Armada 2526: Supernova Review

dinsdag, 03 mei 2011 om 12:00
Maar al te vaak zien we dat uitbreidingen eigenlijk niet zo veel toevoegen aan een game. Ontwikkelaar Ntronium belooft dit wel te doen met van Armada 2526: Supernova. Maar is deze uitbreiding genoeg om van een middelmatige game een topper te maken?
Vorig jaar verscheen Armada 2526 in Europa en het spel werd niet echt warm onthaald. Meer bepaald omdat dit het soort spel is waar je van houdt of van walgt. In sommige recensies kreeg het spel een vier, terwijl het op andere plekken dan weer een acht kreeg. De plus- en minpunten die werden genoemd waren wel steeds hetzelfde. Het universum met al haar planeten ontdekken en verkennen was leuk, maar de gevechten zouden van een laag niveau zijn. Hoe het ook moge zijn, ontwikkelaar Ntronium komt met Armada 2526: Supernova, een uitbreiding die heel wat moet toevoegen aan het spel zodat liefhebbers weer opnieuw verslaafd worden.
Welkom bij Armada 2526
Voor diegenen die niet bekend zijn met de franchise, Armada 2526 is een strategiegame die zich afspeelt in de ruimte. Je kiest één ras om mee te beginnen en vervolgens kun je het gehele universum veroveren. Dit doe je door te onderhandelen met andere volkeren, door goederen te ruilen, nieuwe technologieën te ontwikkelen en oorlogsvoering. Het is een turn-based game, dus elk volk kan beslissingen nemen per beurt. De oorlogsvoering gebeurt dan weer in realtime waarbij je zelf de controle neemt over je troepen. Een beetje hetzelfde principe als ook in de Total War franchise dus.
Armada 2526: Supernova screenshotArmada 2526: Supernova screenshot Armada 2526: Supernova screenshot
Vleesetende planten
Supernova voegt heel wat toe aan het originele spel. Zo zijn er twee nieuwe rassen toegevoegd, de Cancerian en de Florian, die elk hun eigen schepen en karakteristieke eigenschappen hebben. De Cancerian zijn krabachtigen die alle aandacht richten op het bouwen van ijzersterke verdedigingen. Ze zijn vaak terug te vinden op planeten met veel water en willen liefst alleen gelaten worden. De Florian zijn een soort vleesetende planten die erg agressief zijn. Ze kunnen snel andere planeten bewonen door zaadjes te planten op onbekend grondgebied. Het aantal rassen staat hiermee op veertien en elk hebben ze nog steeds hun eigen karakter. De nieuwe rassen zijn een leuke toevoeging, maar veel meer is het niet.
Planeten
Elk ras wil uiteraard zoveel mogelijk planeten veroveren, maar dit is niet meer zo eenvoudig als het eens was. Planeten hebben namelijk veel meer eigenschappen gekregen waardoor je goed zult moeten inschatten wat je er precies wil bouwen. Sommige planeten hebben last van wilde orkanen of hebben te kampen met grote zonnevlammen die je gebouwen zwaar kunnen beschadigen. Planeten kunnen ook ruïnes van oude beschavingen bevatten, die je technologische vernieuwingen kunnen opleveren.
Sommige planeten hebben ook veel meer grondstoffen, die je kunt doorgeven aan je eigen werelden of doorverkopen aan andere rassen. Als je dit goed doet, dan kun je een enorm uitgebreide ruilhandel opzetten die je flink wat geld zal opleveren. Het blijft wel oppassen geblazen, want de spionagetechnieken zijn flink verbeterd. Een vijand kan spionnen plaatsen op ruilschepen die zodoende informatie kunnen winnen van je planeet. Dit kan een erg handige mogelijkheid zijn wanneer je van plan bent om de aanval in te zetten op een planeet waarover je slechts weinig informatie bezit. Op deze manier kunnen ook technologische vernieuwingen gestolen worden.
Uitgebreid
En er kan flink wat gestolen worden, want Supernova voegt maar liefst vijftig nieuwe technologische vernieuwingen toe. Dit kan gaan van onzichtbare schepen tot nieuwe mariniers. Omdat je nu zoveel mogelijke dingen kunt uitvinden, wordt alles wel verwarrend omdat je keuze zo uitgebreid is. Je zult dan ook vaak gewoon nieuwigheden uitvinden om deze later door te verkopen aan de andere rassen. Toch zijn er ook flink wat nuttige uitvindingen, waarmee je snel de overmacht kunt krijgen tijdens een veldslag.
Het is dan ook jammer dat de realtime gevechten nog steeds erg zwak in beeld komen. De graphics zijn namelijk niet van het hoogste niveau en je krijgt dan ook niet erg indrukwekkende beelden te zien. Ook je strategie uitwerken op de grote ruimtemap, dat zonder twijfel het leukste deel is van deze game, is niet altijd even leuk omdat alle planeten gewoon uit 2D-beelden bestaan. Het oog wil ook wat!
Multiplayer in je mail
De grootste vernieuwing is de toevoeging van een betere multiplayer. Vroeger kon je wel met meerdere mensen spelen, maar dit moest gebeuren op één computer, wat niet zo handig was. Nu kun je alvast meerdere computers op één netwerk aansluiten om samen te spelen. Ook de online multiplayer is nieuw. Hierbij speel je je beurt en stuur je vervolgens een mail naar je tegenspeler met daarin de savegame zodat hij zijn beurt kan spelen. Handig is het zeker niet, maar het is alvast een vooruitgang. Een echte online multiplayer waarbij je je vooruitgang gewoon kunt opslaan, zou echter meer dan welkom zijn.
Zwakke basis
Supernova is een grote uitbreiding geworden die heel wat weet toe te voegen aan een al zeer uitgebreid spel. De nieuwe rassen, technologieën, spionnen en planeten zullen je weer een hele tijd zoet houden. Hoewel de uitbreiding veel te bieden heeft, blijft de basis van het spel wel zwak. De gevechten worden niet goed in beeld gebracht en de graphics zijn gewoon ondermaats. Deze uitbreiding is dus zeker erg goed, maar de minpunten van de originele game blijven zwaar doorwegen. Voorlopig blijft Sins of a Solar Empire dus nog steeds de beste strategiegame die zich afspeelt in de ruimte.