Kings Quest Chapter 2 review - Koning Graham op de knieën gedwongen

zaterdag, 02 januari 2016 om 14:00
Het is snel gegaan met de carriére van Graham. In de eerste aflevering van King's Quest ontmoeten we de dappere en slungelige goedzak, die niets liever wil dan ridder worden. Die wens komt uit. Sterker nog, in de tweede episode acteert hij als koning van Daventry. Hoe onze held dát vergaat, lees je in deze Kings Quest Chapter 2 review.
King's Quest ontwaakte in augustus na een lange winterslaap van zestien jaar. De bescheiden studio The Odd Gentleman ontfermde zich over de legendarische serie en zag zoveel potentie dat ze besloot King's Quest gefaseerd over vijf afleveringen uit te brengen. Dankzij de schitterende handgeschilderde wereld van Daventry, het avontuurlijke en meeslepende verhaal en de hersenbrekende puzzels ontpopte King's Quest zich tot een van de beste avonturentitels van het afgelopen jaar.

Met vragen bestookt

The Odd Gentleman maakte zich in één klap onsterfelijk bij het grote publiek. Helaas verzuimde de studio om de aandacht vast te houden. Maandenlang lieten de makers niets van zich horen, toen daar uit het niets de tweede aflevering in de digitale bibiliotheek opdook. We kunnen ons voorstellen dat veel spelers in die tijd de magie met King's Quest een beetje zijn kwijtgeraakt, maar wie zijn avontuur een vervolg geeft zal opnieuw op slag verliefd raken op het prachtige plaatje dat deze game schildert.
In de tweede aflevering nemen de makers een behoorlijke sprong in de tijd. Graham regeert als koning van Daventry en probeert alledaagse problemen op te lossen. Diverse ridders bestoken de volksheld met allerlei vragen en opmerkingen waar hij in al zijn onervarenheid zich geen raad mee weet. Hij trekt de wildernis in om zijn hoofd leeg te maken en na te denken over de vele beslissingen die hij moet nemen. Zodra hij een uitgestorven gehucht binnenloopt wordt hij gevangengenomen door kwaadaardige (maar ook hilarische) goblins.
Kings Quest Chapter 2 review

Klusjes voor goblins

De eens zo machtige heerser van Daventry wordt in dit nieuwe avontuur op de knieën gedwongen. Om in leven te blijven, zul je voor de goblins allerlei klusjes moeten doen. Dat betekent dat je opnieuw veel kleurrijke personages ontmoet, spullen moet zien te verzamelen en puzzels moet oplossen om verder in het verhaal te komen. In de tussentijd moet je je beraden op een ontsnappingsplan en zul je je onderdanen in leven moeten houden. Wat dat betreft brengen de makers een leuke twist aan King's Quest.
Graham moet eens in de zoveel tijd zijn gevangengenomen onderdanen van voedsel voorzien. Er is alleen niet genoeg eten om alle monden te voeden, dus zul je keuzes moeten maken. Wie geef je te eten? Welk leven is voor jou belangrijker: dat van een krachtige en onbevreesde ridder die jou aan verdere glorie kan helpen, of dat van een arme bakkersvrouw die geliefd is bij het volk? Dilemma's die je 's nachts ongetwijfeld bezig zullen houden.
kings quest chapter 2 review

Hoger tempo...

Groot voordeel ten opzichte van de vorige aflevering is dat het tempo in deze episode hoger ligt. Dat komt met name door een toevoeging die weliswaar subtiel is, maar een wereld van verschil maakt. Zo is het nu mogelijk om tussenfilmpjes, acties of animaties die je al eens gezien hebt, over te slaan. In de debuutaflevering was je verplicht om na een overlijden alle tussenfilmpjes opnieuw te bekijken. Dat dat nu niet meer hoeft mag een godszegen genoemd worden.
Jammer genoeg hebben de makers niet ieder minpunt weg kunnen vegen. Zo moet je ook hier weer vaak helemaal teruglopen naar eerder bezochte gebieden om een bepaald voorwerp op te halen. In het begin is dit niet zo erg, daar de makers er alles aan gedaan hebben om een geloofwaardige wereld neer te zetten. Maar na een uur of twee begint het zogeheten backtracken toch aardig te frustreren. Een fast-travel optie had al een wereld van verschil gemaakt.
kings quest chapter 2 review

...Maar nog niet hoog genoeg

Wat ook niet helpt bij het soms lage tempo, is dat de puzzels in deze aflevering ietwat aan kracht hebben ingeboet. We kunnen kortweg stellen dat ze gewoonweg minder om het lijf hebben dan de hersenkrakende opgaves van het vorige avontuur. Zonder spoilers weg te geven: op sommige momenten moet je zo extreem en overdreven out-of-the-box denken dat het eigenlijk gewoon nergens meer over gaat. Dan zijn we de game zo beu dat we een dag later pas weer verdergaan.
Een schril contrast met de eerste episode, die we in één ruk hebben uitgespeeld. En dat terwijl deze aflevering ook nog eens een paar uur minder in beslag neemt om uit te spelen. Afijn, het helpt dat King's Quest als totaalplaatje als een huis overeind staat. Spil in het succes is de verhaalvertelling, die opnieuw van ongeëvenaard niveau is. De manier waarop een oudere Graham terugblikt op zijn avonturen met zijn kleindochter Gwendolyn, is zowel hartverscheurend als hartverwarmend te noemen.
kings quest chapter 2 review

Kings Quest Chapter 2 review - Wéér fantastisch

Op de valreep van 2015 was de wereld een bijzondere en meeslepende avonturengame rijker. King's Quest Chapter 2, het langverwachte vervolg op A Knight To Remember, levert opnieuw een legendarisch en meeslepend avontuur die dankzij een weergaloze verhaalvertelling helemaal tot bloei komt. Met enkele subtiele veranderingen hier en daar speelt King's Quest net iets fijner, al is het jammer dat de puzzels minder baanbrekend zijn en dat het avontuur een stuk korter is.