Bust-a-move Bash! Review

vrijdag, 01 juni 2007 om 12:20
Het spel met de balletjes is weer terug, Bust-a-move-bash heeft zijn weg gevonden naar de Nintendo Wii. Hoe verslavend is deze keer dit spel?
Concept
Laten we het eerst eens hebben over het spel zelf, wat want moet je doen? Het concept is simpel, je hebt steeds een en hetzelfde scherm voor je neus wat je speelveld is. Bovenin beeld zie je diverse gekleurde ballen en onderin beeld zie je een ballenschieter. Deze wordt aangestuurd door een personage. Nu is dit een groot woord, want vooraf kun je kiezen uit negen personages, maar daar merk je weinig van en het maakt ook niet uit wie je kiest, je ziet namelijk alleen je gekozen personage bij de ballenschieter staan onderin beeld. Het doel van het spel is om drie of meer ballen van dezelfde kleur met elkaar te verbinden zodat deze verdwijnen.
\"Bust-a-Move \"Bust-a-Move \"Bust-a-Move
Hoe meer ballen je niet met elkaar mixt en dus als het ware misschiet, hoe voller je beeldscherm zal zijn met diverse ballen. Let op, want er is wel een tijdsdruk de ballen boveninbeeld gaan namelijk met een (langzaam) tempo naar beneden en als jij niet op tijd bent met het op tijd laten verdwijnen van de ballen, zullen ze je verpulveren en ben je het haasje. Eigenlijk heeft het wel wat weg van een ander verslaafde game, namelijk Tetris, alleen werkt dat net even anders. Tetris is een simpel spelletje maar uiterst verslavend, en zo moet je Bust-a-Move Bash! ook zien. Het spel biedt dus niets vernieuwend ten opzichte van hoe het ooit was, want Bust-a-Move Bash! is gewoon Bust-a-Move Bash!. Het enige dat nieuw is, is de besturing.

Besturing
Het spel bedien je met de Wiimote en in je scherm heb je al een cursor staan zodat je gerichter je ballen kunt schieten. Zoals je zult begrijpen, wordt het op deze manier een stuk makkelijker dan het ooit was. De één zal dit daarom als een nadeel zien, want waar is de uitdaging? Zelf vind ik het gewoon probleem, want het speelt heerlijk weg. De besturing reageert precies op wat je doet en wat kan er nou mis zijn met het preciseren van de ballen?

Je kantelt je Wiimote naar links of rechts, kiest positie en drukt op de A-knop. Het voordeel hiervan is dat het instapniveau van deze game van ongekend laag niveau is en daarom geschikt is voor iedere gamer. Waar de makers ook goed aan gedacht hebben is de besturing voor als je met acht man tegelijk gaat spelen, wat namelijk ook een optie is. Vier Wiimotes met Nunchuks zijn namelijk voldoende om deze acht man te voorzien van een bediening, dus je hebt niet acht Wiimotes nodig, want waar haal je die zo snel vandaan?
Modi
Het spel biedt maar een paar modi waaronder dus deze multiplayer optie, toch is de belangrijkste en leukste modus de Puzzle Mode. Hier heb je vijf gebieden met elk 50 levels om uit te spelen. Gelukkig kun je op elk willekeurig moment stoppen zodat je later bijvoorbeeld verder kunt gaan met gebied twee, level 33 om maar wat op te noemen. In moeilijkheidsgraad verschillen de diverse gebieden niet met elkaar en dat is jammer.

Tevens is de opbouw van de 50 levels niet logisch, want zo kan level 25 een stuk lastiger zijn level 48. Behalve het schieten van de ballen, heb je in de levels ook te maken met een soort power-ups. Als je deze raakt zodra ze in je scherm voorbij ziet komen, krijg je een extra mogelijkheid in het level om bijvoorbeeld sneller het level te voltooien. Dit alles gaat gepaard in een kleurrijke vormgeving met leuke vrolijke muziekdeuntjes.
Hoewel Bust-a-move-bash niet veel nieuws brengt op de Nintendo Wii en dankzij de Wii besturing het spel wel erg simpel wordt gemaakt, blijkt het spel zelfs na 13 jaar nog steeds even verslavend te werken. Je hebt een paar modi waar je mee uit de voeten kunt en in ieder geval de Puzzle Mode geeft je al 500 levels om mee te stoeien. De besturing werkt goed en de game is kleurrijk vormgegeven. Als jij een zwak hebt voor verslavende spelletjes met balletjes, moet je deze ook zeker eens geprobeerd hebben. Houd er wel rekening meer dat de logica qua moeilijkheidsgraad ver te zoeken is.