Hearthstone The League of Explorers Review - Weer een succes

zaterdag, 02 januari 2016 om 12:00
Zijn we nog maar net bijgekomen van de laatste uitbreiding van Hearthstone (The Grand Tournament), daar komt Blizzard alweer met de volgende: The League of Explorers. Nieuwe kaarten om decks mee te bouwen zijn natuurlijk altijd fijn, maar is The League of Explorers je geld of goud waard? Lees het in de Hearthstone The League of Explorers review!
The League of Explorers is vergelijkbaar met Curse of Naxxramas en Blackrock Mountain: het is een singleplayer avontuur, waar je het als speler opneemt tegen bekende en minder bekende bazen uit het Warcraft-­universum. Door het verslaan van deze computergestuurde tegenstanders verdien je nieuwe kaarten, 45 in totaal. En er zitten hele toffe nieuwe kaarten tussen, die zeker vaker gespeeld zullen worden door zowel nieuwe als doorgewinterde Hearthstone fans.

Heel tof thema

Allereerst zit Blizzard qua thema weer helemaal goed. The League of Explorers is een groep avonturiers die op zoek is naar de Staff of Origination, een eeuwenoud artefact gemaakt door de Titans. De zoektocht leidt naar verschillende tombes waar delen van de staf zich bevinden, bewaakt door Tol'Vir, Troggs, Naga en dodelijke valstrikken.
De hele uitbreiding is eigenlijk een variatie op de Indiana Jones­films en daar is helemaal niks mis mee. Zelfs de hoed van Indiana Jones (of zijn Warcraft-­tegenhanger Harrison Jones) is terug te vinden in kaartvorm. The League of Explorers biedt met dit thema zelfs een soort van verhaal, met personages in de vorm van de leden van The League of Explorers zelf die gedurende de hele uitbreiding terugkomen. Een erg leuke manier om iets meer verhaal te krijgen in een spel dat in de basis een veredelde vorm van schaken is.
Om de Staff of Origination in handen te krijgen, moeten spelers het niet alleen opnemen tegen bazen, maar ook bijvoorbeeld ontsnappen uit een instortende tempel. Spelers doen dit door naar de uitgang te rennen (oftewel een bepaald aantal beurten te overleven), terwijl ze het moeten opnemen tegen dodelijke minions en valstrikken. Dit is een fijne variatie op het vechten tegen een 'echte' tegenstander en het is te hopen dat Blizzard in toekomstige uitbreidingen verder met deze manier van spelen zal experimenteren en variëren.
hearthstone the league of explorers review

Ontdek de discover mechanic

Naast nieuwe kaarten biedt The League of Explorers een nieuwe mechanic: discover. Hiermee krijgen spelers na het spelen van een discover­kaart de keuze uit drie willekeurige kaarten, waarvan ze er één houden. Zo biedt de Jeweled Scarab de keuze uit drie kaarten die drie mana kosten en de Tomb Spider uit drie willekeurige beast- en minion­kaarten. Spelers kunnen met deze keuze direct inspelen op het huidige spelverloop. Het is nog te vroeg om te zeggen of deze discovery­kaarten veel gespeeld zullen worden, maar het is fijn dat Blizzard constant nieuwe mechanics introduceert om Hearthstone fris te houden.
Andere nieuwe kaarten bieden ook interessante nieuwe mogelijkheden om het spel te spelen. Zo kopieert de Unearthed Raptor de deathrattle van een van je eigen minions, geeft de Summoning Stone je een minion zodra je een spell gebruikt en verdubbelt Brann Bronzebeard je battlecries. Deze kaarten geven Hearthstone in zijn geheel ook weer meer diepgang. Bovendien zien ze er allemaal fantastisch uit en Blizzard heeft qua vormgeving weer enorm zijn best gedaan.
Qua gameplay valt het op dat de moeilijkheidsgraad van de bazen tegen wie de speler het op moet nemen enorm varieert. Veel zijn misschien wel iets te gemakkelijk, terwijl voor anderen juist veel oefening en experimentatie nodig is. In de vorige singleplayer-uitbreidingen was deze balans toch iets beter en zat er net wat meer uitdaging in het spelen. Uiteraard biedt ook The League of Explorers weer de Heroic­modus, maar deze is dan direct weer extreem moeilijk.

Wederom een te gekke uitbreiding

Al met al lijkt Blizzard met de uitbreidingen van Hearthstone de plank niet mis te kunnen slaan: ook The League of Explorers is voor fans van het spel een must buy. De uitbreiding biedt nieuwe kaarten, nieuwe mogelijkheden om het spel te spelen en alles ziet er weer geweldig uit. Het enige dat jammer is, is dat de volgende uitbreiding wel weer een paar maanden op zich laat wachten.