Rez Infinite Review - Vernietig virussen in virtual reality

maandag, 24 oktober 2016 om 9:24
Ruim vijftien jaar na de lancering van Rez op de SEGA Dreamcast brengt Enhance Games Rez Infinite uit. Rez Infinite is een on-rails shooters waarbij jij als hacker de virtuele virussen die Project-K bedreigen moet vernietigen. Ben je inmiddels al benieuwd? Lees dan snel de Rez Infinite review!
Samen met de lancering van de PlayStation VR is er een aantal nieuwe games zoals RIGS en EVE Valkyrie uitgekomen. Naast deze grote titels komt Enhance Games met een mutatie van een 15 jaar oude videogame klassieker waarin de virtuele wereld een schop onder zijn kont krijgt. Rez Infinite is in VR te spelen, maar ook gewoon op een tv. Kan deze game in 2016 ook de virtuele wereld veroveren?
rez infinite review

Oneindig schieten

In Rez Infinite krijg je de controle over een hacker die door een cyberwereld reist om de kern van Project-K te bevrijden. De kern, genaamd Eden, is in een soort slaapstand terecht gekomen nadat het tegen de criminaliteit heeft gevochten. Als hacker ben jij nu aangewezen om Eden wakker te schudden, maar daarvoor moet je eerst een oneindig aantal virussen en firewalls vernietigen.
Om deze virussen en firewalls te vernietigen beschikt je personage over een digitaal wapen dat op maximaal acht vijanden tegelijkertijd kan richten, waarna je kan schieten. Ondanks dat je oneindig kan schieten, beschikt het spel maar over de vijf levels van het origineel en een extra level genaamd Area X. In totaal kan je dus in maar zes levels virussen en firewalls slopen, wat helaas niet zorgt voor uren aan gameplay.
rez infinite review

Virus bestrijders

Ondanks dat Rez Infinite maar over zes levels beschikt is de game uitdagend genoeg om continu opnieuw te spelen. Bij elk level wordt je uitgedaagd om alles te verzamelen, om alle vijanden te vernietigen en om een volledige analyse uit te voeren. En aangezien de game steeds sneller gaat is dit uitdagend genoeg. Om dit te halen heb je echter maar drie knoppen van je controller nodig.
Wanneer je niet met een PlayStation VR speelt (wat wij absoluut aanraden, want wat is de game machtig mooi!) kan je alleen richten met je linker analoge stick. Met de PlayStation VR kan je extra richten door je hoofd te bewegen. Wanneer je kruisje ingedrukt houdt, kan je vijanden ‘locken’ waarna je de knop loslaat om maximaal acht ‘ge-lockte’ vijanden te vernietigen. In het spel zijn ook verzamelbare items verstopt waarmee je je personage kan upgraden of waarmee je alle vijanden op je scherm voor korte tijd kan vernietigen.
Het laatste doe je door rondje in te drukken waarna alle vijanden voor korte tijd vernietigd wordt. Via de PlayStation VR wordt je helemaal ondergedompeld in de virtuele wereld. Door je hoofd te draaien kan je nog vijanden die je gemist hebt achter je vernietigen en later, in Area X komt de PlayStation VR, nog beter tot zijn recht.
rez infinite review

Techno trip

Onder het genot van keiharde techno beats die perfect bij de setting aansluiten vlieg je door de virtuele wereld. De virtuele wereld waarin virussen en firewalls de vijanden zijn hoeven ze er niet prachtig uit te zien, maar wel gevaarlijk. In Rez Infinite wordt er gebruik gemaakt van ‘vector graphics’ waardoor je alleen de buitenste lijnen van polygonen ziet. Dit zorgt ervoor dat je vormen kunt onderscheiden, maar tegelijkertijd het gevoel krijgt dat je in een andere dimensie bent.
Je hebt werkelijk het gevoel dat je door een soort computer aan het vliegen bent. De grafische stijl heeft indruk gemaakt, maar de techno muziek draagt ook bij aan de feeling die in de game aanwezig is. Elk level heeft een nieuwe techno beat, de een harder dan de ander. Je wordt helemaal meegenomen in de muziek en in de sfeer wanneer je een vijand stukschiet, waardoor de muziek verandert.
Wij raden het natuurlijk af om drugs te gebruiken, maar tijdens het spelen van Rez Infinite leek het voor eventjes alsof we helemaal van de kaart waren. Helemaal in virtual reality, waarin je helemaal in de game wordt gezogen. Gratis tip: koop een goede surround set of goede koptelefoon. De oortjes die bij de PlayStation VR zitten geven al een aardige sound, maar hoe beter de koptelefoon, hoe beter de game overkomt.
rez infinite review

Wij willen meer!

De eerste vijf levels van Rez Infinite zijn ontzettend leuk en spannend en zuigen je de game in. Waarin wij helemaal de controle over onszelf verloren was in Area X. Voor Rez Infinite heeft Enhance Games namelijk een compleet nieuw level gemaakt met andere graphics. Nog spectaculairder hierbij is dat je nu zelf je personage kan besturen en werkelijk elke kant op kan.
Het aanpassen van de graphics en het besturen van je eigen personage klinkt niet als een spectaculaire toevoeging, maar het zorgt wel voor een extra dimensie. Je hebt nu alles zelf in de hand en je voelt je nu helemaal één met het personage. Dit biedt volgens ons mogelijkheden voor de toekomst en specifieker voor de toekomst van Rez Infinite.
rez infinite review

Rez Infinite review- virtuele pracht

In ons ogen is Rez Infinite een geweldige game die zowel op een tv als in virtual reality tot zijn recht komt. Wanneer jij de PlayStation VR opzet voel je je werkelijk ondergedompeld in de digitale wereld ondersteunt door techno muziek. Het spel klinkt simpel en ziet er in zekere zin ook grafisch simpel uit. Maar juist die grafische stijl, de muziek en de snelheid zorgt ervoor dat de game niet simpel is en als een unieke game aanvoelt.
Op Rez Infinite is niet veel aan te merken. Helaas zijn er maar zes levels, wat niet veel is. Wanneer Enhance Games een aantal levels had toegevoegd, of zelfs een aantal Area X levels, dan was de game nog spectaculairder geweest. Voor 30 euro krijg je helaas niet veel levels, maar wel een herspeelbare game die spectaculair is op de PlayStation VR!