Dark Souls Preview

Preview
dinsdag, 20 september 2011 om 18:00
xgn google image
Soms zijn er dingen waarbij het heel erg handig is dat er een soort anti-stresskamer is: een kamer waar je alles kapot mag slaan, puur uit frustratie. Dat was onder andere nodig bij de game Demon’s Souls. Maar blijkbaar kan het erger, aangezien de opvolger Dark Souls lastiger en frustrerender lijkt te worden. Oh god.
Gelukkig worden niet alleen de PlayStation 3 gamers met dit spel helemaal gek gemaakt, aangezien de opvolger van Demon’s Souls óók naar de Xbox 360 komt. Ontwikkelaar From Software heeft gezien dat het eerste deel een groot succes was en wil dan ook van Dark Souls een nog groter succes maken. Ie-de-reen moet dit spel spelen, aldus From Software. Wat betekent dit? Dat het aantal zelfmoorden in de wereld enorm toeneemt? Wellicht, maar zo ver zal het vast niet gaan. Alhoewel…
Geen idee waar je bent
Zoals je wellicht in de vorige impressie hebt gelezen, beland je in Dark Souls als een rasechte undead in de gevangenis. De oorlog is verloren en het enige wat de undead te wachten staat is een langzame dood. Gelukkig zijn er in verhalen als deze toch enkele mogelijkheden om de held van het spel te redden. Hij krijgt namelijk de kans om te ontsnappen, en dat doet hij zeker. Wat rest: overleven.
Het toffe aan Dark Souls is dat je aan het begin van het spel gelijk kunt kiezen welk soort class je wil zijn; een magiër, een echte krijgsheld, of juist een snelle dief. Daarnaast kun je je uiterlijk veranderen, op de manier die je zelf wil. Het creëren van je personage doet heel erg denken aan The Elder Scrolls IV: Oblivion, wat zeker als een compliment gezien mag worden.
WAAROM IS HET ZO MOEILIJK!?!?!
Eenmaal klaar mag je dus uit die gevangenis zien te komen. Gelukkig is dat nog enigszins makkelijk. Maar ja, je moet het hele spel zien te overleven. De doorgewinterde gamer speelt de moderne titels misschien zonder moeite door, maar dat gaat niet lukken bij Dark Souls. Het is een helse overlevingstocht. Je moet opletten. Heel erg opletten. Je moet weten wat je doet, want anders word je zo door een levend skelet doodgeslagen.
Drie tegenstanders tegelijk pakken is dan ook niet slim. Het is een zelfmoordactie. Maar dat betekent niet dat het gevechtssysteem zo in elkaar zit dat sommige dingen onmogelijk zijn. Het systeem is namelijk prima, alleen moet je er gewoon erg goed in zijn. Gelukkig heeft From Software voor de enigszins onervaren gamers onder ons voor een soort van auto-aim gezorgd, waardoor je niet telkens mis zult slaan.
Gevechten
Dat gevechtssysteem zit dus heel erg goed in elkaar. Het komt ongelofelijk realistisch over, waardoor je écht geconcentreerd moet zijn om die ene vijand te verslaan. Timen, richten, tactiek; het hoort er allemaal bij. Elke fout wordt in Dark Souls afgestraft. Het zijn echter niet zozeer fouten, het zijn meer dingen die je niet door hebt. Soms móet je wel doodgaan om erachter te komen hoe je een groep vijanden of een eindbaas moet verslaan. Je moet erachter komen wat zijn zwakke punten zijn. Je moet erachter komen wanneer je moet toeslaan en waar je moet staan.
Veel doodgaan dus. Het hoort er allemaal bij. Een toevoeging in Dark Souls wat zeker als een groot pluspunt gezien mag worden, zijn de zogenaamde beacon fires, waar je kunt pauzeren en je gezondheid kunt opwaarderen. Maar het is ook een plek waar je terugkomt als je dood bent gegaan. Nadeel is wel dat alles wat je hebt afgeslacht ook weer tot leven komt. Want ja, als jij tot leven mag komen, mag de vijand dat ook. Dat is wel zo eerlijk.
Verdoemd tot één moeilijkheidsgraad
Je zult misschien wel denken: “mijn god, dit spel gaat mij zo hard frustreren, ik kan het nu al niet meer aan”. Doe dat alsjeblieft niet. Dark Souls is zó moeilijk, dat het gewoon weer leuk wordt. Het is een echte uitdaging en zal je veel voldoening geven. Trots dat je een level hebt gehaald. Trots dat je het spel hebt uitgespeeld. Mensen die Grand Theft Auto IV hebben uitgespeeld, die zijn er genoeg. Maar mensen die Dark Souls uitspelen; daar zullen er maar weinig van zijn.
Dat er maar één moeilijkheidsgraad is mag dan ook niet als nadeel worden gezien. Schrikt het je af, dan moet je ook het spel gewoon niet kopen, maar dan mis je waarschijnlijk wel één van de beste games van dit jaar. Er zitten haast geen nadelen in Dark Souls. Nou ja, misschien het ontbreken van de mogelijkheid om te kunnen pauzeren mag als een nadeel worden beschouwd. Misschien hoort het bij het concept van het spel, maar soms wil je gewoon even bijkomen en een glas melk drinken. Dat kan dus niet.
Een bijzonder helse tocht
Hoewel het spel er niet bijzonder fraai uitziet, mag wel gezegd worden dat Dark Souls figuurlijk gezien als een pareltje oogt. Het heeft wat, dat gevoel van sterfelijkheid. Het is een helse tocht, dat Dark Souls. Maar het is zó bijzonder, dat je gewoon in die wereld wilt blijven. Je wilt overwinnen. Je wilt tegen anderen zeggen: ik heb dit spel uitgespeeld, nu jullie nog. En dat maakt Dark Souls zo speciaal.

Populair Nieuws