Total War Warhammer details - Om van te smullen

Preview
donderdag, 18 februari 2016 om 10:57
xgn google image
De Total War-serie draait zijn rug om naar geschiedenis en omarmt de fantasierijke wereld van Warhammer. Op het eerste oog lijken de franchises voor elkaar gemaakt te zijn en tijdens een presentatie leerden wij meer over de campagne van Total War Warhammer. Lees hier een overzicht van al deze Total War Warhammer details.
In een eerder stadium heeft ontwikkelaar Creative Assembly bekendgemaakt dat Total War Warhammer in totaal vier verschillende rassen kent. Dit zijn The Empire, Dwarfs, Greenskins en Vampire Counts. In de presentatie keken wij naar de campagne vanuit het oogpunt van de Greenskins, maar er werd hier en daar ook wat informatie losgelaten over de andere rassen.

Diplomatie binnen je eigen ras

Total War Warhammer wordt gespeeld binnen de grote wereldkaart van de Old World, zoals het gebied heet in de Warhammer-wereld. Na de release van Total War Warhammer is de ontwikkelaar van plan om nog twee uitbreidingen te maken met ieder zijn eigen map, die vervolgens aansluit op de Old World van de basisgame. Hierdoor is het zowel mogelijk om de uitbreiding los te spelen met de daarbij behorende nieuwe rassen, of één grote map te maken met de bestaande rassen.
Het selecteren van een ras aan de start van de campagne, betekent overigens niet dat je alle steden en troepen van een bepaald ras beheerst. Je bent zelf slechts een factie binnen het gekozen ras, dus een belangrijk onderdeel van de game is om alle facties binnen een ras te verenigen. Op dit punt keert met name de diplomatie uit Total War games terug, want tussen rassen is het een stuk moeilijker om diplomatie te voeren. Als je bekend bent met Warhammer, dan weet je dat de Greenskins nooit gehoord hebben van het woord diplomatie, maar enkel van Waagh!

Het gevaar van niet speelbare facties

Naast de vier bekende rassen moet je in de Old World ook rekening houden met andere niet speelbare rassen dan wel facties. Zo is in het westen van de kaart Bretonnia te vinden, een factie binnen het ras van mensen wiens stijl is geïnspireerd op de Fransen. Terwijl The Empire juist meer Germaanse invloeden heeft. Deze kleine verschillen zijn goed te zien in de manier waarop de steden zijn afgebeeld op de wereldkaart en uiteraard ook in de soldaten.
Helemaal in het noorden van de wereldkaart, waarbij je de Sea of Claws moet oversteken, vind je de Norsca. Dit is ook een factie binnen het menselijke ras, geïnspireerd op de Vikingen uit Scandinavië. Alleen vereren deze mensen de Chaos-goden en daardoor kun je beter op een veilige afstand van ze blijven. Daarbij wonen de Norsca ook in onherbergzaam gebied vol met gigantische bergen, waardoor hun steden moeilijk te veroveren zijn.
Als laatste vind je buiten de kaart van de Old World ook de Chaos Wastes, waar de Norsca hun goden mee delen. De Chaos troepen gaan voor veel problemen zorgen in de ‘late game’ zoals de ontwikkelaar het omschrijft. De presentatie die wij te zien kregen speelde zich af in 89ste beurt en dat is volgens de ontwikkelaars één derde van de gehele campagne, om je een idee te geven hoe lang een campagne duurt.

Unieke rassen zorgen voor lange speelduur

Tijdens de presentatie was het voor ons heel duidelijk dat de ontwikkelaar erg zijn best heeft gedaan om de verschillende rassen uniek te maken. Dit ga je veel meer merken dan bij voorgaande Total War Games, waarbij de verschillen met name zaten op het gebied van soldaten en bouwwerken. Voor Total War Warhammer heeft Creative Assembly echt heel goed gekeken naar de bestaande lore van Warhammer en zijn rassen, om daar creativiteit uit te putten.
Uniek aan de Greenskins is dat zij continu moeten vechten, anders nemen ze het met elkaar op de schop. Als je met de Greenskins speelt, dan heeft ieder leger zijn eigen Fightiness-meter. Als de meter helemaal onderaan staat, heb je al meerdere beurten niet gevochten en dan gaan je troepen met elkaar vechten. Hierdoor verlies je manschappen en bovendien is het ook niet goed voor het moraal.
Weet je echter de meter helemaal vol te krijgen, dan kun je iets heel erg tofs uitvoeren. Op dat moment kun je namelijk de Waagh activeren. Deze speciale vaardigheid roept een AI-leger op, die samen met jouw troepen het gevecht aangaat dan wel verdedigt. Terwijl je Fightiness-meter vervolgens omlaag zakt, zal ook het AI-leger steeds kleiner en kleiner worden.
Mocht je net even op een moment zitten waarin weinig wordt gevochten, dan kun je een Greenskin leger in de raiding stance zetten. Hierdoor kunnen je troepen geld verdienen, blijft het moraal hoog, helen je manschappen en kun je tevens nieuwe soldaten rekruteren en dat kan zelfs in vijandelijk gebied. Dit is een unieke vaardigheid voor de Greenskins maar bevat ook een negatieve kant, want manschappen zijn duurder en het duurt veel langer voordat je ze krijgt.
Een ander unieke vaardigheid liet de ontwikkelaar zien toen een Greenskin leger werd vastgelopen door twee vijandige legers. De Greenskins en Dwarfs hebben in dit geval een vluchtoptie, door onder de grond te vluchten naar een plek iets verderop. Een hele mooie vaardigheid die niet zonder risico’s gaat. Zo is het mogelijk dat je tijdens je vluchtactie wordt ontdekt in de tunnels en dan start er een ondergronds gevecht, waarbij je zelfs de negatieve gevolgen ervan mag ervaren.
Als laatste is het terrein ook een belangrijk onderdeel in de voor- en nadelen die een leger van een bepaald ras heeft. Zo vertelde de ontwikkelaar dat het heel moeilijk is om het noorden van de Norsca over te nemen, omdat je legers nadelen ervaren door de kou en het onherbergzame terrein. Vervolgens zagen wij in een vogelvlucht van de wereldkaart dat de Vampire Counts de vaardigheid hebben om het terrein aan te passen. Het is enkel speculatie, maar dit kunnen zijn doen om zichzelf een voordeel te geven, maar dat kunnen wij niet met zekerheid zeggen.

RPG-systeem maakt iedere Legendary Lord uniek

Een andere manier waarop de ontwikkelaar ieder ras uniek maakt, is door de introductie van een RPG-systeem. Dit systeem is ingevoerd per ras, maar ook voor de zogenaamde Legendary Lords, denk hierbij aan Karl Franz en Thorgrim Grudgebearer. Het RPG-systeem per ras beslaat simpele dingen als het verbeteren van strijdkracht, maar ook het verkrijgen van unieke troepen. Daarom is het slim deze skilltree goed in de gaten te houden, zodat je altijd van verschillende voordelen geniet.
De belangrijkste aanjager van het RPG-systeem zit echter in de Legendary Lords, die je in de campagne tot aan level 30 kunt laten doorgroeien. De skilltree is per Legendary Lord verschillend en je kunt er vrij logische vaardigheden mee upgraden. Het meest interessante aan het RPG-systeem is dat je speciale voorwerpen kunt vrijspelen door unieke quest-chains te volbrengen.
Een Quest-chain is een serie aan verschillende opdrachten, die uiteindelijk uitmondt in een gigantische veldslag, zoals wij al eerder hebben gezien in verschillende video's, zoals de Battle of Blackfire Pass en Ambush at the Thundering Falls. Achter deze opdrachten zit een verhaal dat uniek is per Legendary Lord, waarbij je unieke voorwerpen vrijspeelt. Als voorbeeld lieten de ontwikkelaars een magische kroon zien, waardoor onze Legendary Lord van de Greenskins gebruik kon maken van magie en deze kracht ook kon upgraden in zijn skilltree.
De ontwikkelaar liet weten dat de laatste veldslag van epische proporties is en tevens niet makkelijk is om te winnen. Wel is het mogelijk deze veldslag opnieuw te spelen, ondanks een eerder verlies. Maar je kunt je ook beter voorbereiden op deze grote veldslag door gebruik te maken van magische banners.
Binnen de Warhammer wereld worden banners heel erg veel gebruikt door troepen en in Total War Warhammer is het niet anders. Je kunt als speler deze magische banners aan specifieke troepen toewijzen, waardoor zij een speciale bonus ontvangen in het aankomende gevecht. Let wel op dat je slechts een beperkt aantal magische banners hebt, dus wijs de banner toe aan de juiste eenheid.

Total War Warhammer houdt van details

Wat ons tijdens de presentatie vooral opviel aan Total War Warhammer, is het gevoel voor details in de game. Terwijl wij in vogelvlucht over de Old World vlogen, konden wij enkel genieten van alle pracht en praal die deze game te bieden heeft. De hele wereld ademde gewoon een hele fijne sfeer uit, waardoor wij graag deze wereld willen ontdekken.
In de bergen zagen wij allemaal vulkanen, bruggen en architectuur in de stijl van de Dwarfs. Het leuke hieraan is dat de Greenskins bij overname van een stad de architectuur van de Dwarfs in stand houden, maar wel een gigantisch masker voor het stenen hoofd van een Dwarf hangen. Daarbij zie je ook een duidelijk verschil in architectuur tussen steden van Bretonnia en de Empire. Dit zijn allemaal kleine dingen waar je echt van kunt genieten als Warhammer-fan, maar ook als je simpelweg van fantasierijke werelden houdt.
Als je meer een fan bent van de Total War games, dan ben je bij Total War Warhammer nog steeds aan het goede adres. Zo blijft deze game in zijn kern nog steeds een Total War game met zijn micromanagement en city management. Op dit punt heeft de game zelfs een verbetering geboekt, waardoor het overzichtelijker is geworden om je steden te bouwen.
Zo kun je een overzicht opvragen van alle mogelijke bouwwerken die je in een stad kunt bouwen. Hierdoor is het duidelijk welke gebouwen je moet bezitten om een heel specifiek gebouw te plaatsen en zie je in één oogopslag welke gebouwen nieuwe soorten troepen opleveren. Het is wat dat betreft een hele simpele verbetering, maar wel echt iets wat je als planner goed kunt gebruiken.
Waar je als Total War fan wel aan moet wennen, zijn de nieuwe namen om te verwijzen naar bepaalde soldaten. Generaals en admiralen bestaan niet meer, want dat zijn allemaal Lords geworden. Daarbij praten wij ook niet meer over agents, maar over heroes.
Een voorbeeld van een hero van de Greenskins is de Shaman, die je helpt om meer magie te krijgen tijdens een gevecht. Daarbij kunnen wij zeggen dat je geen gebruik kunt maken van magie op de wereldkaart. Het is dus enkel mogelijk om het gebruik van magie te beïnvloeden tijdens een gevecht met bijvoorbeeld een Shaman.

Populair Nieuws