De Sims 4 Preview - Een emotionele rollercoaster

Preview
donderdag, 19 juni 2014 om 9:51
xgn google image
Heb jij je wel eens doodgelachen? Of ben jij je doodgeschrokken? Je bent waarschijnlijk geen Sim als je dit leest, want die nemen dat heel letterlijk.
Vorig jaar op Gamescom leerden we dat we in de Create-a-Sim-modus borsten, billen en andere lichaamsdelen konden vastgrijpen om ze in model te brengen. Daarna volgde meer informatie over huizen bouwen, want dat zou veel makkelijker en intuitiever worden.
Verder roept Electronic Arts/Maxis vooral dat De Sims 4 helemaal om emoties draait. De slogan is niet voor niets: Smarter Sims, weirder stories (vrij vertaald: slimmere Sims, vreemdere verhalen). Er wordt zelfs zoveel nadruk gelegd op die emoties, dat fans zich beginnen af te vragen of de virtuele menspoppen nog wel eerste levensbehoeften hebben zoals eten, slapen en naar de wc gaan.
Dat baart wat zorgen. Electronic Arts maakt bijna alleen maar reclame voor het feit dat deze game juist zo draait om de emoties van de Sims. Bij de presentatie werd uitgelegd hoe Sims ten tijden van De Sims 2 3D werden van de buitenkant, maar nu 3D worden van de binnenkant. Dat heeft zo zijn keerzijden: als je een keertje je dag niet hebt en dan toch hard moet lachen, dan kun je sterven van te veel emotie. Dan ga je dingen als: “Ik kietel je dood!” ineens heel serieus nemen.
De Sims 4 Create-A-Sim

Chillen in Magnolia Blossom Park

Laten we het voorbeeld gebruiken dat we hebben gezien op E3, want zoals altijd laat EA niet heel veel los over de game en is die nog niet echt speelbaar geweest. Wel werd er getoond middels een demo hoe de dag van je Sim er ongeveer uit kan zien. Twee vrienden ontmoeten elkaar in een park in Willow Creek, genaamd Magnolia Blossom Park.
Een prachtig sereen park met kersenbloesems en wilde appelbomen. Pluk een appel en neem er een mee naar huis, stop hem daar in de grond en je hebt een appelboom in je tuin. Dat is echter niet wat de mannen doen, ze gaan praten met buurtgenoten en worden chagrijnig omdat deze buren niet openstaan voor een gespreksonderwerp als games.
Linksonder is te zien dat de ene zeer boos is en dat is natuurlijk niet zo gezellig. Boosheid is in principe niet per se negatief. Wel ten opzichte van je andere Sims, maar niet als je ze bijvoorbeeld even naar de gym stuurt om daar hun frustraties even op de apparaten te botvieren. In die agressieve mood haal je veel eerder sportieve skills binnen.
Wat wel tof is, is dat je ook kunt zien hoe een bepaalde emotie tot stand is gekomen. Zo voelt iemand zich weer wat beter als hij bijvoorbeeld lekker even heeft gedoucht en dat wordt ook aangegeven. Na wat zweten en douchen zijn de heren klaar om naar huis te gaan. Ze besluiten een huisfeestje te organiseren.
De Sims 4 Huis

Cupcakebakkende dictator

Beetje lullig als je met een huisgenoot woont die veel weg heeft van een zekere Aziatische dictator. Die wordt nijdig als hij al dat gepeupel in zijn huis heeft en hij wordt dan ook aan zijn cupcakemachine gezet om hem rustig te krijgen. Dat bevalt hem goed en net als hij wat vrolijker wordt, staat die cupcakemachine ineens in lichterlaaie.
De twee feestvarkens wandelen er naartoe en beginnen er keihard om te lachen. Zo hard, dat er ineens een wolkje verschijnt waaruit Magere Hein met een zeis komt stappen. Dood. De Sim die we de hele dag hebben gevolgd in al zijn buien, die we hebben zien opbloeien van chagrijnig tot oke tot schaterlachend, heeft het leven gelaten.
Hoe permanent die dood is, dat weten we nog niet precies. Het is natuurlijk vrij zuur als je uren in de Create-A-Sim met je ideale beeltenis bezig bent geweest en die na een paar dagen al gedag moet zeggen omdat hij of zij iets te lang of te hard lachte. Laten we hopen dat er een manier is om de Sims te laten terugkeren. Nu de game toch al vrij soapy wordt door al die gevoelens, kan er best iemand terugkomen uit de dood toch?
Een nieuwe feature die tijdens de demo werd getoond is de galerij. Vroeger moest je altijd uit de game en dan apart inloggen om ergens op een website nieuwe spulletjes te kopen zoals meubelsets en dergelijke. Dat hoeft niet meer, er is nu een ingebouwde galery waardoor je heel gemakkelijk nieuwe meubeltjes kunt toevoegen.
De Sims 4 Stelletje

Galery in-game beschikbaar

Dat niet alleen, want je kunt ook Sims toevoegen, kamers en zelfs hele huizen. Die zijn niet allemaal gemaakt door EA, want het is mogelijk om je eigen creaties online te delen voor anderen ter download. Erg gaaf, want zo kun je andermans Sims nemen en die weer naar eigen smaak perfectioneren. De vraag is wel of je met De Sims 4 (mede door die galery) altijd online moet zijn, immers was dat in eerste instantie bij SimCity ook verplicht.
EA heeft tot slot ook de wereld waarin je huizen staan veranderd. Geen open-wereld meer, want je moet reizen tussen werelden/wijken/huizen. Dat betekent weliswaar dat je wat vaker een laadscherm hebt, maar dat is naar alle waarschijnlijkheid heel erg kort. In ieder geval aanzienlijk korter dan de lange laadtijd die de Sims had toen er nog een hele grote kaart geladen moest worden.
Minder laadtijd, dus minder frustratie bij de speler, maar vervolgens ben je wel hard aan het werken om je Sims niet supergefrustreerd te maken. Het wordt waarschijnlijk best even uitpuzzelen hoe ver je kunt gaan met bepaalde emoties, maar dat is eigenlijk net als in het echte leven toch? En oh ja, geen zorgen, je Sims zijn nog steeds onderhevig aan behoeften als nassen en plassen.
De Sims 4 verschijnt op 4 september op PC en Mac.