Tokyo Mirage Sessions FE Review - Traditionele JRPG in een hip jasje

woensdag, 22 juni 2016 om 15:00
Talentenjachtshows zijn er genoeg, maar talentenjacht games zijn er niet zo veel van, en al helemaal niet in de vorm van een klassieke J-RPG. Tokyo Mirage Sessions #FE ziet er vrij uniek uit, maar weet het spel ook door te breken op de Wii U? Je leest het in XGN’s Tokyo Mirage Sessions #FE Review.
Tijdens de Nintendo Direct van 23 januari, 2013 werden er drie nieuwe games voor de Wii U aangekondigd; Yarn Yoshi, ‘’X’’ en Shin Megami Tensei X Fire Emblem. De eerste twee genoemde games werden vorig jaar eindelijk uitgebracht onder de namen Yoshi’s Woolly World en Xenoblade Chronicles X.
En na een lange tijd in ontwikkeling te zijn is daar nu eindelijk ook de Shin Megami Tensei en Fire Emblem cross-over die ons beloofd werd; Tokyo Mirage Sessions #FE. Het resultaat is een game die qua uiterlijk niet verder van zowel Shin Megami Tensei als Fire Emblem af kan liggen, maar qua gameplay een feest is voor elke RPG fan.
Tokyo Mirage Sessions FE Review â Traditionele JRPG in een hip jasje

Mirage Maker

Tokyo Mirage Sessions #FE heeft een uniek uiterlijk. Het spel speelt zich af in het hedendaagse Tokio, waarin locaties zoals Shibuya en Harajuku tot in de puntjes zijn overgenomen in het spel. Tokio wordt geteisterd door Mirages, wezens uit een andere dimensie genaamd de Idolosphere. De Mirages stelen de ‘’Performa’’ van mensen, een speciale soort energie die ervoor zorgt dat mensen hun dromen werkelijkheid maken.
Het verhaal focust zich op Itsuki Aoi en zijn vriendengroep. Zij worden geholpen door vriendelijke Mirages in de vorm van bekende Fire Emblem namen zoals Chrom, Tharja en Tiki. Samen bestrijden ze de Mirages in naam van Fortuna Entertainment; een boekingsbureau dat niet alleen op zoek is naar het nieuwste talent, maar ook toegewijd is aan het bestrijden van de invasie van de Idolosphere.
Itsuki en de rest doen dit door te fuseren met hun Mirages tot hun ‘’Carnage’’ gedaante. Hierdoor veranderen ze in verschillende bekende classes afkomstig uit Fire Emblem. Als Lord, Pegasus Knight of nog vele andere classes strijden ze tegen de kwaadaardige Mirages in vrij traditionele JRPG gevechten.

We appen

Ondanks het originele uiterlijk voelt Tokyo Mirage Sessions #FE namelijk redelijk als een traditionele JRPG. De verhaallijn ontwikkelt zich door middel van cutscenes, en aangezien Tokyo Mirage Sessions #FE een lang verhaal heeft, bevat de game ook veel amusante cutscenes. Het spel is echter wel geheel Japans-talig met Engelse ondertiteling.
Aangezien de game grotendeels plaatsvindt in Tokio komt het spel zo geloofwaardiger over, alleen kan al dat Japanse gepraat op een gegeven moment voor sommigen storend overkomen.
Navigeren doe je in een hub-world in de vorm van Tokio. Shibuya en Harajuku zitten vol met verschillende winkeltjes en restaurants. Hier kun je bijvoorbeeld equipment kopen, jezelf herstellen door lux te dineren of door gewoon een blikje fris uit een automaat te halen. Ook zijn hier talloze NPC’s te vinden om een praatje mee te maken voor advies of in enkele gevallen zelfs side-quests.
Wanneer een plek bezocht is, komt er in de meeste gevallen zelfs een ‘’fast travel’’ optie vrij. Erg handig, aangezien het spel regelmatig vraagt verschillende plekken van Tokyo te bezoeken om verschillende personages te ontmoeten. Je krijgt dan namelijk berichtjes binnen van verschillende personages via de Wii U GamePad. Voor Tokyo Mirage Sessions #FE is de GamePad namelijk omgetoverd tot messageboard.
Via een soort communicatie app komt allerlei informatie binnen die kan gaan over de populairste nieuwe single van een gigantische popster tot aanwijzingen over wat je moet doen in het spel. De berichten komen regelmatig binnen, maar worden gelukkig nooit irritant aangezien je een groot deel kan bekijken wanneer jij wilt. Net als in het echt!

Celebrity Feuds

De gevechten in Tokyo Mirage Sessions #FE zijn turn-based, waarin zowel de speelbare personages als de vijanden uit verschillende aanvallen kunnen kiezen. Deze keuzes bestaan uit normale fysieke aanvallen, het gebruiken van magie of verschillende statussen verhogen of juist verlagen bij de tegenstander. Magie aanvallen zul je het meest gebruiken, echter kost dit wel EP, (Energy Points) maar gelukkig is het spel erg gul met hoe veel EP je bezit. Er zijn genoeg items die er voor zorgen dat je personages wat EP herstellen, en zelf als je Guard kiest, waarmee je personage zich een beurt verdedigd inplaats van aanvalt, herstel je een klein beetje EP.
Als je team uit drie personages bestaat is het mogelijk om door middel van magie-aanvallen een Session Attack uit te voeren. Door een vijand aan te vallen met een aanval waar hij zwak tegen is, ontstaat er een Session Attack waarin de overige twee personages automatisch ook aanvallen met een aanval waar het doelwit zwak tegen is. Dit kan alleen als zo’n aanval ontgrendeld is. Je hebt namelijk aanvallen die personages in gevechten kunnen uitvoeren, maar ook passieve aanvallen die personages alleen kunnen uitvoeren tijdens een Session Attack.
Session Attacks uitvoeren zijn erg bevredigend, aangezien een op eerste gezicht zwakke zet opeens veel meer schade kan aanrichten met dan aan je twee teamgenoten. Vijanden kunnen echter ook Session Attacks uitvoeren wanneer er meerdere soorten van een bepaalde vijand actief zijn in een gevecht. Dit kan je verhelpen door enkele van die vijanden gelijk uit te schakelen. Session Attacks kunnen dus gigantisch in je voordeel werken, maar ze kunnen ook tegen je gebruikt worden.
Dan zijn er nog de Special Attacks. Deze krachtige aanvallen richten ontzettend veel schade aan. Tijdens een Special Attack veranderen de personages in de grootste supersterren en geven ze een geweldige show weg in de vorm van een live optreden of videoclip. De Special Attacks zijn ontzettend tof vormgegeven en geven de sfeer van Tokyo Mirage Sessions #FE het beste weer in de vorm van Gameplay. Helaas is het uitvoeren van Special Attacks erg schaars, aangezien de SP meter (Special Attack) ) erg langzaam aanvult. Jammer, want zo overpowered zijn de Special Attacks nou ook weer niet.

Savage Mirages

Ondanks het toegankelijke uiterlijk, is Tokyo Mirage Sessions #FE een vrij lastig spel. De moeilijkheidsgraad is vanaf het begin in te stellen en gaat van makkelijk, normaal tot moeilijk. Tijdens het spelen kan je die moeilijkheidsgraad altijd nog aanpassen, maar wij kunnen je verzekeren dat je tijdens normaal al een aardige uitdaging voor je kiezen krijgt.
Die uitdaging komt in de vorm van de dungeons. De dungeons bevatten verschillende puzzels die vaak gerelateerd zijn aan het thema van de dungeon. De puzzels worden nooit al te moeilijk, en doen ons nog het meest denken aan de puzzel dungeons uit The Legend of Zelda spellen. Waar het echter lastiger wordt zijn de random encounters. Ondanks dat je in de overworld de kwaadaardige Mirages ziet aankomen en zelf kunt aanvallen om het gevecht te starten in jouw voordeel, weet je nooit waar je tegen vecht voordat het gevecht echt begint. Dit kan dus nog wel eens overweldigend zijn als je bijvoorbeeld nog weinige HP of EP bezit.
En dan zijn er nog de Savage Mirages. Deze speciale Mirages zijn vaak zo’n 7 levels hoger dan jouw team . Een Savage Mirage uitschakelen is nogal een uitdaging, maar door het slim te spelen is het mogelijk en word je beloofd ontzettend veel EXP en krachtige wapens en items. Het probleem is alleen dat een Savage Mirage je nogal kan overvallen, want als je er niet op voorbereid bent, ben je kansloos.
Daarbij komt kijken dat het spel niet aan autosave doet. Je moet dus handmatig om de zoveel tijd je voortgang opslaan. Als je dat dus niet doet en je verliest een gevecht, begin je weer bij het punt waar je voor het laatst je voortgang had opgeslagen. Als dat twee uur speeltijd terug was, kan dit dus erg frustrerend zijn. Onnodig en ouderwets als je het ons vraagt, en het resultaat is dat je om de 5 minuten neurotisch je voortgang opslaat. En aangezien het spel toch een flinke uitdaging geeft werkt dit niet fijn.

Tokyo Mirage Sessions FE Review – Traditionele JRPG in een hip jasje

Je zou het dus niet verwachten van een J-Pop geïnspireerde JRPG, maar Tokyo Mirage Sessions #FE is eigenlijk een ontzettende traditionele JRPG geworden met een uniek en hip uiterlijk. Hierdoor is de game ondanks de moeilijkheidsgraad die immers is aan te passen een redelijk toegankelijke game geworden voor iedereen.
Het J-Pop aspect komt naar voren in de vorm van de wereld van het spel. De soundtrack is catchy en simpelweg leuk. De personages zijn ondanks bepaalde anime clichés allemaal uniek en je gaat steeds meer om ze geven naarmate het spel vordert. Vooral de sullige maar heldhaftige Itsuki, de enthousiaste Tsubasa en de arrogante David Bowie achtige Yashiro Tsurugi zullen de harten van vele spelers veroveren.
Dat een cross-over van Shin Megami Tensei van Atlus en Fire Emblem van Nintendo zou eindigen in Tokyo Mirage Sessions #FE, had niemand verwacht. Het resultaat is echter wel een vrij unieke JRPG volgens het boekje die het beste pakt van zowel Shin Megami Tensei als van Fire Emblem. Voor fans van het donkere Shin Megami Tensei of het strategische Fire Emblem is Tokyo Mirage Sessions #FE misschien even wat anders, maar waar het op neer komt is dat Wii U bezitters er weer een toffe RPG bij hebben.
Benieuwd naar Tokyo Mirage Sessions #FE? Pre-order de game of bestel de special edition waar een artwork boek en CD’s vol met tracks van de game wordt bijgeleverd. Begin maar alvast met repeteren want Tokyo Mirage Sessions #FE staat vanaf 24 juni bij ons op het podium!