Strafe Preview - Spirituele opvolger van Doom en Quake

Preview
maandag, 04 juli 2016 om 10:49
xgn google image
De nieuwe Doom is twee maanden geleden uitgekomen, maar naast de originele serie zijn er ook nog talloze games die geïnspireerd zijn op de allereerste First Person Shooter uit 1993. Strafe valt daar ook onder en op de E3 gingen we bij ontwikkelaar Pixel Titans langs voor een Strafe Preview.
Strafe heeft in zijn korte bestaan al een flinke geschiedenis opgebouwd. Ontwikkelaar Pixel Titans heeft de game in eerste instantie succesvol gefinancieerd via Kickstarter – ze haalden 207.000 dollar op met een doel van 185.00 dollar -, maar uiteindelijk bleek het niet genoeg te zijn om alles in Strafe te stoppen dat ze er wel in wilden hebben. Toen Devolver Digital aanklopte om Strafe uit te geven en de rest te financieren, was er snel een overeenkomst gesloten. De release moest alleen wel worden aangepast van mei 2016 naar begin 2017.
Strafe Preview

Strafe Preview tijdens de E3 1996

We komen er bij de Strafe Preview al snel achter dat ontwikkelaar Pixel Titans in alle aspecten de 90’s-vibe heeft opgezocht, getuige de klassieke spijkerjasjes die worden gedragen, hippe zonnebrillen en zelfs een iconisch IBM Model M-toetsenbord dat wordt gebruikt voor de presentatie. Strafe is namelijk een game die zo in de jaren 90 uitgebracht had kunnen worden en wordt bij de Kickstarter aangekondigd als een titel uit 1996.
Strafe draait in essentie om dezelfde principes als de eerste Doom en Quake: snelheid, accuraatheid en behendigheid. In de Strafe Preview vloog de protagonist door de levels heen, om zoveel mogelijk de projectielen en aanvallen van de tegenstanders te ontwijken en dat is ook zeker nodig. Word je een paar keer geraakt, dan zul je er op een pijnlijke wijze achter komen dat je niet zoveel kogels kan opvangen en komt de boodschap ‘Game Over’ in beeld te staan. Het is dus zeker niet de bedoeling in Strafe om rustig achter een obstakel te wachten om af en toe een schot te lossen.
Strafe Preview

Van machinegeweer naar wandelende machine des doods

Wat wapens betreft, pakt Pixel Titans het op een unieke manier aan, die we nog niet eerder hebben gezien in andere shooters. Je kiest aan het begin van een level een wapen – een shotgun voor korte afstand, een automatisch geweer voor middellange afstand en een railgun voor langere afstanden – waarvoor je oneindig kogels hebt. Je hoeft dus niet zuinig met je munitie om te springen.
Door de levels heen is het ook mogelijk om upgrades en andere wapens te vinden. De nieuwe wapens gebruik je gelijk en daar heb je maar beperkt munitie voor, maar zijn wel sterker dan de drie standaard wapens, terwijl de upgrades voor je basiswapen zijn en die ook sterk kunnen veranderen.
Neem bijvoorbeeld het automatisch geweer, het meest standaard wapen dat er bestaat in First Person Shooters. Maar door upgrades te vinden, kan je het wapen niet alleen sterker maken, maar ook compleet veranderen. Tijdens de Strafe Preview kregen we bijvoorbeeld een versie te zien van het geweer waarbij het niet meer kogels afvuurde, maar kleine explosieven die met een druk op de rechtermuisknop tot ontploffing gebracht kunnen worden. En zo hebben alle drie de basiswapens unieke upgrades die de mogelijkheid hebben om er eigenlijk een ander wapen van te maken.
Strafe Preview

Willekeurig gegenereerde chaos

De levels die we te zien kregen bij de Strafe Preview veranderden constant, want in Strafe is elk level automatisch gegenereerd, maar zullen er altijd bepaalde vaste elementen te vinden zijn in een level. Zo zal het tweede level altijd een kamer bevatten die een slot op de deur heeft zitten, die met een bepaalde sleutel geopend moet worden, maar waar die sleutel is, zal elke keer weer anders zijn. Zo combineert Strafe het unieke aspect van willekeurig gegenereerde levels, maar zal de ervaring voor elke speler ongeveer hetzelfde zijn per level. Als je dus niet verder komt door een bepaalde puzzel, dan kan je altijd nog op het internet de oplossing vinden, al is dat natuurlijk niet echt 90’s.
Je hoeft je trouwens ook geen zorgen te maken dat elk level hetzelfde eruit zal zien, omdat het willekeurig wordt gemaakt. Bij de Strafe Preview kregen we verschillende hoofdstukken te zien, die je tijdens het spelen vrijspeelt. Na een bepaald aantal levels in het eerste hoofdstuk kan je door naar het tweede hoofdstuk, die er weer een compleet ander thema op na houdt en andere stukken gebruikt bij het bouwen van de levels.
Soms is het af en toe wel lastig oriënteren in levels, helemaal als er een paar kamers zijn die op elkaar lijken en je zelf druk bezig bent met het neerschieten van alle tegenstanders. Gelukkig wil Pixel Titans niet het tempo uit de snelle gameplay halen en heeft het een paar handige hulpmiddelen in de levels geplaatst. In de Strafe Preview was er bijvoorbeeld een grotlevel, waarbij je de uitgang kon vinden door de bordjes te volgen met een groene kant, terwijl de achterkant van de bordjes rood is, zo weet je dus dat je de verkeerde kant oploopt. Het is niet zo storend als een grote pijl in beeld die aanwijst waar je naartoe moet, maar het geeft op een subtiele wijze aan in welke richting je moet rennen.
Strafe Preview

Strafe Preview weet perfect in te spelen op nostalgie

Strafe heeft in zijn korte bestaan al een flinke fanbase opgebouwd en dat is niet vreemd. De 90’s shooter heeft een moordend tempo en zit zeer goed in elkaar als het gaat om moeilijkheidsgraad, leveldesign en wapens. Nu maar hopen dat de game niet nog meer vertraging oploopt, zodat we in 2017 net kunnen doen alsof het weer 1996 is en een excuus hebben om een spijkervest te dragen. Geef maar toe, dat wil je zelf ook.