Trine 4 hands-on (gespeeld op E3 2019)

    Het Finse Frozenbyte maakte schilderachtige games. De Trine serie is al tien jaar lang goed voor veel plezier en dit jaar komt deel 4 op de markt. In deze Trine 4 hands-on lees je wat je kunt verwachten van de nieuwe platform-puzzelgame.

    In de Trine serie speel je altijd met drie personages diverse levels. Een narrator begeleidt je door prachtige levels waar continu gevaar op de loer ligt. Ergens heeft het wat weg van het idyllische karakter van The Witcher 3 DLC Blood & Wine, al geldt ook daar dat het harmonieuze aspect al snel plaats moet maken voor actie. De drie personages die centraal staan in Trine zijn Amadeus, Zoya en Pontius.

    Drie helden

    Alle drie zijn ze geheel verschillend. Amadeus is een tovenaar die met zijn krachten dingen vanuit het niets kan toveren. Denk aan ladders en vierkante boxen die handig zijn om als platform-elementen te gebruiken. Via hem maak je items waardoor je opeens ergens kunt komen wat anders niet mogelijk is. Handig om te vechten is hij niet. Daarvoor gebruik je eerder Pontius, een ridder met een schild. Met rake robuuste klappen geeft hij veel vijanden een enkeltje naar het hiernamaals, terwijl hij zichzelf menig maal veilig stelt door onder zijn bakbeest van een schild te schuilen. Als derde is Zoya een handig personage. Zij is een dief die erg goed is met pijl en boog en slingerend van het ene naar het andere punt duikt.

    Al tien jaar lang zijn dit de drie helden waarmee je levels voltooit, waarbij je continu wisselt van personage. De ene keer heb je de behendigheid nodig van de tovenaar, terwijl je de andere keer gewoon vijanden wilt kleineren met de ridder. Als speler bepaal je zelf wanneer je wisselt tussen de personages, tenzij er iemand doodgaat. Dan houd je twee karakters over tot het volgende checkpoint. Samen spelen was ook altijd een optie dankzij toffe co-op, waarmee de games eigenlijk het beste uit de verf komen. Twee paar ogen zien nu eenmaal meer dan één en er moet geregeld gepuzzeld worden.

    Tijdens E3 hebben we kort een level gespeeld en een uitvoerige presentatie bijgewoond van deel 4. Wat meteen opvalt is dat deel vier een hoop nieuwe features gaat krijgen. Nieuw is dat het spel voor het eerst een vier player co-op ondersteuning gaat krijgen. Iets wat misschien lichtelijk vreemd overkomt omdat de game altijd drie personages had. Toch is het waar: met deze drie karakters kunnen straks vier mensen gaan spelen. Hoe dit precies uit gaat pakken, weten we niet, want dat is in deze fase nog niet getoond.

    Trine 4 hands-on

    Een schat aan vernieuwing

    Verder kent het spel qua gameplay ook een hoop nieuwe opties. De grootste vernieuwing is het gebruik van een skill-tree. Voor het eerst in de serie hebben spelers straks de mogelijkheid om diverse vaardigheden toe te voegen aan de drie helden. Wat ons betreft is dit een mooie zet. Hier blijft het niet bij, want ook de personages zelf krijgen een hoop nieuwe mogelijkheden.

    Zo heeft Pontius een nieuwe optie met zijn schild. Dit heet de Dream Shield, waarmee hij op een nieuwe manier puzzels kan oplossen. Het schild kan een soort van verdubbeld worden waarmee spelers al puzzelend verder komen. De puzzels in Trine 4 lijken zo op het eerste oog een tikkeltje moeilijker te worden dan de vorige delen in de serie, doordat er veel nieuwe opties komen. Een andere nieuwe feature is dat Amadeus straks kan teleporteren. Handig. Hij voelt soms misschien als de zwakste schakel en met een simpele seconde staat hij straks zo ergens anders. Ook Zoya zal wat nieuwe features hebben, zoals een handige koprol en een touw dat ze handig kan spannen.

    Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vernieuwingen, de game zal nog meer bevatten. Maar tijdens een E3 afspraak is er simpelweg niet de tijd om alles tot in detail te verkennen. De eerste indruk is in ieder geval goed. Het ziet er naar uit dat de personages nog meer moeten wisselen om van elkaars krachten gebruik te maken. Verder ziet de game er als vanouds vertrouwd uit met diverse omgevingen die stuk voor stuk op een schilderij lijken. Het kleurenpalet alleen al is een verademing.

    Trine 4 hands-on

    Vraagtekens

    De enige vraag is momenteel of de game niet iets te vaag wordt door alle nieuwe features, zeker als je een speler bent van het eerste uur. Al kan diepgang niet gauw een valkuil zijn, zou je denken. De grootste vraagtekens kunnen geplaatst worden bij de co-op voor vier spelers. Hoe gaat dat werken en waar zijn vier spelers goed voor? Drie was ook genoeg geweest zou je denken. Wordt het straks niet té chaotisch op het scherm en hoe werkt dat überhaupt met de personages?

    Trine 4 hands-on

    Trine 4 hands-on - een titel om in de gaten te houden

    Het zijn vragen die later beantwoord zullen moeten worden. Trine 4: The Nightmare Prince heeft nog geen officiële releasedatum, maar wordt verwacht ergens in de herfst dit jaar. Wat ons betreft een titel om de in de gaten te houden als je houdt van co-op games of puzzel-platformgames. Laatst kwam de gehele trilogie nog naar de Switch en ook dit nieuwste deel zal onder meer naar de Switch komen. Goed nieuws!

    Trine 4: The Nightmare Prince

    Verkijgbaar vanaf unknown

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.