The Walking Dead Michonne episode 1 Review - In Too Deep

dinsdag, 23 februari 2016 om 9:01
De games van Telltale Games schieten als paddenstoelen uit de grond. De populairste uit die reeks is The Walking Dead seizoen 1 bleek onlangs uit onze poll. Vanaf vandaag is er een nieuwe game uit in het TWD-universum. Lees er alles over in deze The Walking Dead Michonne episode 1 review - In Too Deep.
Michonne is een bekend karakter uit The Walking Dead comics. In de tv-serie wordt de rol puik neergezet door Danai Gurira, aan wiens hand een katana als zesde vinger kleeft. Een zombie die alleen al één keer gromt, krijgt meteen een enkeltje naar de hel. In The Walking Dead Michonne draait het verhaal om deze krachtige vrouw, waarbij we ingaan op het leven dat zij meemaakt tussen comic 126 en 139.
In de game wordt, waarbij meteen opvalt dat Telltale grafisch flink stappen heeft gemaakt, Michonne ingesproken door Samira Wiley die we kennen uit Netfix hit Orange is the New Black. De rollen hebben één overeenkomst: het neerzetten van een sterke vrouw.

Zombies onderwater

Michonne moet wel, want ze moet overleven! Het gaat namelijk om de periode dat ze niet bij Rick, Carl en de rest van de vertrouwde groep is. Bovendien zien we haar stoeien met twee jonge meisjes die overal opduimen, zelfs met een ietwat-achtige jumpscare tot gevolg. In begin is Michonne op een schip bij goede mensen, maar als ze ergens een kreet om hulp roepen, gaan ze op pad. Natuurlijk kan dit alleen maar negatieve gevolgen hebben!
Want de apocalyptische wereld zit vol met zombies. Erg indrukwekkend is de scene waarin zombies in een massa dreigend op je af komen in het water en je onderwater echt moet uitzoeken hoe je er levend uitkomt! Zelfs in de tv-serie hebben we na zes seizoenen een dergelijke scene in en onder het water nog niet meegemaakt. Dus dat doet de game goed! Het moment voelt intens aan als een goede thriller.
Het is dan ook jammer dat de kracht aan het begin van episode 1 later wat verzwakt. Dit alles heeft te maken met het verloop van het verhaal. Want al snel mondt de episode uit in een 'ik-ben-gevangen-genomen-door-een-groepe-overlevers-met-slechte-mensen.' Het is cliché en zo voelt het ook aan. Dat is jammer. Want na 1,5 uur rollen de credits over je scherm en vraag je je eerlijk gezegd wel af waar het heen moet met het verhaal in de volgende twee episodes. De dialogen tussen jou en de rest van de karakters zijn ook niet zo indrukwekkend.
Vooralsnog mist de game de emoties en de sfeer om te beroeren zoals The Walking Dead seizoen 1 wel had. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat je daarin een jong meisje Lee bestuurde en dat dat op voorhand al 'schattig' is, maar toch. De eerste episode moet het na het spectaculaire begin later vooral hebben van de gameplay. Die is zoals vertrouwd met veel quick-time-events.
The Walking Dead Michonne Episode 1 review

Veranderde quick-time-events

Mooi is om te zien hoe Telltale daar overigens risico's mee durft te nemen. Want de QTE zijn ietsje anders dan we gewend zijn, al roept dat voor Telltale fans ook verwarring op in het begin. De knoppen waarbij je Y, B, A of B moet indrukken zijn niet zo moeilijk. Maar verder hanteert Telltale opeens halve cirkeltjes, die doen denken aan de QTE's uit God of War, terwijl je daar helemaal geen halve cirkeltjes met de thumbsticks moet maken. Gewoon rechte lijnen doen hun werk, dus een strakke pijl in een richting zoals Telltale eerst deed, was beter geweest.
En de vernieuwing in de QTE's is al helemaal niet prettig. Op een bepaald moment moet je meerdere zombies tegelijk uitschakelen. Telltale schotelt je opeens drie knoppen tegelijk voor die je dan om de beurt snel moet indrukken. Heel even heb je 't gevoel een ritmische muziekgame aan het spelen te zijn. We waarderen het idee dat Telltale probeert te vernieuwen, maar de uitvoering is niet geslaagd. Beter wordt dit achterwege gelaten in de volgende twee delen.
Gelukkig gebeurt dit maar één keer en kan over het geheel genomen episode 1 beschouwd worden als een vertrouwde Telltale episode die duidelijk meer potentie laat zien dan het beroerde Minecraft.
the walking dead michonne episode 1 review

Hopen dat episode 2 beter is

Binnen 1,5 uur krijg je genoeg dialogen, leer je veel andere karakters kennen, los je een puzzeltje op en beleef je wat toffe gevechten. De Telltale mix is dan ook compleet. Alleen biedt episode 2 hopelijk wat meer dan een clichématige verhaal. Immers is de kracht van Telltale verhalende games aan de man brengen.