PES 2016 Review - Een jubileumknaller!

donderdag, 17 september 2015 om 15:32
Hiep hiep hoera! Pro Evolution Soccer is 20 jaar geworden! Niet alleen dat, maar Konami deelt ook nog eens uit. PES 2016 voelt namelijk als een cadeautje, eentje dat eerder dan aartsrivaal FIFA 16 uitgepakt mag worden. Eén ding is duidelijk: EA gaat het knap lastig krijgen!
Vorig jaar waren we al aardig onder de indruk van PES 2015, en dit jaar weet Konami er nog wat fijne verbeteringen aan toe te voegen. We kunnen constateren dat we echt te maken hebben met een jubileumknaller. Meer dan ooit is PES gepolijst, verzorgd, en ultiem verslavend. De serie is in ieder geval zeker weten uit het diepe dal geklommen waar het met PES 2014 was aanbeland.
PES 2016 <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201509/t/pes-2016-review.jpg" />

Foxy physics fiesta

Wie houdt van snelle gameplay zal zich uitstekend thuisvoelen in PES 2016. Het ouderwetse arcade-gevoel van PES 5 en 6 is weer terug en zorgt voor flitsende aanvallen die de reeks altijd zo gekenmerkt hebben. Het voelt soepel en vloeiend en de actie is vrijwel constant. Tenzij je echt uit bent op een overtreding zal de scheids vaak door laten spelen. Wat dat betreft grijpt de game wat terug op de roots, maar voelt verder niet ouderwets aan.
Je moet dankzij het golvende spel echt vooruitdenken en je speelstijl aanpassen aan het team waar je mee speelt. De topteams kunnen natuurlijk fantastisch counteren, maar als je opbouwender wilt spelen kan dat ook. Spelers lijken daarnaast enorm op hun wederhelften in de echte wereld. Grafisch is de game om door een ringetje te halen (behalve het publiek, hoewel dat ook wel meevalt) maar de FOX Engine doet meer. Zo zal Modric nooit een kopduel winnen van Ibrahimovic, en kunnen maar weinig verdedigers hem van de bal afzetten.
Vorig jaar was er nog weinig te merken van al het moois dat de FOX Engine te bieden heeft. Dit jaar wordt 'ie echt in dienst gesteld van de gameplay. Zo kun je dankzij de minimale laadtijden binnen 20 seconden van de opstelling naar de aftrap. Druk je na de pot op rematch dan begin je direct, wat des te aanlokkelijker wordt gemaakt omdat je automatisch met de opstelling van de vorige wedstrijd speelt.

Realisme voert boventoon

Toch nog even terug naar de invloed van de physics op de gameplay: het realisme lijkt de boventoon te voeren. Je ziet steeds weer andere animaties van struikelende of uitglijdende spelers, wat er allemaal levensecht uitziet dankzij die indrukwekkende engine. Het dynamische weersysteem dat dit jaar voor het eerst geïntroduceerd is, is hier ook een uiting van. Als het in de tweede helft van een wedstrijd opeens begint te regenen, merk je dat aan de snelheid van de bal, spelers die minder snel kunnen draaien en waterdruppels die van een schoen spatten.
Verder ziet ziet het gras van dichtbij er prachtig uit en als het regent zien de tenues er daadwerkelijk doorweekt uit. De nieuwe manieren om een goal te vieren vinden we niet echt een inhoudelijke toevoeging (of sfeerverhogend), maar het ziet allemaal gelikt uit en je kunt je maten er mee lastigvallen door het niet door te klikken. Het gebrul van de toeschouwers is aardig gedaan, hoewel die er verder toch grotendeels hetzelfde uitzien. Zoals altijd is het commentaar niet meer dan middelmatig (ondanks een nieuwe commentator) en valt het snel tot ergernis toe in herhaling. Ook Neymars kop die bij elke wedstrijd op de billboards terugkomt, is geen toevoeging.
Uiteindelijk zal PES het qua sfeer dit jaar waarschijnlijk weer verliezen van FIFA. We komen er later in deze PES 2016 review nog op terug, maar FIFA is op veel vlakken gewoonweg omvangrijker. In welke mate telt dit mee voor de uiteindelijke score? Het ligt er maar net aan waar je belang aan hecht bij een footie. Wat ons betreft is het bijvoorbeeld belangrijker hoe het scoren van een doelpunt 'voelt' dan sfeer in een stadion of de mogelijkheid om in een minigame een voetbal in een emmer te mikken.
PES 2016 review

Licentie fetisjisten & AI

Zoals ons ook al opviel in de preview versie, focust Konami zich dit jaar meer op het tweaken en fine-tunen van de vorige editie van PES. We waren al vol lof over de glorieuze terugkeer van de hexagon, waar je direct de sterke en zwakke punten van een speler mee in kan zien. Buiten dat is je game plan sowieso erg overzichtelijk en intuitief, hoewel er ook is gedacht aan de frummelaars die los kunnen gaan met de diepere tactische voorkeursinstellingen.
Maar naast zelf spelen kun je natuurlijk op vele manieren aan de slag als coach. Zo is de geliefde Master League weer van de partij en laat je een leven (bijna letterlijk, wat gaat daar veel tijd in zitten!) als manager leiden. Wij begonnen onze carrière bij Ajax en kwamen voor de verandering niet ver in de Champions League, maar waren wel uitzinnig toen we bovenaan de Eredivisie eindigden.
Je kunt ook meteen bij een topclub beginnen, maar als je op superstar speelt is het sowieso lastig om van de computer te winnen. Die doet namelijk z'n best en de AI laat af en toe mooi spel en fraaie aanvallen zien. Toch wordt er onrealistisch veel heen en weer getikt wat soms irritant kan worden, des te meer als je achter komt te staan en achter de bal blijft aanrennen.

Verbeterde A.I.

Binnen je eigen team is de AI overigens wel verbeterd. Je mannetjes lopen meestal op de juiste momenten goed diep, en ook de verdediging zal niet zomaar gaten laten vallen. Dit voorkomt veel frustraties. Natuurlijk scheld je af en toe nog wel op de game. Zo komt het voor dat een dieptebal naar een andere speler gaat dan je bedoelde, en helaas is het dan niet mogelijk om alsnog de juiste aanvaller te selecteren. We kwamen echter weinig van dit soort momenten tegen, en je kunt slecht spel bijna altijd aan jezelf wijten.
Waar PES 2015 ten opzichte van FIFA altijd achterblijft zijn de licenties. Van de Engelse competite ontbreken bijvoorbeeld de meeste officiële emblemen en namen, dus je speelt nog steeds met North London in plaats van Arsenal. Helaas voor de licentie-fetisjisten zal dit voorlopig niet veranderen. Afspraken tussen clubs, sponsoren en de FIFA zijn vaak vastgelegd voor langere tijd, maar er zijn geruchten over een downloadbare option file, die ervoor zou moeten zorgen dat transfers, emblemen en namen geheel kloppen.
Gelukkig behoudt Konami vooralsnog bijvoorbeeld de Champions League en de Europa League, die wel prachtig gepresenteerd worden inclusief 'echte' beelden vanuit het toernooi. Er zijn ook genoeg modi voor degenen die online willen spelen, zowel voor ranked als unranked. Helaas hebben we de servers nog niet kunnen testen, we hopen dat deze het aankunnen zodra de game in de winkels ligt.
Pes 2016 review

MyClub & Online

Het zit qua gameplay dus wel meer dan snor en we hebben ons voor deze PES 2016 review ontzettend vermaakt met de Exhibition Mode. Niet alles is echter rozengeur en maneschijn. Zo is de tegenhanger van het immens populaire FIFA Ultimate Team, MyClub, gewoon minder leuk. Je kunt een tijdje vooruit met de ingame coins die je verdient door wedstrijden te winnen en op andere manieren, maar uiteindelijk loopt je bankrekening leeg en word je bijna gedwongen om echt geld te investeren om je eigen samengestelde team te laten evolueren. Daarbij moet je ook nog eens rekening houden met 'team spirit', wat voor ondergetekende iets teveel hassle was om er lang van te kunnen genieten.
Naast MyClub zijn ook de Divisions weer terug. Speel tien wedstrijden en probeer de eerste divisie te bereiken door elk 'seizoen' genoeg punten te halen. Ondanks de watjes die bij 3-0 automatisch disconnecten en de standaard Italianen met hun waardeloze laggy internet, erg verslavend. Natuurlijk kun je ook unranked vriendschappelijke potjes spelen. De servers leken het goed te houden de eerste paar dagen, hoewel een minimale lag uiteraard niet te vermijden valt. Hier wen je snel aan en als je weer offline speelt merk je dat het online iets trager gaat.
Toch voelt het online menu nog wat ouderwets, met verschillende 'kamers' om met vrienden te spelen en een tamelijk beperkt matchmaking systeem. Het werkt wel, maar het kan gepolijster. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de training modus, waar je naar hartelust vrije trappen, penalties en spelsituaties kunt oefenen. FIFA 16 heeft zijn training dit jaar op de schop gegooid en belooft spelers van ieder niveau iets bij te kunnen brengen. In PES 2016 is het aanbod aan minigames en soorten trainingen vrij beperkt, en krijg je vreemdgenoeg alleen in de Master League een tutorial over ingewikkelde tactische plannen.
Verder moeten we helaas ook mededelen dat de keepers nog altijd af en toe overkomen alsof ze een epileptische aanval krijgen op de meest onverwachte momenten. Dit gebeurt gelukkig niet zo vaak dat het heel storend wordt, maar elke blunder is er één te veel. De verdediging daarentegen is lastiger te passeren dan in vorige delen, en dat heeft ook te maken met de eerdergenoemde verandering in de physics. Een simpel trucje of pure snelheid is meestal niet voldoende om Boateng of Thiago Silva te verschalken.
PES 2016 review

Conclusie PES 2016 Review - PES is back!

We mogen niet klagen: PES 2016 speelt heerlijk weg en is ten opzichte van de vorige editie op vrijwel alle fronten verbeterd. De laadtijden zijn minimaal, de FOX Engine zorgt voor realistische spelers en een realistisch veldspel, zonder op het vloeiende arcade-gevoel in te boeten. We speelden tussendoor op de PS3 nog even PES 2015 en dit voelde echt alsof je door stroop heen voetbalt. Pas als je een nieuwe fiets hebt merk je het verschil met je oude fiets, zo gaat het oude gezegde, toch? De occasionele blunderende keeper en beperkte, soms ongepolijste, modi en features kunnen niet verhullen dat PES 2016 een blinde aanschaf waard is voor footiefans, en misschien zelfs de beste PES ooit. Konami: chapeau, proficiat en gefeliciteerd!