Lange tijd is PC het ondergeschoven kindje geweest ten opzichte van de consoles. Nu wordt het platform alleen omarmd en is het langzaam maar zeker het lievelingetje geworden voor uitgevers en ontwikkelaars.
Dit jaar zijn er niet veel exclusives verschenen voor de PlayStation 5. Astro Bot, Stellar Blade en Concord zijn eigenlijk de enige noemenswaardige titels en we weten hoe het is afgelopen met de laatstgenoemde game. Je zou dus denken dat het de perfecte kans is voor Stellar Blade om te schitteren op het platform.
Ondanks het gebrek aan concurrentie valt dat alleen behoorlijk tegen voor het debuut van ontwikkelaar Shift Up. In totaal zijn er slechts iets meer dan een miljoen exemplaren van de game verkocht, volgens de laatste cijfers.
Om dat aantal te vergroten, heeft het bedrijf besloten om Stellar Blade ook naar PC te brengen in 2025 en daar heeft Shift Up hoge verwachtingen bij. De studio denkt dat de sales op PC hoger zullen zijn dan op de PlayStation 5, ondanks dat de game op dat moment al een jaar oud is.
Het is voornamelijk een opmerkelijke uitspraak, omdat PC lange tijd als het vergeten kindje is beschouwd in de game-industrie. Games verkochten toch veel beter op de consoles van PlayStation, Xbox en Nintendo, dus waarom zou een titel geport worden naar PC? Door de lage verwachtingen werd er vervolgens weinig moeite en geld gestoken in de port, wat weer als logisch gevolg had dat de game weinig verkocht. De PC-markt is op die manier in een vicieuze cirkel terechtgekomen.
Langzaam maar zeker is het platform alleen steeds belangrijker geworden voor uitgevers en ontwikkelaars. Dat is niet alleen te zien in de beslissing van Shift Up, het is een trend die al langer gaande is. Uiteraard is Microsoft al het langste bezig om zo’n beetje alle games naar PC te brengen, aangezien het bedrijf daar ook profijt van heeft als maker van Windows.
De keuze van Sony om voormalige PlayStation-exclusives te porten naar PC is alleen wel een zeer opmerkelijke ontwikkeling geweest. De Japanse uitgever wilde eerst niks van het platform weten, maar steeds vaker komen nu grote games naar het platform, met in januari alweer de volgende titel: Marvel’s Spider-Man 2.
De nieuwe leiding bij Sony heeft bovendien het bevel gegeven om steeds vaker en sneller PlayStation-exclusives naar PC te brengen. Daar is een goede reden voor: de games doen het onverwacht enorm goed op het platform. Helldivers 2 was bijvoorbeeld een enorm succes, mede omdat hij vanaf dag één meteen kwam naar PS5 én PC.
Op PC is er immers een gigantische markt. In 2021 waren er bijvoorbeeld 132 miljoen actieve spelers op Steam en dat aantal is de laatste jaren alleen maar gegroeid. Dat is meer dan het dubbele van het aantal PlayStation 5-exemplaren die er verkocht zijn. Natuurlijk is het aanbod op PC ook veel groter in vergelijking met de consoles, maar het platform biedt toegang tot een markt die AAA-uitgevers lang links hebben laten liggen.
Bovendien is PC voor bepaalde markten veel belangrijker dan de consoles. Neem bijvoorbeeld Stellar Blade. De game is gemaakt door een Koreaanse ontwikkelaar, wat normaliter op nationaal gebied voor veel aandacht zorgt. Zuid-Korea is alleen een PC-land pur sang, waardoor veel Koreanen de game niet hebben kunnen spelen. Het is dan ook geen gekke gedachte dat Stellar Blade op PC de PS5-sales zal overstijgen.
Shift Up heeft daarvoor het voorbeeld genomen aan Black Myth Wukong. Net zoals Zuid-Korea is ook China een echt PC-land en de actievolle game deed het dan ook extreem goed op Steam. Ter vergelijking: toen er 17,8 miljoen exemplaren van Black Myth Wukong op PC waren verkocht, stond de teller voor de PS5 op 3 miljoen.
Het is dan ook een duidelijke boodschap aan uitgevers en ontwikkelaars wereldwijd: neem PC serieus en het kan je veel geld opleveren. Misschien zorgt dat er ook voor dat Rockstar wat sneller GTA 6 op het platform uit zal brengen.