Lethal RPG War Review - Originaliteit is ver te zoeken

Review
zondag, 23 augustus 2015 om 13:00
xgn google image
‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’ gaat ook in de gamewereld op. Ontwikkelaars borduren constant voort op hun eigen ideeën of die van hun concurrenten, maar proberen daar vaak toch een eigen draai aan te geven. Zoals je in deze Lethal RPG War review kunt lezen, is die eigen draai precies wat deze game mist.
Games kunnen een heel inspirerend medium zijn en het is dan ook niet gek dat bepaalde gameplayelementen voorkomen in meerdere games. Zo had Castlevania: Lords of Shadow reusachtige bazen die je moest beklimmen om hen te verslaan, een idee dat eerder werd gebruikt in Shadow of the Colossus.
Maar sommige games spelen wel heel nadrukkelijk leentjebuur bij anderen en ook Lethal RPG War valt in die categorie. Zo’n beetje ieder RPG-cliché dat je maar kunt bedenken, komt in dit spel terug en geeft je het gevoel dat ontwikkelaar EyeSpyda Games nauwelijks moeite heeft gedaan om iets origineels te verzinnen.
Waar dat aan ligt, leggen we in onze Lethal RPG War review uit.
Lethal RPG War Review #1

Mijn naam is Lethal

De game opent met een bekend concept uit fantasy verhalen: boze skeletten vallen ridders aan in het bos. Vervolgens komt held Lethal (ja, zo heet hij echt) ten tonele om de skeletten een kopje kleiner te maken, waarna hij van de koning de opdracht krijgt om de overgebleven kampen van de ondoden te vernietigen.
Dat brengt ons meteen bij het grootste probleem van de game: het verhaal is behoorlijk nietszeggend. Naast het feit dat de game gebruikmaakt van elementen die al tot in den treure herhaald zijn, kom je ook nauwelijks iets te weten over Lethal zelf. Achtergrondinformatie is vrijwel helemaal afwezig.
Verder is het ontwerp van Lethal duidelijk afgekeken van Cloud Strife uit Final Fantasy VII (zelfs Lethals zwaard doet denken aan Clouds Buster Sword); het enige opvallende verschil is zijn haarkleur en kleding. Daarnaast heeft Lethal weinig persoonlijkheid: hij is gewoon een figuur die om onduidelijke redenen inhakt op monsters.
Lethal RPG War Review #2

De bekende weg

Ook het ontwerp van de andere personages in je groep is allesbehalve uniek: de soldaat met een zwaard en schild, de dame met een pijl en boog, de magiër met een staf en een lange mantel... Op vrijwel ieder vlak heeft de ontwikkelaar voor de bekende weg gekozen, zonder ook maar één eigen idee in het spel te verwerken.
Wat evenmin helpt, is het feit dat de dialogen soms taalfouten bevatten. Het verhaal was sowieso al weinig inspirerend, maar doordat het ook nog eens rommelig wordt verteld, kun je het helemaal niet meer serieus nemen. De dialogen zijn daarnaast vrij standaard en zeggen bar weinig over de personages zelf.
Vechten in Lethal RPG War doe je zoals je dat in elke RPG doet: door beurtelings je acties te kiezen en de levenspunten van je vijanden op nul te krijgen. Elke vijand heeft specifieke vaardigheden en zwakke plekken, terwijl Lethal en zijn bondgenoten ook hun eigen vechtstijl hebben. Toch is dit eveneens heel standaard uitgewerkt.
Lethal RPG War Review #3

Strategisch denken

Toch biedt het vechtsysteem tegelijkertijd een van de sterkste punten van de game: uitdaging. Hoewel gevechten in het begin nog relatief eenvoudig zijn, moet je later in het spel echt overwegen wat de beste actie is: een tegenstander hersenloos aanvallen leidt maar zeer zelden tot een overwinning.
In plaats daarvan moet je goed nadenken over wanneer je gewone aanvallen, speciale aanvallen en voorwerpen inzet, evenals welk personage wat moet ondernemen. Omdat sommige personages sneller zijn dan andere, is het namelijk van belang om te leren in welke volgorde je groep acties zal uitvoeren.
Navigeren door de spelwereld gaat via een landkaart (die een beetje doet denken aan de kaart van Fire Emblem: Awakening), waarop je locaties en vijanden ziet. Je kunt zelf je pad bepalen en daardoor gevechten aangaan, of juist een andere route kiezen en vijanden vermijden. Dat zorgt voor een extra strategisch element.
Lethal RPG War Review #4

Lethal RPG War review: dertien in een dozijn

Helaas weet je dat er iets mis is met een game als de landkaart het orgineelste aspect van het spel is. De gameplay van Lethal RPG War werkt naar behoren, maar is net als het verhaal en het vechtsysteem totaal niet origineel. Gelukkig bieden de gevechten de nodige uitdaging, waardoor de game nog enigszins blijft boeien.
Desalniettemin kunnen we het spel niet aanraden. Lethal RPG War is een game van dertien in een dozijn: het spel voegt niets nieuws aan het genre toe en geeft je nergens echt het idee dat de ontwikkelaar veel liefde en aandacht in dit project heeft gestopt. Kortom, de game functioneert, maar daar is alles mee gezegd.
Cijfer: 5

Populair Nieuws