Dishonored Preview

Preview
dinsdag, 13 september 2011 om 17:30
xgn google image
Het is een goed teken dat stealthgames hun opwachting weer maken, want dit genre biedt veel mogelijkheden op het gebied van innovatie in spelelementen. Dishonored is zo'n game die zijn best doet door vele nieuwe toevoegingen te beloven. Op de Gamescom konden we alvast een eerste glimps opvangen van deze ambitieuze first-person titel met een sluipmoordenaar in de hoofdrol.
Al bij de eerste getoonde beelden tijdens de presentatie valt het op dat de ontwikkelaar hard zijn best doet om Dishonored af te scheiden van de gemiddelde stealthgame. Je kruipt in de rol van een meester sluipmoordenaar die zichzelf moet bewijzen en in de tussentijd moet zien te overleven omdat het hele koninkrijk achter hem aan zit. Het volk denkt namelijk dat hij de koningin om het leven heeft gebracht, terwijl hij geen druppel bloed heeft vergoten. Om zijn geloofwaardigheid terug te winnen moet hij alles op alles zetten, ook al staan er misschien een aantal moorden tegenover. Voor niets gaat de zon op, zullen we maar zeggen.
De mysterieuze gedachtegang van een rat
We hebben het dus niet over een simpele opdracht zoals boodschappen doen bij de supermarkt, maar hé, je bent een van de beste huurmoordenaars die er bestaan. En daarom heb je natuurlijk een uitgebreid arsenaal tot je beschikking. Maar in Dishonored krijg je net even dat beetje meer dan in de gemiddelde andere sluipgame. Zo kun je over daken heen rennen en met een druk op de knop teleporteren naar een ander dak. Ook heb je de mogelijkheid om tijdelijk jouw gedachten in die van een rat te stoppen zodat het de omgeving zonder problemen kan verkennen en eventuele nieuwe sluiproutes kan ontdekken.
Dat is eigenlijk grappig als je eraan denkt, maar deze mogelijkheid is geen overbodige luxe. Als we namelijk de ontwikkelaar mogen geloven dan leiden individuen in Dishonored min of meer een eigen leven. Niks geen kortdurende patrouilles, maar meer richting een geheel eigen dagindeling. Dat is natuurlijk best noemenswaardig, maar betekent het dan dat je de hele dag maar moet wachten op dat ene geschikte moment om toe te slaan? Dat lijkt ons sterk, maar de dynamiek zorgt ervoor dat je wat meer moet nadenken over wanneer jij het beste uit de schaduw kunt sluipen om toe te slaan, in plaats van het moment te moeten timen.
Van alle markten thuis
Oh nee, je bent gesnapt! Wat doe je nu? Raak niet in paniek. Naast de beschikbare gadgets om rond te sluipen, ben je ook in het heetst van de strijd een ervaren moordenaar. Zo kun je een zwaard en een geweer tegelijkertijd gebruiken. Handig voor als je schade moet uitdelen op verschillende afstanden. Komen er echter iets te veel vijanden bij je in de buurt, dan kun je tevens de tijd voor even vertragen. In Dishonored hebben we dus te maken met een sluipmoordenaar die van alle markten thuis is.
Je kunt de game dus op verschillende manieren spelen. Afgaande van de getoonde beelden tijdens de presentatie, voelen beide speelstijlen op een positieve manier compleet anders aan en dat moedigt je aan om de game een tweede keer te doorlopen. Of je moet echt van één soort speelstijl houden, dat kan natuurlijk ook.
Stieren krijgen het moeilijk
Wie allergisch is voor rood, kan Dishonored waarschijnlijk beter links laten liggen. Wanneer je iemand omlegt, zowel tijdens een sluipmoord als in een intens gevecht, zal het aan bloedfonteinen niet ontbreken. Een verrassend goede zet, gezien het grafische jasje dat de game gebruikt. We kunnen het nog net niet steampunk noemen, maar eerder zacht, metaalachtig en bijna smetloos. Een kleuren palette dat we nog niet vaak zijn tegengekomen, maar wel een die veelbelovend is en goed past in de overtuigende spelwereld die de ontwikkelaar wil neerzetten.
Als je je echt bekommert om de inwoners in de game, dan kun je Dishonored eventueel ook uitspelen zonder ook maar iemand om te leggen. Ja je leest het goed: je kunt zonder bloedvergieten de aftiteling bereiken, maar dat wordt ongetwijfeld een uitdaging.
Het beste uit verschillende werelden
Het is interessant om te weten dat er zowel een voormalig Deus Ex- als Half-Life ontwikkelaar achter de schermen aan Dishonored werkt. Dat zie je terug in de sluipelementen waar Deus Ex zo om bekend staat, maar er komt duidelijk een vleugje Half-Life in terug. Het is de sfeer die de spelwereld uitstraalt waar we de vergelijking mee maken. Dat niet alleen, ook die vervelende robots met lange benen uit Half-Life: Episode 2 maken min of meer hun opwachting in Dishonored. Alleen zitten er dit keer mensen in die de besturing van het gevaarte op zich nemen. Als je je afvraagt of Dishonored dan nog wel een eigen identiteit heeft, maak je geen zorgen. De game heeft duidelijk een eigen stijl en die smaakt naar meer.
Omdat je in Dishonored zoveel verschillende vaardigheden tot je beschikking hebt, vragen we ons echter wel af of we in de game enige uitdaging mogen verwachten. Natuurlijk is het logisch dat je op een gegeven moment het loodje zal leggen als je te veel steken laat vallen. Maar moedigt het wel aan om al sluipend de game te doorlopen, als je net zo goed meteen je geweer tevoorschijn kunt halen? Of is het puur bedoeld om verschillende speelstijlen mogelijk te maken? Dit zijn vragen waar we op dit moment helaas nog geen antwoord op kunnen geven. De speler tijdens de presentatie deed echter wel een hoop goed, dus misschien is dat het geweest.
Geheel eigen stijl
Het is moeilijk om negatief te zijn over de eerste beelden van Dishonored. Zo te zien biedt de game een aantal unieke toevoegingen met tevens enkele succesvolle spelelementen die we al eens eerder zijn tegengekomen, maar die wel in een geheel eigen stijl zijn gegoten. Het is een flair die fris aanvoelt en dat is erg belangrijk in de huidige game-industrie waar games al snel ondergesneeuwd raken. Nu is het hopen dat Dishonored voor het succes niet voor de sluiproute kiest, maar voor een directe aanpak. Laat die andere grote titels maar eens zien dat er niet te spotten valt met een sluwe, bijna onoverwinnelijke sluipmoordenaar.