Resistance: Fall of Man Preview

Preview
woensdag, 21 juni 2006 om 22:56
xgn google image
Resistance: Fall of Mean plaatst de speler in een alternatief verleden: we schrijven Groot-Brittanië anno 1951. De tweede wereldoorlog heeft nooit plaatsgevonden, maar de mensheid wordt bedreigd door een vreemde "species": de Chimera, die hun oorsprong vinden bij een onbekend virus. Deze Chimera hebben heel Azië en het vasteland van Europa onder de voet gelopen, en richten nu hun hongerige blik op het laatste vrije Europese land: Groot-Brittanië. Jij moet als U.S Army Ranger Sgt. Nathan Cole samen met de overgebleven Engelse verzetsstrijders de mensheid redden van de "total extermination".
Greyish Black
Wat meteen opvalt aan RFM is dat Insomniac een meer volwassen richting kiest dan de leuke, speelse Ratchet&Clank. De game weet de oorlogssfeer goed over te brengen door een donker kleurenpalet en de totale chaos die heerst over het scherm. Je zal je in de game een weg moeten vechten door kapotgeschoten steden en donkere ondergrondse bunkers, waarin grote aantalen Chimera op je blijven afstormen. Gelukkig sta je er dan ook niet alleen voor, maar wordt je bijgestaan door verscheidene teammates. Deze teammates zijn vaak van vitaal belang voor het slagen van een missie. Zo zal je doorheen de game tal van "hero moments" tegenkomen. Hierin wordt een teammate aangevallen door een Chimera, waarbij jij dan de keuze hebt om hem te redden of niet. Als je kiest dit niet te doen, kan je zien hoe hij op een onwijs coole manier wordt afgemaakt door de Chimera, maar dit kan je wel eens zuur opbreken wanneer je later in het spel merkt dat je die teammate hard nodig hebt.
Blast Away!
Insomniac zou Insomniac niet zijn als ze geen groot en vooral leuk arsenaal aan wapens zouden voorzien. Ook bij RFM laat deze ontwikkelaar zien dat ze hierin niet te evenaren zijn. Zo zal je gebruik kunnen maken van tal van inventieve wapens. 1 van de leukste wapens tijdens de demo was ongetwijfeld de "Spike-grenade". Dit is een soort granaat die, nadat je hem wegwerpt, na enkele seconden in alle richtingen vlijmscherpe naalden knalt.
Een leuk detail is dat je elk wapen dat je verzamelt, doorheen de hele game zal kunnen gebruiken. Zo kan je leuke "wapen-combo's" uitvinden om de Chimera op een inventieve manier een ticket naar de hel te verkopen.
Maar niet enkel de Chimera zullen door jouw wapens afzien, ook de omgeving zal hierop reageren. RFM maakt namelijk gebruik van een geavenceerde physics-engine die objecten in de omgeving realistisch laat reageren op jou acties. Zo zullen bij een exploderende granaat de kasten, tafels, stoelen, kortom alles wat je kan bedenken op een realistische manier weggeblazen worden.
Final Word
Resistance: Fall of Man is een titel die heel wat in huis heeft. De graphics zien er erg goed uit, de A.I is van een goed niveau, en door de grauwe oorlogssfeer en de coole wapens weet Insomniac een leuke combinatie neer te zetten. Om te weten of RFM de verwachtingen weet in te lossen zullen we nog even moeten wachen tot november, want Resistance: Fall of Man zal samen met de PS3 op 17 november in de rekken liggen.