Sonic Boom Fire and Ice 3DS Review - Waar is de rest?

dinsdag, 27 september 2016 om 9:00
De nieuwe Sonic Boom Fire and Ice moet de feestelijke viering worden van het 25-jarig bestaan van de blauwe egel. Na een aantal slechte games waaronder de voorgaande Sonic Boom: Rise of Lyric moet Fire and Ice de serie weer uit het slop halen. Of dat lukt lees je in deze Sonic Boom Fire and Ice 3DS review!
Het avontuur van Sonic Boom Fire and Ice draait rond het ontstaan van Fissures in de aarde. Deze Fissures zorgen ervoor dat het team van Sonic speciale krachten krijgt. Sonic en zijn vrienden krijgen in de nieuwe game namelijk de mogelijkheid om een vuurvorm aan te nemen, of om juist een ijsvorm aan te nemen. Dit laatste verklaart natuurlijk ook de subtitel van de game.

Start van een avontuur

Nu is het natuurlijk aan Sonic en zijn vrienden om erachter te komen waar deze mysterieuze Fissures vandaan komen en wat deze veroorzaakt. Uiteraard hoeft er geen spoileralert gegeven te worden wanneer we zeggen dat Dr. Eggman ervoor heeft gezorgd dat de Fissures ontstaan.
En dat is eigenlijk alles wat je hoeft te weten van het verhaal. Natuurlijk is het niet het meest epische of meest originele verhaal, maar dat hoeft ook niet voor een Sonic game. In een Sonic game is het vooral van belang dat je zo snel mogelijk door een level heen weet te jagen. Het liefst doe je dat halen van het einde terwijl je onderweg een aantal vijanden hebt neergehaald en zoveel mogelijk ringen hebt verzameld.
Sonic Boom Fire and Ice 3ds review

Ouderwets snel gaan

Gelukkig is het zo dat je in de nieuwe Sonic Fire and Ice inderdaad razendsnel door de sidescrolling levels heen kunt razen. Je leest het goed, geen rare 3D effecten in de nieuwe Sonic game. Dit zal voor de meeste fans van de blauwe egel als een opluchting komen. In plaats daarvan heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om de levels verschillende lagen te geven.
Zo kan het best zijn dat je het ene moment op de voorgrond aan het rennen bent en je het volgende moment door een welbekende springveer naar de achtergrond wordt gelanceerd. Deze feature zorgt er wel voor dat de levels net even wat frisser aanvoelen.
Sonic Boom Fire and Ice 3ds review

Schakelen tussen krachten

Een andere reden waardoor de nieuwe game en zijn levels fris aanvoelen is de feature van de speciale krachten. Door te schakelen tussen vuur en ijs kun je verschillende obstakels in de verschillende levels overkomen. Zo heb je bijvoorbeeld gigantische blokken ijs die je in vuurvorm moet laten smelten, anderzijds heb je plassen water die je moet laten bevriezen in ijsvorm.
Door het schakelen tussen de krachten in de vingers te krijgen jaag je razendsnel door de verschillende levels heen en weet je de vijanden vrij gemakkelijk te verslaan. Een feature waar je ook deze snelheid voor in de vingers moet krijgen zijn de robotraces. In deze modus zet Dr. Eggman Sonic tegenover een van zijn robots en moet Sonic als snelste een parcours doorkruisen.
Sonic Boom Fire and Ice 3ds review

Racen tegen robots

Deze robotraces zijn een prettige afwisseling tussen de verschillende levels door. Zoals gezegd kun je met een beetje vlot vingerwerk vrij snel door de levels heen komen. Maar dat laatste maakt ook dat je vrij snel door de game heen weet te sprinten. Na een uurtje of vijf zal je het einde van de game wel behaald hebben en verbaasd achterblijven.
Want hoe fijn de game ook wegspeelt, het voelt niet als een volwaardige Sonic game. Met de robotraces en een klein aantal minigames als enige extraatje ben je al vrij snel uitgekeken op de game. Aan het einde van de game zal je jezelf waarschijnlijk afvragen waar de rest van de game is.
Overigens is Sonic Boom Fire and Ice zeker geen slechte game, integendeel. Het spel speelt wel als een echte ouderwetse Sonic game en de levels en hun design zijn om door een ringetje heen te halen. Het grootste punt dat de game tegen heeft is het feit dat je er zo snel doorheen bent. Want hoewel je waarschijnlijk snel wilt gaan in een Sonic game, zal je wel verwachten dat de game ook redelijk goedgevuld is.
Sonic Boom Fire and Ice 3ds review

Minigames en personages

En helaas is dat niet het geval bij Sonic Boom Fire and Ice. De minigames die de game heeft voegen eigenlijk niet zoveel toe. De enige reden waarom je ze zou willen doen is omdat je er upgrades mee kunt vrijspelen die je dan weer voor de robotraces kunt gebruiken. Maar na een paar keer een parcours te hebben doorlopen vraag je jezelf waarschijnlijk toch af waarvoor je de robotraces eigenlijk doet.
Dat laatste vat eigenlijk de game behoorlijk goed samen, je vraagt je af waarvoor je het doet. Want de game voelt als een snel tussendoortje en niet als een volwaardige maaltijd. Nadat je weer eens ouderwets door de levels hebt kunnen rennen met de grote blauwe egel zal je bij het zien van het aftitelingsscherm nog steeds met een honger naar meer zitten.
Want ook de verschillende personages voegen niet zoveel toe aan de game. Waarschijnlijk zal alleen de echte Sonic fan blij zijn dat er naast Sonic, Tails en Amy ook nog andere personages in de game zitten. Zo kun je met Knuckles door levels heen rennen, maar daarnaast ook met de mateloos irritante sticks. Hoewel haar schattige en naïeve karakter waarschijnlijk goed bedoeld is, komt dat niet heel erg goed uit de verf en zal je door haar de cutscenes zo vaak mogelijk willen skippen.
Sonic Boom Fire and Ice 3ds review

Sonic Boom Fire and Ice 3DS Review - Helaas

Zoals gezegd is de nieuwe Sonic Boom Fire and Ice zeker geen slechte game. Maar het feit is wel dat de game een beetje aanvoelt als een demo van een Sonic game die er nog aan zit te komen. Helaas is dat laatste niet het geval en blijft er niet meer van de game over dan een gemiste kans. Want de game speelt wel degelijk als een echte snelle Sonic game.
De nieuwe vuurvorm en ijsvorm zijn een leuke toevoeging en zorgen voor een extra uitdaging. De robotraces zijn ook een leuke afwisseling van de reguliere levels. Maar de game had veel meer kunnen zijn als er net even wat meer werelden waren geweest en je net even wat meer tijd in de game had kunnen steken. Voor nu voelt de game als een titel die eigenlijk nog niet helemaal af is en dat is jammer, want Sonic Boom Fire and Ice had de doorbraak kunnen zijn die de blauwe egel nodig heeft en waar de meeste gamers op hopen.
Cijfer: 5.5