Bionicle Heroes Review

dinsdag, 19 juni 2007 om 19:09
We zijn nu ruim een half jaar verder en krijgen opnieuw Bionicle Heroes voor onze kiezen. Ditmaal gebeurt dat voor de Nintendo Wii, we kunnen dus rekenen op een aantal veranderingen in de besturing. De Xbox 360 versie van deze game beviel ons op zijn zachtst gezegd niet écht. Vooral op grafisch gebied deed de titel ver onder voor zijn tijdgenoten. Je kunt nu alvast wel inschatten dat deze game voor de Nintendo Wii op grafisch gebied zeker niet beter zal zijn. Maar een nieuw platform geeft een nieuwe kans, en misschien eindelijk dan een goed gevoel?
Verhaal: foes, and heroes!
In Bionicle bevinden zich twee rassen, de goede Toa en de slechte Piraka. De speler bestuurt een krijger van de Toa, Inika. Beide rassen begeven zich op het vreemde maar mooie eiland genaamd; Voya Nui. Je loopt een eindje het strand op en je komt een Matoran tegen die je vertelt wat er gaande is op het eiland. Het blijkt dat het eiland is bestormd door Piraka en ze hebben ‘The mask of life’ gestolen, aan jou de taak om deze terug te halen. Je start als een beginneling, en verandert langzamerhand in een echte held die Voya Nui verlost van de vervelende Piraka. Dit doe je door gebruik te maken van verschillende maskers. Elk masker tovert je om in een woeste held met een stoer wapen waarmee je menig Piraka de stuipen op het lijf jaagt. In het begin zijn niet alle maskers sterk, maar naarmate je meer lego-steentjes hebt verzameld kun je upgrades kopen zodat ze in kracht toenemen.
Design, een beetje té constant…
Buiten de karakters en de camera stand speelt Bionicle Heroes exact hetzelfde als Lego Star Wars 2, die vorig jaar verscheen op de Xbox 360. Maar dat is juist een pluspunt want het is nog altijd een goed concept. Je loopt van het begin tot het einde van een level, terwijl je onderweg iedere tegenstander die je tegenkomt vernietigd en alle LEGO-blokjes of zogenoemde “studs” verzameld. Deze blokjes en “studs” kun je gebruiken om in de winkel, die zich in de game bevindt, artikelen te kopen. Je kunt in deze winkel onder andere hints, speciale bonus items, nieuwe gebieden en upgrades voor je karakters kopen.
Het probleem blijft echter dat alle levels op elkaar lijken en er vrijwel in geen enkele iets nieuws te doen is. Hoewel het lijkt alsof de eindbazen van elkaar verschillen, zijn ze toch vrijwel hetzelfde. Het enige dat je eigenlijk in de hele game aan het doen bent is aan een level beginnen, je een weg naar het einde schieten, en het nogmaals herhalen.
Gameplay: onuitstaanbaar
Het is belangrijk om te weten dat Bionicle Heroes gericht is op dezelfde kinderen als degene die spelen met het daadwerkelijke speelgoed dat in elke speelgoedwinkel verkrijgbaar is. Het zou daarom niet logisch zijn om een innoverende, lastige en uitdagende gameplay te verwachten. Dit krijg je dan ook niet. Het is moeilijk voor degene die niet meer spelen met het speelgoed verder te spelen dan de eerste paar levels; aangezien je dan alles al hebt gezien en gedaan. De gameplay is ronduit verschrikkelijk te noemen. Dit is te danken aan een irritante camera die altijd boven je schouder hangt en een auto-aim feature die je geen mogelijkheid geeft tot het zelf richten op een tegenstander maar altijd blijft hangen. Op de Xbox 360 zaten we al met ditzelfde probleem en de Wii maakt het er niet beter op. Om eerlijk te zijn maakt het helemaal niet uit of je nou de Wii-controls of die van een Xbox 360 gebruikt, je kunt gewoon niet zelf richten! Buiten de nóg slechtere grafische kant van de game, brengt de Wii versie niets nieuws voor gamers. Bionicle Heroes voor de Wii is het slechts een aanvulling voor de kinderen die geen Xbox 360 of andere platform hebben.
Oordeel
Een game als deze is leuk voor de prullenbak en misschien ook nog wel voor je kleine broertje of zusje die nog dagelijks met het speelgoed in de weer is. De game is veel, maar dan ook véél te eentonig en ziet er ook nog eens niet uit. Na een paar leveltjes zul je er al snel achter komen dat Bionicle Heroes niet meer is dan fikse tijdverspilling. Daarbij komt nog eens dat de Wii-controls weinig tot niets aan intensiteit toevoegen en, indien je in bezit bent van een Xbox 360, je dus beter de Xbox 360 versie kunt aanschaffen.
Cijfer: 4.5