We horen er steeds meer over: de opkomst van kunstmatige
intelligentie. Inmiddels kunnen we wel stellen dat de ontwikkelingen niet meer
te stoppen zijn. Er zijn zelfs berichten dat bepaalde beroepsgroepen straks
geen werk meer hebben, omdat kunstmatige intelligentie alles over zou nemen.
Het gebruik van generatieve AI kan zowel kansen bieden als een bedreiging
vormen voor de creatieve sector. Gaat AI straks echt onze banen overnemen en is
het daarmee het ei van Columbus, of wordt het een ramp?
Gebruik van kunstmatige intelligentie om games te ontwikkelen
In 2022 was het zover: OpenAI bracht ChatGPT uit voor het
grote publiek. Daarmee had iedereen in één keer toegang tot generatieve AI. En
ook Midjourney kwam uit, waarmee het mogelijk is om de computer afbeeldingen te
laten genereren. De teksten en afbeeldingen die toen geproduceerd werden, waren
gemakkelijk te onderscheiden van producties die met de hand waren gemaakt. Maar
kunstmatige intelligentie is steeds slimmer geworden en kan steeds meer. Om
deze reden gebruiken gamestudio’s deze nieuwe technieken nu ook. Ubisoft zou AI
onder meer inzetten voor zogenaamde npc-dialogen. Blizzard maakte ook al bekend
dat het werkt aan een AI-tool om kunstwerken mee te maken. En er zijn steeds
vaker AI-stemmen te horen in games. Moeten ontwikkelaars vrezen voor hun baan?
AI vooral in experimenteerfase
Om die vraag maar meteen te beantwoorden: zeg nooit ‘nooit’,
maar we hoeven niet te vrezen dat ontwikkelaars binnen drie jaar allemaal
werkloos zullen worden. Doordat het een relatief nieuwe technologie is, is er
vooral een hype rondom ontstaan. Maar kunstmatige intelligentie kan
gameontwikkelaars voorlopig niet vervangen. Uit ervaringen van game studio’s
blijkt dat met name de consistentie nog ver te zoeken is. Zo is het mogelijk om
met een prompt een personage voor een game te ontwikkelen. Maar bij het ingeven
van een nieuwe prompt, met daarbij dezelfde persona uit een andere hoek, werd
er een compleet nieuw plaatje gegenereerd. Om deze reden is het voor veel game
studio’s vooral een kwestie van experimenteren.
Kunstmatige intelligentie kan ook code schrijven. Binnen een
minuut staat er een raamwerk voor een nieuwe functie in een game. Maar dat
betekent niet dat ontwikkelaars wegbezuinigd zullen worden. De code is vaak
niet goed genoeg, niet optimaal en bovendien is het noodzakelijk om kennis van
zaken te hebben, in het geval zich er bugs voordoen.
Steeds meer gebruik van AI door ontwikkelaars
Ontwikkelaars zullen dus zeker niet vervangen worden. Maar
het is wel mogelijk om AI in te zetten voor nieuwe kansen. Er zijn steeds meer
programmeurs in allerlei sectoren, die kunstmatige intelligentie omarmen. Veel
programmeurs gebruiken ChatGPT en Google Gemini om simpele code te schrijven.
Daarnaast is het mogelijk om snel bestaande code om te zetten naar een ander
framework of een andere programmeertaal. Toch maakt AI wel al langer uit van
games en tech. Ook voor de opkomst van ChatGPT en Midjourney.
AI en online casino’s
Eén van die toepassingen waar kunstmatige intelligentie al
jaren wordt ingezet, is het online casino. De techniek wordt onder meer ingezet
om fraude met bonussen en promoties op te sporen. Om valsspelen tegen te gaan.
Maar ook om een beter persoonlijk aanbod van gokspellen te kunnen bieden.
Speelt een online gokker vooral in het live casino, dan krijgt hij minder
gokkasten en meer live roulette games te zien.
Op deze manier kan kunstmatige intelligentie voorstellen op
maat maken. Ook het
casino
online zonder cruks experimenteert ermee. De buitenlandse casino’s blijken
veelal meer te experimenteren met kunstmatige intelligentie dan de Nederlandse
casino’s. De buitenlandse casino’s zijn vaak kleinschaliger en hebben geen
duizenden programmeurs in dienst. De simpele taken worden daarmee vooral
uitbesteed aan kunstmatige intelligentie.
Testen van spellen door AI
Wel werd onlangs duidelijk dat gameontwikkelaars kunstmatige
intelligentie gebruiken om games te testen. Onder meer Google is daarmee nu aan
de slag gegaan en heeft het SIMA-systeem ontwikkeld. Net als de rest van
kunstmatige intelligentie, staat ook dit systeem nog in de kinderschoenen. Het
systeem heeft zo’n 600 basisvaardigheden. SIMA kan spellen spelen op een andere
manier dan gamers zouden doen. Op die manier is het mogelijk om eventuele bugs
en andere (grafische) fouten sneller op te sporen. De eerste resultaten van
SIMA lijken dan ook veelbelovend. Voor Google betekent de invoering van het
systeem een revolutie in de game-ervaring.
Google Deepmind ziet in SIMA vooral een efficiënte
speltester, maar ook een potentiële partner voor spelers. Zo kan het ook
ingezet worden om multiplayer situaties beter te simuleren. Op deze manier
wordt spelen tegen de computer een stuk uitdagender dan 20 jaar geleden.
AI zal de banen van ontwikkelaars niet overnemen
Het is belangrijk om te onthouden dat kunstmatige
intelligentie relatief nieuwe
tech is en
daarom nog niet alles kan. Ontwikkelaars zullen niet volledig ontslagen worden.
Het zal vooral worden
ingezet
voor npc-dialogen of stemmen die je in-game hoort. Een studie tot
gameontwikkelaar volgen, zal nog steeds een goede investering blijven.
Kunstmatige intelligentie is namelijk niet zo creatief als echte game
programmeurs. AI leert van dingen die al bestaan en kan niet met nieuwe ideeën
komen. Als een studio een unieke game wil, zal deze gewoon gebruik moeten
blijven maken van programmeurs. Er is dus nog geen knopje die binnen een paar
minuten een uitgebreide game weet te genereren. De grote studio’s zullen
ontwikkelaars – waar mogelijk - wel steeds meer vervangen met kunstmatige
intelligentie, maar met name de kleinere studio’s blijven op zoek naar echte
mensen, die goed en creatief kunnen programmeren.
Mede mogelijk gemaakt door CasinoJager.