World of Tanks Xbox One Review - Schrijft na vijf jaar geschiedenis

maandag, 03 augustus 2015 om 11:35
Hoewel je het zo niet zou zeggen, heeft World of Tanks zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een van de meest succesvolle games aller tijden. De tanksimulator is na vijf jaar nog altijd in ontwikkeling, maar heeft al net zoveel geregistreerde spelers als Italië aan inwoners (+60 miljoen). Nu is World of Tanks op de Xbox One verkrijgbaar.
Vraag een willekeurig iemand naar het grootste spel van dit moment, en hij zal al snel World of Warcraft, Call of Duty, FIFA of League of Legends roepen. In Nederland is World of Tanks lang niet zo populair als bovengenoemde games, maar de free to play-game van Wargaming hoort absoluut in dat rijtje thuis. De Tweede Wereldoorlog-game huisvest miljoenen actieve spelers en hoeft binnen het segment alleen League of Legends voor zich te dulden als het gaat om populariteit.
Zelfs na vijf jaar (!) blijft World of Tanks onverminderd populair. Vorig jaar breidden de makers bij Wargaming het oorlogsimperium uit met een versie op de Xbox 360, waarop de game van nieuw elan werd voorzien. De verplaatsing van het toetsenbord naar de controller zorgde ervoor dat World of Tanks wat simpeler werd in de omgang. Tegelijkertijd bleef het kenmerkende simulatiegevoel behouden en bleef de titel minstens zo hardcore als op de pc.
Let op: in deze recensie schrijven we weinig over de gameplay van World of Tanks. Lees daarvoor onze review van de Xbox 360-versie van World of Tanks.

Unieke crossplay-functie

Het mag geen verrassing heten dat World of Tanks op de Xbox One voortborduurt op de vorige versie. Dat betekent dat de stalen krachtpatsers waarin je rijdt hetzelfde besturen en dat de game eweer een breed scala aan spelmodi en 'sociale' activiteiten bevat, zoals speciale toernooien en evenementen waarin je je kunt mengen. Toch slaagt Wargaming erin om met de Xbox One-versie van World of Tanks geschiedenis te schrijven: het is namelijk de eerste titel die verbinding maakt tussen spelers van de Xbox 360 en de nieuwe console van Microsoft.
Met andere woorden: jouw account is naadloos geïntegreerd in de servers van zowel de Xbox 360 als de Xbox One. “Dit is nog nooit door een ontwikkelaar gedaan”, meldt Wargaming trots op de officiële website. De nieuwe feature blijkt niet alleen een lokkertje maar ook nog eens een fundamenteel belangrijke toevoeging aan het World of Tanks-universum. Binnen luttele seconden meng je jezelf in een epische strijd waarin twee facties bestaande uit acht tanks het tegen elkaar opnemen.
World of Tanks Xbox One <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201508/t/world-of-tanks.jpg" />

Oog voor detail

De snelheid waarmee dat gebeurt bevestigt niet alleen de kunde van Wargaming, maar ook de immense populariteit van World of Tanks. Naast deze nu al legendarische crossplay-functie bevat World of Tanks op de Xbox One meer verbeteringen. Zo is de gerennommeerde Havok Engine van de grond af aan opnieuw opgebouwd om zo de verbeterde kracht van de Xbox One beter op te vangen. De omgevingen, maps en tanks zijn opnieuw naar de tekentafel gegaan en opnieuw ontworpen met dank aan 4K-texturen en een grotere hoeveelheid aan polygonen (platte vlakken die met elkaar verbonden worden).
En belangrijker: er is in World of Tanks nu veel meer oog voor detail. De impact van een rijdende tank heeft nu veel meer invloed op de omgeving. Zo blijven de sporen van een tank voortaan zichtbaar op de oppervlakte, en bewegen de bladeren van de bomen en het gras door de wind. In de tussentijd woedt er een tweede oorlog op kilometershoogte als er donder en storm uitbreekt temidden de wolkenvelden. De tekenaars van World of Tanks hebben ten slotte aandacht besteed aan de mate van destructie tijdens de oorlogen; huizen brokkelen bijvoorbeeld voorts realistisch af.
World of Tanks Xbox One Review

Het moet wel eerlijk blijven...

Enige kanttekening op alle pracht en praal: World of Tanks draait op ‘slechts’ dertig frames per seconden. Wargaming heeft dit bewust gedaan om de strijd tussen Xbox One- en 360-spelers eerlijk te laten verlopen. Zo af en toe merk je dat World of Tanks in vergelijking met nieuwere titels minder soepel loopt, maar met het oog op de balans en eerlijkheid is dat een prijs die we zonder te klagen betalen. Belangrijker is dat World of Tanks op de Xbox One – zeker voor free to play-begrippen – er visueel waanzinnig uitziet.
Een veelgehoord probleem in World of Tanks is dat de instapdrempel voor nieuwe spelers nogal hoog ligt. Om dit aan banden te leggen, hebben de makers een nieuwe spelmodus gemaakt voor de Xbox One: Proving Grounds. Een PvE-modus (Player versus Environment) waarbij je spelenderwijs de plus-en minpunten van een tank beter leert kennen. De opdrachten in Proving Grounds variëren van ‘maak een rondje om het eiland’ tot ‘vernietig zoveel tanks binnen vijf minuten’. Toegegeven, de spelmodus breekt geen potten, maar geeft je wel een warm welkom in het universum van World of Tanks.
World of Tanks Xbox One Review

World of Tanks Xbox One: de beste versie

World of Tanks onderstreept op de Xbox One waarom het is uitgegroeid tot een van de meest succesvolle free to play-games aller tijden. Hier en daar zijn wat slimme aanpassingen gedaan zodat de gratis oorlogsgame nog beter is, zonder dat daarbij aan de fundering is gesleuteld. World of Tanks ziet er mooier uit, heeft voor nieuwkomers een lagere instapdrempel en schrijft bovendien geschiedenis door met een vrijwel perfectie crossplay-functie op de proppen te komen. Aarzel dus niet langer en stap meteen in een van de honderdvijftig tanks om lekker te gaan knallen.