Dragon Ball FighterZ Switch Review - Bereik de status van Super Saiyan!

woensdag, 03 oktober 2018 om 12:08
Wie heeft er vroeger niet stiekem in zijn kamer geprobeerd om te transformeren in een Super Saiyan? Wij van XGN in ieder geval wel! Jammer genoeg hebben we het almachtige niveau van Goku en zijn Saiyan-vrienden nooit bereikt. Gelukkig kan deze fantasie nu alsnog waarheid worden, zoals je kunt lezen in deze Dragon Ball FighterZ Switch review.
Dragon Ball FighterZ kwam eerder dit jaar al uit op PC, PlayStation 4 en Xbox One. Deze bejubelde 2D-vechtgame is sinds 28 september ook te spelen op Nintendo Switch. Dit betekent dat je nu dus overal in de rollen van Goku, Vegeta, Frieza en vele andere memorabele personages van grootmeester Akira Toriyama kunt kruipen. In een oogopslag is namelijk al te zien hoe de karakteristieke stijl van deze befaamde artiest briljant wordt weergegeven in Dragon Ball FighterZ.

Een feestje van herkenning

Als je al je nostalgische gevoelens voor de wereldberoemde anime-reeks Dragon Ball omhoog wil halen, ben je bij Dragon Ball FighterZ aan het juiste adres. Vanaf het introfilmpje word je meegesleept aan de hand van opzwepende metal-muziek en flitsende beelden van Z Fighters in actie. Zodra je aan je eerste gevecht begint, hoor je de bekende geluiden van strijders die door de lucht zoeven en klappen die keihard op je tegenstanders landen. Alles is uit de kast getrokken voor de ultieme Dragon Ball-beleving.
Van kleurrijke achtergronden tot de verschillende personages is tot in de puntjes uitgewerkt om er precies zo uit te zien als in de serie. Dragon Ball FighterZ is dan ook misschien wel de best uitziende Dragon Ball-game tot op heden. Zelfs op deze Nintendo Switch-versie ziet alles er nog piekfijn uit!
Hoewel de personages over 3D-modellen beschikken, behouden zij door het gebruik van cel shading hun getekende stijl. Dit leidt tot een waar visueel spektakel dat bijna van het beeldscherm af lijkt te spatten. De kenmerkende artstyle zorgt ervoor dat je compleet ondergedompeld raakt in de wereld van Dragon Ball. Het is bijna net zo leuk om te kijken hoe iemand anders de game speelt, omdat het bijna lijkt alsof je daadwerkelijk een aflevering van Dragon Ball zit te kijken.
Dragon Ball FighterZ Switch

Vette combo's

Wat enorm bijdraagt aan de Dragon Ball-ervaring is het gemak waarmee de game op te pakken is. Voor je het weet zul je het gevoel krijgen dat je een meester van de martial arts bent en vliegen de kamehameha's je om de oren. Dit is grotendeels te danken aan het vrij eenvoudige gevechtssysteem. Dragon Ball FighterZ maakt gebruik van vier knoppen die ieder voor een basisaanval staan, namelijk light, medium, heavy en ki.
Verder biedt Dragon Ball FighterZ mogelijkheden om met een simpele druk op een knop recht op je tegenstanders af te vliegen of een spectaculaire combo te beginnen waarmee je door de verdediging van je tegenstanders heen breekt. Speciale aanvallen zoals Goku's kamehameha en Picollo's special beam cannon zijn makkeljk uit te voeren door snel achter elkaar een reeks van drie verschillende knoppen in te drukken.
De kers op de taart is dat je in Dragon Ball FighterZ drie verschillende personages per gevecht kunt beheersen. Net als de Tekken Tag Tournament-games kun je middenin het gevecht wisselen van personages en kun je deze reserve-personages even snel laten inspringen voor een speciale aanval. Dit alles gebeurt op zo een soepel wijze dat het bijna verboden zou moeten worden. Hiermee raken we alleen nog maar slechts de oppervlakte van de mogelijkheden in Dragon Ball FighterZ, want om de game echt meester te worden zul je eerst flink moeten oefenen!
Dragon Ball FighterZ Switch

Ruime keuze aan spelmodiâââââ

Voordat je het erop waagt om online de uitdaging aan te gaan, is het dan ook aan te raden om eerst even offline te spelen. De twee spelmodi die hiervoor het meest uit het oog springen zijn de Story Mode en de Arcade Mode. Verder bestaat er nog de keuze uit Training Mode en Local Play Mode. Deze laatste twee modi zijn respectievelijk de modi waarin je jouw gevechtstechnieken kunt oefenen en waarin je het lokaal tegen vrienden op kunt nemen.
In Story Mode volg je de gebeurtenissen rondom de mysterieuze Android 21, een nieuwe personage dat speciaal werd gecreëerd voor Dragon Ball FighterZ. Het verhaal bestaat uit drie losstaande verhaallijnen en laat beetje bij beetje meer achtergrondinformatie zien. In de Story Mode verplaats je jouw personages over een soort spelbord, vergelijkbaar met de Story Mode in Dragon Ball Z: Budokai 2. Hoewel het erg tof is om een nieuwe verhaal te beleven, ligt de moeilijkheidsgraad bijzonder laag en blijven de meeste tegenstanders gewoon stilstaan als een soort boksbal.
Arcade Mode biedt wat dat betreft een stuk meer uitdaging, aangezien de tegenstanders hier wel degelijk van zich afslaan. In Arcade Mode kun je verschillende ladders doorlopen die ieder een eigen moeilijkheidsgraad hebben. Het hogere uitdagingsniveau binnen Arcade Mode maakt dat dit eigenlijk de leukere spelmodus is om te doorlopen. Het is dan ook jammer dat we niet wat meer van deze uitdaging hebben kunnen vinden in Story Mode.
Dragon Ball FighterZ Switch

Word zelf de sterkste!

Nu je Story Mode hebt doorlopen en Arcade Mode meester hebt gemaakt, ben je helemaal klaar voor de Online Mode, waar het niveau nog hoger ligt. Niemand heeft natuurlijk gezegd dat de weg naar het worden van een Super Saiyan gemakkelijk en snel zou zijn. Jammer genoeg geldt dit ook voor de matchmaking die helaas nog niet helemaal vlekkeloos verloopt. Zo kan het soms een goede vijf minuten duren voordat je het daadwerkelijk tegen iemand kunt opnemen.
Ook is het lobby-systeem in Dragon Ball FighterZ een tikkeltje omslachtig wanneer je het op wil nemen tegen vrienden. Hiervoor moet je namelijk eerst naar dezelfde lobby gaan en vervolgens zelf een Ring Match aanmaken, waarbij je vrienden vervolgens kunnen aansluiten. Tenslotte is het ook niet ideaal dat je tussen matches door niet direct van personages kunt wisselen. Hiervoor moet je eerst terugkeren naar het scherm met de aangemaakte Ring Match, waarbij een paar lange laadschermen komen kijken.
Hoewel het proces van matchmaking iets minder stappen had mogen bevatten, mag dit de pret niet drukken. Zodra je eenmaal in het heetst van de strijd staat, ben je het klungelige lobby-systeem allang weer vergeten. De energie-aanvallen en de brokstukken van de verschillende stages zullen snel genoeg het scherm vullen. In Dragon Ball FighterZ is niets bevredigender dan iemand online te verslaan.
Dragon Ball FighterZ Switch

Dragon Ball FighterZ Switch Review - Super Saiyan Goddelijk!

Hoewel we het toch weer geprobeerd hebben, kunnen we na het spelen van Dragon Ball FighterZ jammer genoeg nog steeds niet in een Super Saiyan transformeren. Toch liet deze uitstekende vechtgame ons heel even voelen alsof we wel degelijk over bovenmenselijke krachten beschikten. Dragon Ball FighterZ weet de perfecte combinatie neer te zetten tussen onze nostalgie voor Dragon Ball en een zeer solide vechtgame. De kenmerkende geluiden, opzwepende muziek, oogverblindende achtergronden en memorabele personages leiden samen tot een geweldig eindresultaat.
De originele moeilijkheidsgraad in de Story Mode had wat hoger mogen zijn en matchmaking werkt nog niet ideaal, maar dit zijn slechts kleine problemen die binnen het grotere geheel verbleken. Dragon Ball FighterZ is volgens ons niet alleen een van de beste Dragon Ball-games ooit, maar zelfs een van de beste vechtgames van de afgelopen jaren. Wij voelen ons weer geïnspireerd om stiekem in onze kamers te proberen in Super Saiyans te veranderen. En mocht dat echt niet lukken, dan is er altijd nog de KAMEHAMEHAAAAA!