Nuclear Dawn Preview

Preview
dinsdag, 09 augustus 2011 om 18:30
xgn google image
Het strategie- en shootergenre zijn twee van de populairste op de PC. Ontwikkelaar InterWave Studios brengt deze twee genres samen in Nuclear Dawn. Wij zijn bij InterWave Studios langsgegaan en hebben de game alvast voor jullie uitgeprobeerd. Of die mengeling van genres goed uitpakt lees je in deze impressie.
De Derde Wereldoorlog heeft al plaatsgevonden in Nuclear Dawn, maar de strijd is nog niet over. De game richt zich volledig op de multiplayer en zal in oktober voor 19,99 euro uitkomen via Steam voor de PC en Mac. Voor die prijs krijg je een game waarin twee genres volledig aanwezig zijn. Het is geen first-person shooter met strategie-elementen en geen real-time strategiegame met shooter-elementen, maar een game waarin zowel het FPS- als RTS-genre evenveel aandacht krijgen.
Voor het grootste gedeelte van de spelers zal Nuclear Dawn echter een first-person shooter zijn. In een team van maximaal zestien spelers is er namelijk maar eentje die de game als RTS speelt. Er kan wel gewisseld worden, maar het is steeds één speler tegelijk die de strategie bepaald. De verschillen tussen de twee facties in de game, de Empire en het Consortium, zul je ook vooral in het RTS-gedeelte merken. In het FPS-gedeelte vallen de verschillen veel minder op.
Lekker knallen
Nuclear Dawn kent vier klassen, te weten Assault, Support, Stealth en Exo. Ieder klasse speelt compleet anders en heeft zo zijn eigen voordelen. Zo kan de Stealth klasse tijdelijk onzichtbaar worden en zo stiekem een tegenstander van achter neerstekken. De onzichtbaarheid werkt precies zoals in Crysis 2. Zodra je schiet, ben je weer zichtbaar. De Support klasse heeft een eerstehulpdoos bij zich om zijn medesoldaten op te lappen. De Assault klasse heeft een ‘Tactical Visor’ waarmee hij onzichtbare tegenstanders kan spotten. De Exo klasse ten slotte is een zwaarbewapend beest en kan zichzelf stationeren waardoor hij nauwelijks last heeft van terugslag.
De spelers in een team kunnen zich net als in Battlefield opsplitsen in squads. In groepjes van zes personen kun je zo nog beter samenwerken om de vijand met een vernederende score van het strijdveld te sturen. Iedere klasse heeft andere wapens tot zijn beschikking die allemaal aan te passen zijn. Per wapen kun je twaalf uitbreidingen vrijspelen door te levelen. Daarnaast krijg je bij bepaalde levels ook ‘gizmos’, die dezelfde werking hebben als de ‘perks’ uit Call of Duty. De shootermechanismes werken gelijk aan andere first-person shooters. Speel je graag shooters op de PC dan zul je zonder problemen aan de slag kunnen met Nuclear Dawn.
Op het moment is er nog maar één modus te spelen in de game, maar daar gaat de ontwikkelaar nog een Team Deathmatch aan toevoegen. De modus die wij hebben gespeeld heeft veel weg van Conquest uit de Battlefield games. Op een map is een aantal punten te vinden die je kunt activeren door er lang genoeg bij te blijven staan. Als je zo’n punt veroverd hebt komen er langzaamaan ‘resource points’ binnen. Deze punten worden gebruikt in het RTS-gedeelte en heb je hard nodig om te winnen.
Strategie uitdenken
In dat strategie gedeelte neemt één speler in je team de rol op zich van Commander. Deze gaat in de thuisbasis van het team achter een computer zitten om vanuit daar de rest van het team te helpen. De Commander speelt de game als een echte RTS-game. Je bekijkt de wereld van bovenaf en ziet de rest van het team rondlopen. Zodra je team ervoor heeft gezorgd dat er resource punten binnen komen kun jij aan de slag met jouw taak. Dit is voornamelijk de basis uitbreiden. Door verbindingspunten te plaatsen krijg je een steeds grotere ruimte waarin je kunt bouwen. Je kunt spawnplekken bouwen, zodat je team sneller weer op locatie is of een toren waarin je ammunitie kunt aanvullen en jezelf op kunt lappen.
Als Commander is het vooral belangrijk dat je je team goed ondersteunt. Wanneer het team niet tevreden is met jou als Commander dan kunnen ze je wegstemmen en kan iemand anders het proberen. Je kunt je team onder andere helpen door opdrachten te geven aan verschillende squads, een sentry gun te bouwen in drukke straten en door onderzoek te doen. Je kunt bijvoorbeeld onderzoek doen naar betere wapens waardoor de rest van jouw team er een stuk sterker voor staat. Let wel op, want alle dingen die je bouwt, kunnen vernietigd worden door het vijandige team. Je zult af en toe dus ook iets moeten repareren.
Ondanks dat er maar één Commander is, is deze niet afgesloten van de rest van het team. De infanterie moet proberen resource punten binnen te halen voor de Commander, zodat die op zijn beurt weer iets kan bouwen wat de soldaten kan helpen. Er is dus een goede interactie tussen de twee waardoor de Commander niet geïsoleerd achter zijn stoel zit.
Oorlog in New York, Londen en meer
Er zijn in Nuclear Dawn zes mappen waarop je tekeer kunt gaan. Al deze mappen zijn gebaseerd op echte steden met hier en daar een verandering om de gameplay aangenamer te maken. Zo is de map Downtown gebaseerd op New York en speel je onder andere in het Empire State Building. De map Clocktower speelt zich af in een fictief London en daarbij staat de Big Ben centraal. En ook Tokio komt voorbij in de map Metro. Omdat er een Wereldoorlog heeft plaatsgevonden ligt alles in puin. Je zult door een level dan ook verschillende autowrakken tegenkomen en gebouwen zijn deels ingestord.
De mappen zijn in verschillende lagen opgebouwd waardoor de strijd niet alleen horizontaal, maar ook verticaal kan worden gevochten. Zo is er bijvoorbeeld in het levels Clocktower en Metro een metro waar je in kunt om ondergronds te gaan. Je kunt uiteraard ook gewoon op de straten iedereen neerschieten en verschillende gebouwen kun je binnengaan om naar de eerste, tweede of derde verdieping te lopen. Daarnaast staan er naast sommige gebouwen nog steigers die je met een ladder kunt beklimmen. Op iedere map heb je zo verschillende lagen die voor extra ruimte zorgen voor het geweld.
Goede mengeling
InterWave Studios weet een goede mengeling te maken van het FPS- en RTS-genre. Vooral de interactie tussen de twee is goed uitgewerkt, dus of je de game als FPS- of als RTS-game speelt, je blijft altijd een deel van het team. Nuclear Dawn stopt veel goede ideeën van andere games bij elkaar en het is te hopen dat dat goed gaat uitpakken in het eindproduct. In onze speelsessie hebben we in ieder geval met veel plezier gespeeld en dat is altijd een groot pluspunt.