PlayStation Vita - Sony's launchgames: Deel 2

Article
dinsdag, 06 december 2011 om 17:30
xgn google image
Met de komende Vita-weken willen we van XGN dé website maken waar je terecht kunt voor alle Vita-features, specials, previews en video’s. Met de rubriek ‘Sony’s launchgames’ lichten we alle games uit die bij de lancering van de PlayStation Vita aanwezig zijn. Afgelopen weekend kwam redacteur Alwin met het eerste deel op de proppen, vandaag is het de beurt aan deel twee met Motorstorm RC, Wipeout 2048 en ModNation Racers: Road Trip.
MotorStorm RC
De introductie van MotorStorm op de Vita gaat met een grote vernieuwing gepaard waar Sony naar eigen zeggen ‘apetrots’ op is. Dat mag ook, want het is niet zomaar een vernieuwing. Het is een vernieuwing waarvan ze bij Nintendo met de Wii U in het vooruitzicht flink achter hun oren gaan krabben. Wat is nu het geval: MotorStorm RC, de nieuwe telg in de extreme offroad-franchise, is speelbaar op de PS3 als je hem voor de PS Vita hebt besteld en omgekeerd. Handig, voor als je vader op zondagmiddag een potje voetbal wil kijken. Zo kun jij mooi je carrière voortzetten op de PS Vita. Het zogeheten cloud-systeem maakt dit mogelijk. Maar XGN, je koopt een spel toch geen twee keer? Dat klopt beste lezer, maar laat Sony nu zo vriendelijk zijn dat je bij aanschaf de andere versie cadeau krijgt. Ideaal dus als je beide platformen bezit.
Afijn, tijd om de nieuwe MotorStorm-game uit de doeken te doen. Dit keer betreft het geen gewone MotorStorm-game. Want anders dan in de voorgaande delen neem je niet het stuur vast van een truck, motor of quad, maar neem je plaats in een op afstand bestuurbaar wagentje. De massieve, onheilspellende races hebben in RC, dat staat voor Radio Controlled, plaatsgemaakt voor kleinere, schattigere wedstrijden. Dat doen de wagentjes op zestien offroad-parkoersen die gesitueerd zijn in vernieuwde versies van de vier werelden uit de eerdere MotorStorm-games. Verder zijn er acht voertuigklassen uit de vorige games overgenomen: Buggies, Superminis, Rally Cars, Muscle Cars, Racing Trucks, Supercars, Big Rigs en Monster Trucks.
De game biedt een aantal verschillende modi, variërend van een simpele race tot een uitdaging waarbij je zoveel mogelijk auto's in korte tijd moet inhalen. Daarnaast is er nog een heuse Drift-challenge, waarbij je over een ijsbaan glijdt en je zoveel mogelijk punten moet scoren door zo lang mogelijk te driften zonder te crashen. Kortom, er valt genoeg te beleven in MotorStorm: RC. Keerzijde van de medaille is dat op de Vita-versie een multiplayermodus schittert door afwezigheid. Het is alleen mogelijk om via een soort Autolog-systeem tegen ghosts te rijden van je vrienden, maar daar houdt het alweer op.
Nee, voor een online ervaring zul je toch echt over moeten schakelen naar de PlayStation 3. Maar laat dat nu ook net de kracht zijn van MotorStorm RC. Je kan het op verschillende momenten en op verschillende plekken spelen. Achter je HD-televisie of gewoon lekker op het strand. Lekker snel, lekker kort. Evolution Studios heeft dit spel overduidelijk met de PS Vita in het achterhoofd ontworpen. En dat zien we graag.
WipEout 2048
Potsierlijke snelheden, futuristische omgevingen en een flinke portie chaos. Dat is WipEout in een notendop. Zoals het een lancering van een Sony-spelcomputer betaamt, kan ook de PS Vita weer op een nieuw deel in de explosieve raceserie rekenen. Met WipEout 2048 reist de serie terug in de tijd, vlak voordat het eerste WipEout-spel uit 1995 verscheen. Anti-gravity racing bestond toen nog niet, waardoor vooral het banenontwerp op de schop is gegaan in WipEout 2048.
Niet alleen om die reden heeft Sony besloten de parkoersen te wijzigen. Ook de dreiging dat de serie spelers ging verliezen door het hardcore-gehalte speelde daarin mee. Met als gevolg dat de banen nu een stuk breder zijn dan voorheen. Spelers kunnen zich hierdoor beter concentreren op het racen tegen andere spelers. Het achteloos opponenten beuken krijgt door dit besluit een nieuwe wending en dat kan de chaos nog wel eens ten goede komen. De futuristische wapens, waar de serie zo bekend om staat, dragen daar natuurlijk ook een steentje aan bij.
In WipEout 2048 wordt er onderscheid gemaakt tussen twee wapens: defensief (groen) en offensief (geel). Defensieve power-ups zijn er in de vorm van schilden en bommen, terwijl de raketten en de boosts tot de aanvallende power-ups behoren. De zowel groene als gele wapens zijn zo over het circuit geplaatst dat je telkens een risicovolle keuze moet maken, afhankelijk van je positie. Als koploper heb je natuurlijk behoefte aan een schild of aan een boost, maar wat als de boost zich nu net op een moeilijke positie bevindt? Vertrouw je in dit geval op je eigen kwaliteiten en ga je voor de boost, of neem je de gemakkelijke weg met het risico beschoten te worden?
Natuurlijk is dit al een eeuwenoud principe in de WipEout-serie en daarop vormt dit deel geen uitzondering. Waarmee het spel wél innoveert, is op het gebied van besturing. De speler kan kiezen uit drie types: standaard, move sensor en touchscreen. Met de touchscreen-besturing moet je op de achterkant van de Vita drukken voor acceleratie en voor power-ups dien je het voorste scherm aan te raken. Met de sensor-besturing daarentegen beweeg je het apparaat letterlijk naar links of naar rechts om in het spel de gewilde bocht te maken. Om een voor jou perfecte besturing te ontwikkelen kun je alle drie de besturingen met elkaar combineren.
WipEout 2048 bevat in totaal twintig wagens en tien straatcircuits, die zich allen situeren in het futuristische New York. Dankzij een fantastisch aantal van 250.000 polygonen per beeld wordt alles ook nog eens retestrak op beeld gebracht. Net als eerder op de PSP is ook dit deel op de Vita een visueel wonder. Dat geldt ook voor de multiplayermodus, waarin je het onder andere tegen zeven tegenspelers kunt opnemen. Een aardige toevoeging is dat je met je Vita de strijd kan aangaan tegen iemand die lekker op de bank de PlayStation 3-versie aan het spelen is. Vooralsnog is WipEout 2048 de enige Vita-game die deze feature bevat, hoewel Sony heeft beloofd dat meer spellen in de toekomst zoiets kunnen verwachten.
ModNation Racers: Road Trip
Een aanraakbaar scherm, een groot sociaal netwerk, een visueel krachtpatser. ModNation Racers: Road Trip moet haast voor de PS Vita geboren zijn. Het creatieve raceplezier op de PlayStation 3 krijgt geen onlogisch vervolg op de aankomende draagbare spelcomputer van Sony. Voertuigen en personages zijn met de hand te maken en vervolgens te delen via de uiteenlopende sociale diensten, zoals Twitter, Facebook en natuurlijk het exclusieve netwerk van de Vita. Dat kan haast niet misgaan.
ModNation Racers: Road Trip wijkt niet af van het origineel; ook nu rijd je met een doldwaas karakter in een klein voertuig op kleurrijke circuits tegen nóg doldwazere tegenstanders. Geheel in Mario Kart-stijl passeren er zo nu en dan ook knotsgekke wapens de revue, zoals raketten en schilden. Maar hetgeen dat het origineel zo verrassend en vernieuwend maakte, was dat het zich richtte op user generated content. Dankzij een zéér uitgebreide level-editor kon iedereen zijn eigen levels en personages naar hartenlust aanmaken en die vervolgens online knallen. Road Trip moet dit naar een nog hoger niveau tillen.
Via de touchscreen kun je met je vingers gemakkelijk een baan aanleggen en die vervolgens van objecten, reliëf en flora en fauna voorzien. Niet tevreden met het resultaat? Dan kun je de PS Vita schudden om al je creaties te wissen of te husselen. Ontwikkelaar United Front Games lijkt echt haar best te doen het je zo makkelijk mogelijk te maken, zodat je aan het eind met een knap staaltje customizing je creaties kunt tonen. En zeg nou eerlijk: er is toch niets mooiers dan dat er straks duizenden mensen in de trein of op het strand in jóuw baan rondbanjeren?
Toch zetten wij over een aantal dingen nog onze vraagtekens. Zo stond het origineel bekend om zijn haperende beelden, lange laadtijden en regelmatige vastlopers. Technisch is United Front Games niet de beste ontwikkelaar en dat gaat Road Trip natuurlijk niet ten goede doen. Maar vooralsnog is dat alleen maar speculatie en moeten we het gewoon afwachten. Visueel lijkt dit deel op de PS Vita in ieder geval niet onder te doen voor zijn PS3-broer. Daarnaast zijn alle ontworpen levels op de PlayStation 3 beschikbaar in de Vita-versie, omdat beide ModNation-games met elkaar gekoppeld zijn. ModNation Racers: Road Trip biedt daardoor meteen een hoeveelheid content aan waar je U tegen zegt.

Populair Nieuws