De verschillen tussen Heroes of the Storm en andere MOBA's

Article
zaterdag, 30 mei 2015 om 10:00
xgn google image
MOBA's - Multiplayer Online Battle Arenas - zijn enorm populair geworden. Het begon allemaal met een mod op Blizzard's Warcraft III, getiteld Defence of the Ancients, maar nu brengt Blizzard haar eigen MOBA uit: Heroes of the Storm. Wat zijn de grote verschillen met andere MOBA's, zoals League of Legends en DOTA 2?

Heroes of the Storm meer gefocust op samenwerken

Verreweg het grootste verschil tussen Heroes of the Storm en andere MOBA's is de grote focus op het samenwerken met je teamgenoten. Dat is ook een belangrijk onderdeel in andere MOBA's als je wilt winnen, maar bij Heroes of the Storm gaat dat nog een stukje verder. Het meest opmerkelijke aan dat aspect is het gebrek aan aparte levels per karakter: je levelt als team en niet als individu.
Dat heeft een grote impact op het spel, aangezien een speler die iets minder sterk is dan de rest nu niet meer voor een groot nadeel zorgt in het team. De rest van het team zorgt er namelijk voor dat diegene ook levelt, sterker wordt en geen voer wordt voor de tegenstander. Anderzijds kan een speler die echt geen ervaringspunten binnensleept een last voor het hele team worden. Het is dus belangrijk dat iedereen op één of andere manier zijn steentje bijdraagt en het belang van het team voorop stelt.
72058

Geen economiesysteem en voorwerpen

Het belang van het team voorop stellen gaat ook iets makkelijker in Heroes of the Storm. In andere MOBA's zit namelijk de befaamde 'last hit': als iemand een vijand als laatste raakt en die vijand dus doodt, dan krijgt alleen diegene de volle buit. Het zorgt voor veel frustratie als jij al een paar minuten aan het vechten bent met een vijand en een teamgenoot dan ineens de kill (en het geld dat daarbij komt kijken) opeist.
Geld komt echter niet voor in Heroes of the Storm. Het doden van vijanden zorgt voor ervaringspunten waarmee het hele team levelt en staat voor de rest alleen mooi op de eindscore. Met het verwijderen van geld uit het systeem heeft Blizzard er ook voor gekozen om voorwerpen uit het spel te schrappen, voorwerpen die je in andere MOBA's koopt met geld.
In plaats daarvan verdienen de spelers een talentpunt na een bepaald aantal levels te zijn gestegen. Daarmee kunnen vaardigheden worden veranderd of versterkt. Zo kan de hero Raynor een sterke kogel afschieten, maar met een talent kan hij die vaardigheid zodanig veranderen dat de kogel meer vijanden raakt én meer schade doet naarmate er meer vijanden door de kogel worden getroffen. Spelers kunnen met talenten een hero volledig aanpassen door bepaalde vaardigheden enorm sterk te maken, of juist door hun punten te spreiden en zich nergens in te specialiseren.
72059

Verschillende doelen op elke map

Welke aanpassingskeuzes spelers maken voor hun hero heeft ook invloed op twee andere aspecten: de overige heroes in jouw team en op welke map je speelt. Het eerste spreekt voor zich: als je team bijvoorbeeld geen genezer heeft, dan kan het handig zijn om jouw hero zich te laten specialiseren in helende krachten, als hij of zij toch die capaciteit heeft.
Het tweede aspect is de map en dat komt doordat elk speelveld een ander secundair doel kent. Net zoals in andere MOBA's is het hoofddoel om de basis van je tegenstander te verwoesten en daarvoor moet je meerdere 'grenzen' vernietigen met torens en muren.
De secundaire doelen zorgen niet voor winst, maar kunnen je wel helpen bij het behalen ervan. Zo kan je 's nachts op een bepaalde map bloemachtige wezens doden, om zo punten te halen. Als je eenmaal genoeg punten hebt, krijgt jouw team de beschikking over een soort tank.
Als je meer wilt lezen over de verschillende maps, kun je terecht bij onze special over de modi die Heroes of the Storm te bieden heeft.
72060

Torens en andere obstakels een stuk minder sterk

Om de balans goed te verdelen tussen het volgen van de secundaire doelen en het ouderwets rennen naar de vijandige basis, zijn de obstakels bij de grenzen zwakker dan je gewend bent van MOBA's. Zo kan je hero een toren in Heroes of the Storm in één of twee schoten aan gruzelementen knallen, terwijl dit bij een toren in League of Legends wat langer duurt. Bovendien hebben de torens ook een beperkte hoeveelheid munitie en moeten ze herladen voordat ze weer verder kunnen schieten.
Je kan echter niet hersenloos voorbij de torens rennen, want naast elke toren staat een sterke poort die heroes van het vijandige team tegenhoudt. Om uiteindelijk tot winnaar gekroond te worden, is het dus belangrijk om jouw team goed te verdelen over de map. Sommige heroes moeten de torens blijven aanvallen, terwijl anderen juist de secundaire doelen moeten voltooien en weer anderen druk op de tegenstander moeten blijven uitoefenen. Nee, we hebben niet gezegd dat het makkelijk zou worden!

Populair Nieuws