te kopen als je er echt niet meer uit komt. Je kunt upgrades kopen die slechts eenmalig te gebruiken zijn, maar ook upgrades die ieder level één keer in te zetten zijn. Op die manier wordt het net iets makkelijker gemaakt om verder te komen, maar garanties zijn er natuurlijk niet dat je het hiermee wel haalt.
Candy Crush Saga is een dusdanig pittige en toch weer simpele game, dat je nooit zeker weet of je een level gaat halen, wat je daarna weer voor je kiezen krijgt of hoe lang je met je vijf levens doet. Als je een level net niet haalt omdat je zetten of je tijd op zijn, wil je meteen weer spelen. Je weet namelijk dat je het kan halen, want je Facebook vrienden zijn immers al verder dan jij. Je raakt dan ook binnen no-time verslaafd aan de competitieve game die door een Facebook koppeling verandert in een soort race tegen je vrienden in een leuk jasje. Ook blijft de game op je netvlies staan, doordat je iedere keer weer levens en tickets moet vragen of geven.
De heroïne onder de puzzelgames
Candy Crush Saga is gebaseerd op een geniale formule. Doordat de game een eenvoudig concept heeft met een simpel begin en een uiteindelijk snel stijgende moeilijkheidsgraad is het een toegankelijke game voor beginners. De verslavende elementen zorgen voor de rest. De Facebook koppeling, de constante meldingen en het feit dat je levens regenereren zijn er hier een paar van. De game oogt leuk is en is uitermate geschikt om even te spelen als je onderweg bent of maar even hebt. Er is dan eigenlijk ook niets op de game aan te merken behalve het feit dat de game twee gezichten heeft: de verslavende leuke kant en de ultieme frustratie van het steeds net niet halen van een level. Hoe dan ook, deze game blijft plakken als een postzegel op een envelop.