Total War Rome II Preview - Lange wachten beloond

Preview
zaterdag, 15 juni 2013 om 18:00
xgn google image
Alweer bijna tien jaar geleden zette The Creative Assembly de strategiewereld op zijn kop met de release van Rome: Total War. Nu moet dan eindelijk de langverwachte opvolger uitkomen. In de tussentijd is er flink wat veranderd, en dat viel te merken tijdens de speelsessie met Total War: Rome II. Meer diepgang, meer opties, meer tactiek en uiteraard veel betere graphics is wat dit nieuwe deel in de Total War serie gaat brengen.
Er is lang gewerkt aan de opvolger van het originele Rome. Dat moest ook, want de verwachtingen zijn torenhoog. Nog altijd kijken miljoenen gamers met veel plezier terug op hun veroveringen in die oude RTS-game. De opvolger moet dan wel heel erg goed zijn, wil het aan deze verwachtingen voldoen – of zelfs daar overheen gaan. The Creative Assembly doet haar uiterste best om dat laatste te bereiken en het lijkt erop dat ze daar met vlag en wimpel in gaat slagen.
Met Total War: Rome II gaan we terug naar de tijd van het Romeinse Rijk, compleet met hordes legioenairs, barbaren, witte paleizen en woeste gevechten. Het Rijk spreidde zich op haar hoogtepunt uit van Noord-Afrika tot Nederland en van Spanje tot het Midden-Oosten. Een enorm gebied dus, welke ook in de game allemaal veroverd kunnen worden, plus nog meer. Je moet echter van goede huize komen om dit te bereiken. De in totaal 117 verschillende facties zullen het je niet makkelijk maken. Daarvan zijn er overigens slechts acht op release speelbaar, maar via downloadbare content worden er in loop van tijd meer toegevoegd.
Internationale en interne strijd
Gevechten spelen uiteraard een belangrijke rol in het uitbreiden van je eigen imperium, maar richt je enkel op de gevechten en je bent al snel klaar. Want zoals een echte grootmacht betaamd zul je ook binnen je eigen land genoeg problemen hebben om op te lossen. Waar in de voorgaande Total War games de diplomatie met name tussen verschillende landen ging, zal er nu ook intern onderhandeld moeten worden tussen verschillende huizen. Elk huis heeft een bepaalde invloed binnen het rijk, welke zij trachten te vergroten. Uiteraard ben jij de leider van je eigen huis en moet je precies hetzelfde doen, wil je een welvarend en machtig rijk opbouwen. Af en toe smerig handelen hoort hierbij, want een mes in de rug bij je tegenstander is soms een betere tactiek dan eerlijk onderhandelen.
Terwijl je bezig bent met het tevreden houden van je bevolking en de verschillende huizen, moet er uiteraard ook gelet worden op de omringende landen. Deze zullen elke kans grijpen om zelf machtiger te worden, ten koste van jou. Gelukkig wordt je in Rome II een handje geholpen bij de onderhandelingen met andere landen ten opzichte van de eerdere delen. Waar je in voorgaande Total War games vaak maar moest raden waarom de verschillende machthebbers je niet zo mochten, is er nu een handig overzicht waarin de acties staan die positieve en negatieve invloeden hebben op de internationele relaties. Val je een tegenstander van iemand aan, dan zal hij jou positiever gaan zien, maar als je ongevraagd enkele legioenen soldaten door zijn land marcheert, zal die mening alweer snel omlaag bijgesteld worden. Actie en reactie is hierin belangrijk om te zorgen dat je met de gewenste landen goede relaties onderhoud, zodat er allianties gevormd kunnen worden en handel gedreven voor economisch gewin.
Indrukwekkende slagvelden
Als diplomatie echter faalt, dan is er altijd nog de militaire oplossing. De diepgang op de slagvelden is iets waar Total War al jaren om bekend staat en die lijn wordt voortgezet met Rome II. Even snel je troepen neergooien en recht op de vijand afrennen wordt gelijk afgestraft. Doelgericht tactieken bedenken en goed gebruik maken van de omgeving is een must. Staat de vijand op een berg, dan heeft deze een voordeel en is het handiger even om te lopen om vanaf achter aan te vallen bijvoorbeeld. Of als er een rivier naast het slagveld ligt, kun je schepen positioneren om de vijand te beschieten vanuit het water.
Heb je eenmaal je manschappen klaar staan, dan kan het gevecht beginnen en is het genieten geblazen van de grafische pracht en opzwepende geluidseffecten. Inzoomen op de frontlinie terwijl honderden soldaten op elkaar inrammen met hun schilden en zwaarden zorgt voor een spektakel zoals strategiegames dat nog nooit hebben laten zien. Voeg daar een horde olifanten aan toe die soldaten vertrappen, schepen die aan land gaan om hun legioenen af te zetten, cavalrie die charges uitvoert en honderden pijlen die de lucht in geschoten worden en je krijgt een gevecht waar strategieliefhebbers hun vingers bij kunnen aflikken.
Eindelijk terug naar Rome
Daarmee gaat Total War: Rome II een strategietitel worden die later dit jaar het uiterste van je gaming PC zal vragen tijdens de urenlange speelsessies die ongetwijfeld gaan volgen. Want als je eenmaal aan een gevecht begint, dan wil je meer en stop je niet voordat de laatste provincie is verovert en jouw empirium oppermachtig is. Het is nog even wachten, maar op 3 september kunnen gamers eindelijk de langverwachte opvolger van Rome: Total War verwelkomen.

Populair Nieuws