Gameontwikkelaars en AI: een ramp of het gouden ei?

Article
zaterdag, 26 oktober 2024 om 7:00
gameontwikkelaars en ai een ramp of het gouden ei
We horen er steeds meer over: de opkomst van kunstmatige intelligentie. Inmiddels kunnen we wel stellen dat de ontwikkelingen niet meer te stoppen zijn. Er zijn zelfs berichten dat bepaalde beroepsgroepen straks geen werk meer hebben, omdat kunstmatige intelligentie alles over zou nemen. Het gebruik van generatieve AI kan zowel kansen bieden als een bedreiging vormen voor de creatieve sector. Gaat AI straks echt onze banen overnemen en is het daarmee het ei van Columbus, of wordt het een ramp?

Gebruik van kunstmatige intelligentie om games te ontwikkelen

In 2022 was het zover: OpenAI bracht ChatGPT uit voor het grote publiek. Daarmee had iedereen in één keer toegang tot generatieve AI. En ook Midjourney kwam uit, waarmee het mogelijk is om de computer afbeeldingen te laten genereren. De teksten en afbeeldingen die toen geproduceerd werden, waren gemakkelijk te onderscheiden van producties die met de hand waren gemaakt. Maar kunstmatige intelligentie is steeds slimmer geworden en kan steeds meer. Om deze reden gebruiken gamestudio’s deze nieuwe technieken nu ook. Ubisoft zou AI onder meer inzetten voor zogenaamde npc-dialogen. Blizzard maakte ook al bekend dat het werkt aan een AI-tool om kunstwerken mee te maken. En er zijn steeds vaker AI-stemmen te horen in games. Moeten ontwikkelaars vrezen voor hun baan?

AI vooral in experimenteerfase

Om die vraag maar meteen te beantwoorden: zeg nooit ‘nooit’, maar we hoeven niet te vrezen dat ontwikkelaars binnen drie jaar allemaal werkloos zullen worden. Doordat het een relatief nieuwe technologie is, is er vooral een hype rondom ontstaan. Maar kunstmatige intelligentie kan gameontwikkelaars voorlopig niet vervangen. Uit ervaringen van game studio’s blijkt dat met name de consistentie nog ver te zoeken is. Zo is het mogelijk om met een prompt een personage voor een game te ontwikkelen. Maar bij het ingeven van een nieuwe prompt, met daarbij dezelfde persona uit een andere hoek, werd er een compleet nieuw plaatje gegenereerd. Om deze reden is het voor veel game studio’s vooral een kwestie van experimenteren.
Kunstmatige intelligentie kan ook code schrijven. Binnen een minuut staat er een raamwerk voor een nieuwe functie in een game. Maar dat betekent niet dat ontwikkelaars wegbezuinigd zullen worden. De code is vaak niet goed genoeg, niet optimaal en bovendien is het noodzakelijk om kennis van zaken te hebben, in het geval zich er bugs voordoen.

Steeds meer gebruik van AI door ontwikkelaars

Ontwikkelaars zullen dus zeker niet vervangen worden. Maar het is wel mogelijk om AI in te zetten voor nieuwe kansen. Er zijn steeds meer programmeurs in allerlei sectoren, die kunstmatige intelligentie omarmen. Veel programmeurs gebruiken ChatGPT en Google Gemini om simpele code te schrijven. Daarnaast is het mogelijk om snel bestaande code om te zetten naar een ander framework of een andere programmeertaal. Toch maakt AI wel al langer uit van games en tech. Ook voor de opkomst van ChatGPT en Midjourney.

AI en online casino’s

Eén van die toepassingen waar kunstmatige intelligentie al jaren wordt ingezet, is het online casino. De techniek wordt onder meer ingezet om fraude met bonussen en promoties op te sporen. Om valsspelen tegen te gaan. Maar ook om een beter persoonlijk aanbod van gokspellen te kunnen bieden. Speelt een online gokker vooral in het live casino, dan krijgt hij minder gokkasten en meer live roulette games te zien.
Op deze manier kan kunstmatige intelligentie voorstellen op maat maken. Ook het casino online zonder cruks experimenteert ermee. De buitenlandse casino’s blijken veelal meer te experimenteren met kunstmatige intelligentie dan de Nederlandse casino’s. De buitenlandse casino’s zijn vaak kleinschaliger en hebben geen duizenden programmeurs in dienst. De simpele taken worden daarmee vooral uitbesteed aan kunstmatige intelligentie.

Testen van spellen door AI

Wel werd onlangs duidelijk dat gameontwikkelaars kunstmatige intelligentie gebruiken om games te testen. Onder meer Google is daarmee nu aan de slag gegaan en heeft het SIMA-systeem ontwikkeld. Net als de rest van kunstmatige intelligentie, staat ook dit systeem nog in de kinderschoenen. Het systeem heeft zo’n 600 basisvaardigheden. SIMA kan spellen spelen op een andere manier dan gamers zouden doen. Op die manier is het mogelijk om eventuele bugs en andere (grafische) fouten sneller op te sporen. De eerste resultaten van SIMA lijken dan ook veelbelovend. Voor Google betekent de invoering van het systeem een revolutie in de game-ervaring.
Google Deepmind ziet in SIMA vooral een efficiënte speltester, maar ook een potentiële partner voor spelers. Zo kan het ook ingezet worden om multiplayer situaties beter te simuleren. Op deze manier wordt spelen tegen de computer een stuk uitdagender dan 20 jaar geleden.

AI zal de banen van ontwikkelaars niet overnemen

Het is belangrijk om te onthouden dat kunstmatige intelligentie relatief nieuwe tech is en daarom nog niet alles kan. Ontwikkelaars zullen niet volledig ontslagen worden. Het zal vooral worden ingezet voor npc-dialogen of stemmen die je in-game hoort. Een studie tot gameontwikkelaar volgen, zal nog steeds een goede investering blijven. Kunstmatige intelligentie is namelijk niet zo creatief als echte game programmeurs. AI leert van dingen die al bestaan en kan niet met nieuwe ideeën komen. Als een studio een unieke game wil, zal deze gewoon gebruik moeten blijven maken van programmeurs. Er is dus nog geen knopje die binnen een paar minuten een uitgebreide game weet te genereren. De grote studio’s zullen ontwikkelaars – waar mogelijk - wel steeds meer vervangen met kunstmatige intelligentie, maar met name de kleinere studio’s blijven op zoek naar echte mensen, die goed en creatief kunnen programmeren.
Mede mogelijk gemaakt door CasinoJager.

Populair Nieuws

Laatste Reacties