Sommige webshops hanteren nogal dubieuze praktijken bij het afrekenen. Volgens Ralph is het hoog tijd dat dat soort zaken worden verboden.
Gamen op PC heeft één groot voordeel ten opzichte van consoles, namelijk de prijs die je betaalt voor games. Helemaal games die net zijn verschenen. Waar je voor een fysieke versie op de PlayStation 5 en Xbox Series X/S 60 of 70 euro kwijt bent en daar nog een tientje erbij mag tellen voor de digitale versie, lijkt dat bijna niet te verschillen met PC. Op Steam betaal je tegenwoordig immers ook 60 euro voor nieuwe games.
Er zijn alleen veel meer manieren om legaal als je games te komen op PC. Naast Steam zijn er namelijk meerdere websites die bekendstaan als ‘grey sellers’. Dat zijn sites die keys voor Steam en andere launchers verkopen, maar dan voor een veel lagere prijs. Onder andere door codes in goedkopere markten in te kopen en door te verkopen in ‘dure’ markten als de VS en EU.
Die verkopers doen vervolgens hun zaken via sites die een soort marktplaats zijn voor games. Een nieuwe titel, bijvoorbeeld de remake van Silent Hill 2, kan 46,99 euro kosten, maar ook 53,05 euro, afhankelijk van de verkoper.
Die verzamelsites als Kinguin en G2A proberen daarnaast ook op andere manier geld te verdienen, naast een percentage dat ze krijgen op de aankoop. Zo kan je bijvoorbeeld voor een paar euro een kopersbescherming kopen, zodat je gegarandeerd je gamecode krijgt en niet bang hoeft te zijn dat de verkoper niet levert of dat de code al gebruikt is. Of er wordt een geheime code aangeboden voor een prikkie, waarbij je niet weet welke game je krijgt.
Het zijn praktijken die ik persoonlijk niet zo erg vind. Het zijn bedrijven die geld proberen te verdienen en de zaken die op deze manier worden aangeboden zijn een extra service of een aanlokkelijke deal. Net zoals dat bij de supermarkt vaak nog een berg koeken in de aanbieding staan te wachten vlak voor de kassa.
Sommige webshops gaan alleen te ver. Toen ik namelijk een game kocht op Gamivo, werd er heel stilletjes en verstopt ook een abonnement op Gamivo Smart in mijn winkelwagentje gestopt. Nu zal ik niet een maand lang op een houtje moeten bijten omdat ik 3 euro ongewild extra heb uitgegeven, maar het is wel een heel scummy manier om je klanten te bedonderen.
Daar hield het alleen niet bij op. Ik wilde namelijk meteen het abonnement annuleren, want ik ken mezelf langer dan vandaag. Als ik dat niet meteen doe, dan zijn we straks een half jaar verder en betaal ik elke maand nog steeds doodleuk door. Toen ik alleen het abonnement probeerde te annuleren, kreeg ik een mail dat ik binnen 24 uur een andere mail zou krijgen, met daarin een link naar een pagina om de dienst te beëindigen.
Dat gaat mij veel en veel te ver. Niet alleen sluit de winkel sneaky een abonnement af, maar maakt het vervolgens ook nog eens lastig om het abonnement te annuleren. Puur zodat er langer als een parasiet geld gezogen kan worden uit vergeetachtige klanten als ik zelf ben. Doordat ik zo pissig was, was ik het deze keer alleen zeker niet vergeten.
Gelukkig komt er steeds meer regelgeving rondom het annuleren van abonnementen. Zo heeft de FTC deze week nog een regel ingevoerd dat een abonnement even makkelijk moet zijn om te annuleren als die is om af te sluiten. Hopelijk wordt dit soort praktijken van Gamivo ook snel aan banden gelegd.