Waarschijnlijk zal je
smartphone op maandagmiddag precies om 12 uur als een dolle hebben getrild of een flink kabaal hebben gemaakt. Dat komt door het
NL Alert bericht van de overheid. Dit is waarom je die hebt gekregen.
Normaliter worden we elke eerste maandag van de maand opgeschrikt door een luchtalarm. Dat doet de overheid om te testen of het hele systeem nog werkt. In het geval van een aanval weet daardoor iedereen dat ze snel naar binnen moeten gaan en alle ramen en deuren moeten sluiten.
Het is alleen de bedoeling dat we binnenkort van dat kabaal afkomen. De vervanger voor het
alarm wordt daarmee
NL Alert, een bericht die je binnenkrijgt via je smartphone. Het maakt ook niet uit of je je telefoon op stil hebt staan, want om ervoor te zorgen dat iedereen de waarschuwing binnenkrijgt zal er op maximaal volume of trilintensiteit een bericht worden afgeleverd.
Twee NL Alert testen per jaar
Om het nieuwe systeem te testen stuurt de overheid tweemaal per jaar een controlebericht naar elke smartphone in Nederland. Het bericht dat is verstuurd op maandag 8 juni valt daaronder. In de inhoud van het NL Alert bericht was daarom: “Dit is een NL Alert controlebericht. U hoeft niets te doen.”
Het bericht zou normaal eigenlijk ook verstuurd worden op de eerste maandag van de maand. Dit is in juni alleen niet het geval, omdat vorige week het Tweede Pinksterdag was. Officiële feestdagen worden overgeslagen en daardoor was 8 juni de ‘eerste’ maandag van de maand.
Wie ontvangt NL Alert berichten?
De berichten van de overheid worden verstuurd via het zogeheten cellbroadcast. Dit is een andere techniek dan het telefonienetwerk en SMS-netwerk. Daardoor kan de overheid ook een NL Alert eruit sturen als die netwerken overbelast zijn. Op momenten dat er dus extreem veel verkeer is, zoals tijdens Oud & Nieuw, zal een NL Alert er in bijna alle gevallen doorheen komen.
Het is momenteel alleen mogelijk om een NL Alert bericht te ontvangen door middel van een smartphone. Oudere mobiele telefoons ontvangen dus niet zo’n bericht, waardoor niet elke Nederlander op de hoogte zal zijn van een melding. Ook als je je smartphone thuis hebt laten liggen word je niet ingelicht.
Om dat gat op te vangen worden NL Alert berichten tegenwoordig ook getoond op openbare plekken. Zo zullen bushaltes de melding tonen en sinds kort zullen ook informatieschermen van de Nederlandse Spoorwegen het bericht laten zien.
Ik heb het NL Alert testbericht niet ontvangen, wat nu?
Het NL Alert systeem werkt helaas nog niet helemaal perfect. Zo is het bij eerdere gevallen als eens voorgekomen dat sommige regio’s geen bericht binnen krijgen. Ondertussen zullen andere mensen juist meerdere berichten binnenkrijgen over dezelfde melding. De bedoeling van het testbericht is dan ook op alle zwakke plekken op te sporen.
Normaal zijn alle
Android en
iOS smartphones automatisch ingesteld om NL Alert berichten te ontvangen. Toch kan het mogelijk voorkomen dat jouw telefoon wel wordt ondersteund door het systeem, maar je geen meldingen krijgt. In dat geval moet je handmatig instellen dat je NL Alert berichten wil ontvangen. Hoe je dat precies moet doen
leggen we je in dit artikel uit.
De NL Alert app
Om NL Alert in te stellen op je smartphone hoef je niet de NL Alert app te downloaden. Deze applicatie is in opdracht door de overheid ontwikkeld om aanvullende informatie te verschaffen over meldingen. Ook krijg je met de app pushberichten over meldingen, naast het bericht via cellbroadcast.
Het klinkt als een handige applicatie om te installeren, maar toch wordt het gebruik afgeraden. Er is namelijk
een datalek in de NL Alert app ontdekt, waarbij persoonsgegevens en locatiedata te achterhalen waren via de applicatie. De overheid adviseert gebruikers om
de app direct te verwijderen van je smartphone.