Weg met de Kerst, weg met Sinterklaas en weg met de gezelligheid. Het is een nieuw jaar en volgens EA zorgt een goede dosis horror voor een goed begin. Wij kropen dan ook in het pak van Isaac Clarke en gingen alvast op onderzoek uit in Dead Space 2. Gelukkig hebben aardig wat Necromorphs overleeft en willen jullie maar al te graag vertellen wat we tot nu toe hebben beleefd in Dead Space 2.
Herinner je
Dead Space nog? Het was die ene horrorgame uit 2008 met de niet zo spraakzame Isaac Clarke in de hoofdrol. In dat spel belandde je uiteindelijk op het ruimtestation de Sprawl, dat in een baan om Saturnus cirkelt. Het is inmiddels twee jaar later, maar Isaac bevindt zich nog steeds op ditzelfde ruimtestation. Zijn verblijf loopt echter op alles behalve rolletjes.
De Necromorphs zijn terug
In het begin van het spel worden we wakker in het ziekenhuis van de Sprawl. Bewegen gaat nog erg lastig, want tot onze verbazing zit Isaac vast in een dwangbuis. Echter is dit niet voor lang. Voor je ‘oeh’ kunt zeggen wordt je namelijk vastgegrepen door iets wat op een mens lijkt, maar ook op een buitenaards wezen. Na een hevig gevecht kom je er achter dat het een Necromorph is. De Marker, het mysterieuze artefact dat in deel één al voor onheil zorgde in de Sprawl, is nu weer actief. Opnieuw problemen dus voor Isaac. Gelukkig blijkt al snel dat je er niet alleen voor staat.
Via de intercom kom je in contact met ene Diana. Diana is degene die jou de weg door het immense ruimtestation zal wijzen, via een route die vrij is van die verschrikkelijke Necromorphs. Maar dat laatste wil uiteraard niet helemaal lukken. Wat je dan ook vrij snel opmerkt is dat je snel op aanstormende Necromorphs moet reageren. In deel één kwamen de tegenstanders nog in een redelijk sloom tempo op je af, maar dat kun je nu vergeten. De Necromorphs komen van meerdere kanten, in veel meer verschillende soorten en maten en zijn niet zo snel meer tegen de vloer te krijgen. Het duurt nu wat langer voordat een been of arm eraf vliegt. Kogels zijn schaars, dus het gevoel dat je ieder schot moet laten tellen, komt nu nog sterker naar voren.
Kinesis, Stasis en gewichtsloosheid
Om je een handje hierbij te helpen, kun je gaandeweg gebruik gaan maken van Kinesis, de mogelijkheid om objecten te laten zweven. Elk voorwerp dat je kunt bedenken kun je ermee oppakken en afschieten naar de Necromorphs. Die voorwerpen kunnen uit van alles bestaan, maar het handigste is om te zoeken naar iets puntigs. En, omdat Isaac nog altijd meer een techneut is dan een soldaat, zul je deze Kinesis, samen met Stasis, de mogelijkheid om tijd te vertragen, ook vaak gebruiken om bepaalde dingen te reparen of juist kapot te maken.
Zo zul je bijvoorbeeld verschillende panelen van een apparaat moeten trekken, zorgen dat dit apparaat geactiveerd worden en je vervolgens naar boven kunt zweven doordat er gewichtsloosheid ontstaat. Het voortbewegen in gewichtsloosheid is tevens wat uitgebreid. Zo ben je niet meer beperkt door van punt naar punt te springen, maar kun je letterlijk gaan zweven.
Goede keuzes
Je hoeft je ook niet druk te maken dat de game alleen maar uit knallen zal bestaan. Natuurlijk zal er actie in de game voorkomen, maar de afwisseling tussen echte horror en het knallen lijkt vrij goed gebalanceerd. En dit is een heel belangrijk aspect in horrorgames. Teveel schrikmomenten zou een mens niet uren kunnen verdragen en zal tevens zorgen dat de momenten die echt angstaanjagend moet zijn, minder worden. Gelukkig kunnen we fans gerust stellen en zul je blij zijn met de keuzes die ontwikkelaar Visceral Games gemaakt heeft.
Dit vinden we vooral als we kijken naar de omgeving waarin Dead Space 2 zich afspeelt. De Sprawl is namelijk niet zomaar een ruimtestation, maar een leefkolonie. Hierdoor zul je slaapkamers, woonkamers, kantoren en winkels tegenkomen. Met bloed besmeurde banken, bedden en muren zorgen voor een naar en angstaanjagend gevoel. Niets is dan ook door de Necromorphs gespaard gebleven, zelfs niet de kinderen.
Zoals een vervolg hoort te zijn
Dead Space 2 een geweldige game te worden, die een sterk verhaal kent met een goede balans tussen actie en horror. Het is zoals een vervolg hoort te zijn: dingen die je miste in deel één zijn eraan toegevoegd en elementen die al goed waren zijn verfijnd. Daar komt ook nog eens bij kijken dat dit tweede deel een multiplayer modus zal bevatten die je zowel in de schoenen van de mensen als de Necromorphs plaatst. Een interessant concept, waar we zeker potentie in zien voor een sterke multiplayer. Maar of eindresultaat ook zo goed is als we denken, kun je eind deze maand lezen in onze recensie.