PlayStation VR Review - Het begin van iets moois...?

donderdag, 13 oktober 2016 om 15:23
In navolging van andere VR-brillen, zoals de HTC Vive en Oculus Rift, is vandaag de PlayStation VR uitgekomen. Waar eerder de pc-gamers aan hun trekken kwamen, is het nu dus tijd voor de Sony fans om eens in de virtuele wereld aan de slag te gaan. Hoe die ervaring is, lees je in onze PlayStation VR Review.
Het is tijd om te ontsnappen aan het echte leven en middels de nieuwe PlayStation VR bril in de gamewereld van Sony te stappen. Bij de release van de bril kan dit in één van de 31 games die bij de launch beschikbaar zijn. Onder deze games bevinden zich onder andere RIGS Mechanized Combat League, Until Dawn Rush of Blood en Driveclub VR. Of de bril een extra dimensie geeft aan deze games lees je in de PlayStation VR Review.
PlayStation VR Review inhoud

Bij het begin beginnen

Maar laten we vooraan beginnen. Mocht je besloten hebben om de PlayStation VR in huis te halen dan krijg je in je pakket het volgende meegestuurd. Uiteraard de VR-bril zelf, een processoreenheid, oordopjes en enkele kabels om de boel op elkaar en het netstroom aan te sluiten. Het aansluiten hiervan kost je een kleine tien minuten, maar dan heb je ook wat, namelijk een hele spaghetti aan kabels.
Want je bril werkt op zichzelf niet. Je dient hiervoor een PlayStation camera te hebben of erbij aan te schaffen zodat de bril in combinatie met je controllers kan reageren op je bewegingen. Deze camera zit niet bijgesloten bij het pakket en dient voor 60 euro los aangeschaft te worden. Een leuk grapje van Sony, waar je ongetwijfeld niet zo om kunt lachen als je jouw VR-bril uit hebt gepakt en klaar bent om het avontuur te starten.
Ook de move-controllers uit het PlayStation 3 tijdperk zijn voor enkele games benodigd en voor veel games optioneel, maar in dat geval vaak wel een grote meerwaarde. Puur vanwege het feit dat je vaak je eigen twee handen in-game kunt besturen en dit net wat realistischer wordt wanneer je twee controllers in beide handen hebt dan één dualshock in beide. Ook dit zou je per move-controller nog eens 50 euro extra in de portemonnee kosten.
PlayStation VR Review aan de slag

Binnen no-time aan de slag

Maar we mogen niet teveel klagen, want de PlayStation VR an sich is een stuk goedkoper dan andere brillen. Voor 400 euro heb je hem in huis en voor 460 euro kan je er in principe mee aan de slag. De goedkopere prijs zou hem er met name in zitten dat de bril qua capaciteit net wat minder in huis heeft dan die van concurrenten. Maar ondanks dat zijn de beelden meer dan acceptabel en is de belevenis ervan de moeite waard.
Wanneer je de bril hebt aangesloten en alle benodigdheden in huis hebt gehaald, kan je binnen enkele seconden aan de slag met de bril. Geen gedoe met opstarten of wat dan ook. Je zet de bril op, kalibreert de controller en je kunt in iedere VR game duiken voor je het weet. Ook handig als je tussendoor even pauze wilt houden omdat de beelden je allemaal even te veel worden. Zeker in games waarin er veel gevlogen en geschoten wordt in ruimteschepen kan de motion sickness wel eens toeslaan.
PlayStation VR Review aanbod

Aanbod van games

Met 31 launch games zijn dat er aardig wat om uit te kiezen. In dit rijtje zit onder andere de speciaal voor de VR ontwikkelde game RIGS en heel veel andere titels. De games variëren niet alleen in genre, maar ook op de manier waarop de bril in de game wordt ingezet. Bij de ene game zul je de bril juist gebruiken om te mikken, terwijl je in de andere bewegingen moet maken met je hoofd om ballen terug te sturen.
Ook je standaard games die niet voor de VR bedoeld zijn, kan je spelen met je PlayStation VR. Het beeld zal dan op een vaste afstand voor je geprojecteerd worden waardoor je net het idee hebt alsof je op een groot bioscoopdoek aan het spelen bent. Het komt misschien de kwaliteit van je beeld niet helemaal ten goede, maar het is wel leuk om op die manier eens een game te spelen.
In veel van de speciale VR-games zul je met de Sony VR-bril op daadwerkelijk het gevoel hebben alsof je deelneemt aan de game, meer nog dan wanneer je gewoon gamet. Zo zit je in Until Dawn Rush of Blood bijvoorbeeld in een achtbaan die je meeneemt naar grote hoogte en die, zoals alle achtbanen, met een noodgang naar beneden stort. Door de omgeving en de beleving krijg je daardoor gewoon een licht gevoel in de buik, iets wat met 'normaal' spelen nooit bereikt zou zijn. En dit is slechts één voorbeeld van de vele bijzondere en intense momenten die de bril kan bieden.
PlayStation VR Review games

Winst te behalen op de games

Er mogen dan wel 31 games beschikbaar zijn en er voor de jaarwisseling nog tientallen nieuwe bijkomen. Het probleem met het grootste deel, nagenoeg alle games, is dat ze erg vermakelijk en eentonig zijn of heel tof, maar dan ook erg kort. Job Simulator, Ocean Descent, Danger Ball, allemaal leuk, maar heb je al snel gezien. Aan de andere kant heb je The London Heist, Until Dawn Rush of Blood en Scavengers Odyssey, allemaal een cool intens verhaal, maar binnen twee uur uitgespeeld.
Het voelt dan ook dat zeker op het gebied van games dat er nog winst te behalen valt. Zeker in de afwisseling en de lengte van de spellen die worden aangeboden voor de bril. Sony werkt met honderden partijen samen om het aanbod uit te breiden, dus hier zal ongetwijfeld nog winst op behaald worden. Ook de PlayStation Pro komt er aan, maar hoe dat eruit zal zien in combinatie met de PlayStation VR, valt nog weinig over te zeggen.
PlayStation VR Review conclusie

PlayStation VR Review - Heel tof en veel potentie

PlayStation VR kent een goede start en heeft zeker de potentie om iets veel groters en moois te worden. Het is een betaalbare bril - hoewel je wel genoodzaakt bent een extra camera en eventueel move-controllers aan te schaffen -, die ondanks zijn prijs en 'mindere' capaciteiten een geweldige beleving teweegbrengt in de verschillende games. Zaak is wel dat er 'grotere' games moeten worden uitgegeven die je langer gekluisterd houden aan je console, omdat de games nu nog vrij eenvoudig of kort zijn. Maar met bijvoorbeeld Gran Turismo Sport en Resident Evil 7 in het vooruitzicht, moet dat goed komen.
Je koopt de PlayStation VR voor een kleine 400 euro. Let wel op: Je móet een PlayStation camera, die nog eens 60 euro kost, hebben om de bril te gebruiken.