Special: Wat is Inversion?

Article
vrijdag, 06 januari 2012 om 15:00
xgn google image
Wat zou jij doen als je met de zwaartekracht kon spelen? Zou je overal naartoe zweven of zou je alle idioten meteen de ruimte insturen? In Inversion gebruik je zwaartekracht om een heel leger uit te schakelen. Maar wat is Inversion nou eigenlijk precies voor game, wat maakt het uniek?
Dat zwaartekracht een erg cool gameplay element kan zijn, zagen we voor het eerst in Prey. Sindsdien zagen we zwaartekracht en de mogelijkheid om deze te beïnvloeden, vooral terug in puzzelgames. Daar komt verandering in, want uitgever Namco Bandai komt met Inversion, een shooter die durft te tarten met de natuurwetten. Eke ging onlangs aan de slag met Inversion en was erg tevreden met wat hij zag. Hoog tijd dus dat we eens wat dieper ingaan op bepaalde aspecten van de game.
Een bewogen dag
Inversion vertelt het verhaal van Davis en Leo, twee bevriende politieagenten. Na een harde werkdag krijgen ze een melding dat er een explosie heeft plaatsgevonden. Eenmaal op de plek van de explosie, zien ze een vreemde persoon die van plan is om de twee agenten om te leggen. Dat zou echter geen probleem zijn, ware het niet dat er nog veel meer vreemde mensen zijn met een lust naar geweld. Het legertje mensen rent de straten op en schieten alles kort en klein. De situatie wordt nog eens erger wanneer de zwaartekracht op bepaalde plekken zwakker wordt, en allerlei voorwerpen beginnen te zweven. Nadat Davis en Leo op zoek gaan naar hun familieleden, worden ze gevangengenomen en opgesloten door de geheimzinnige mannen. Gelukkig zijn de agenten niet zwak en breken ze los. De rest van de game baan je je een weg terug naar huis terwijl je van alle kanten belaagd wordt door de bloedlustige troepen.
Spelen met zwaartekracht
In deze third-person shooter zul je zowel met Davis als met Leo spelen tegen heel wat pittige vijanden. Zoals collega Eke al zei, is er geen aanpasbare moeilijkheidsgraad en dus moet iedereen tegen dezelfde moeilijke tegenstanders vechten. Gelukkig heb je de mogelijkheid om te spelen met de zwaartekracht en zodoende het strijdveld in jou voordeel te veranderen. Met een eenvoudige druk op de knop kun je de zwaartekracht doen toenemen of afnemen. Nemen vijanden schuil achter een omgevallen bus? Dan kun jij deze laten zweven om ze vervolgens één voor één neer te knallen. Heerlijk!
Dit doe je met je trouwe 'gravity gun' die, naast het controleren van de zwaartekracht, ook objecten kan vastgrijpen om ze naar je toe te trekken of weg te slingeren. Het doet wel erg denken aan Half-Life maar door de totaal verschillende setting, het spelen met zwaartekracht en de third-person view, zul je dit geheel anders ervaren. Naast het laten zweven van voorwerpen, kun je ook de zwaartekracht van een heel gebied aanpassen. Vindt er een gevecht plaats op de begane grond en wil je je vijanden laten schrikken? Dan laat je de zwaartekracht alles naar links sleuren waardoor je gaat wandelen op bijvoorbeeld de zijkant van een flatgebouw. Op deze wijze kun je ook snel nieuwe schuilplaatsen creëren. En als alles faalt kun je ook gewoon een krat oppakken en dat voor je uit laten zweven terwijl je naar een betere schuilplaats rent, wel zo handig.
Knappe physics
Dat klinkt natuurlijk allemaal erg leuk, maar een noodzaak is het niet. Je kunt er ook voor kiezen om de zwaartekracht niet te gebruiken en gewoon vakkundig met je geweer ten strijde te trekken, al kunnen sommige elementen van de game dan wel een stuk langer duren. Bovendien mis je dan ook erg knappe grafische momenten. Het is werkelijk prachtig om te zien hoe alle mensen, voorwerpen en puin, rondzweven om vervolgens met een harde klap ergens anders te landen. Het valt nog af te wachten of dit niveau door de hele game gelijk blijft. Toch zijn de physics nu al erg mooi om naar te kijken en dat met dank aan de Saber3D-engine en destructie engine van Havok.
Spelen met zwaartekracht is leuk en het kan allemaal nog leuker worden door middel van de coöperatieve modus. Het is namelijk mogelijk om offline met een vriend te strijden in de campaign. Niet heel bijzonder zou je denken, maar in veel nieuwe games ontbreekt tegenwoordig een offline co-op en wordt je gedwongen om onafhankelijk van je vrienden via een internetverbinding samen te spelen. Verder is de aandacht die wordt geschonken aan de multiplayer modi bijzonder. Naast de standaard Deathmatch modi, waarbij je alleen of in teamverband tegen anderen vecht, zijn er nog de Hourglass en Survival modi.
Teamwork
In de Hourglass modus vechten twee teams bestaande uit acht mensen om een punt te veroveren. Wanneer dit lukt, moet het punt voor een bepaalde tijd verdedigt worden. Nadat het punt succesvol bewaakt is, zal de zwaartekracht op de hele map wijzigen in het voordeel van het verdedigende team. Het loont dus om goed in teamverband te spelen, aangezien de wijzigingen in de zwaartekracht online dus ook een belangrijke rol spelen.
De Survival modus is inmiddels een vaste waarde geworden in shooters en mag dus ook in Inversion niet ontbreken. Samen met drie vrienden zul je het moeten opnemen tegen vlagen of waves aan vijanden, waarbij de volgende wave steeds sterker is dan de voorgaande. Nadat je een bepaald aantal waves hebt neergeslagen, zul je naar andere punten op de map moeten trekken. De multiplayer lijkt dus heel wat te gaan bieden, maar het is nog afwachten of deze ook zullen aanslaan bij het grote publiek.
Unieke gameplay
Namco toont ballen en komt met een unieke shooter die een groot succes kan worden, maar ook totaal niet kan aanslaan. Inversion lijkt alle elementen te hebben voor een succesvolle release, maar toch zijn er nog wat onduidelijkheden. De graphics zijn zeer mooi vanwege de eigen engines van Saber Interactive en Havok en het spelen met de zwaartekracht is vrij uniek omdat het heel wat tactische voordelen kan bieden. Maar hoe zit het met de multiplayer en de coöperatieve modi? De vraag blijft of deze modi, waar toch veel aandacht naar is gegaan, een succes zullen worden. Eke was in ieder geval heel tevreden met de singleplayer en dus hopen we dat ontwikkelaar Saber Interactive de middelen in huis heeft om ook van de multiplayer iets leuks te maken.