Jordskott Review (Blu-ray) - Valt tegen

zaterdag, 25 juni 2016 om 12:01
In Scandinavië is er een nieuwe serie gelanceerd, dit keer één met een bovennatuurlijk tintje. De tiendelige tv-serie vertelt het verhaal van het meisje Josefin dat opeens vermist wordt. Gaandeweg verdwijnen er nog meer kinderen. Lees er alles over in de Jordskott review.
Jordskott begint spannend en alles bovennatuurlijk. Een spannende gijzelingsactie doet ons kennismaken met het hoofdpersonage van de serie: Eva Thörnblad (Moa Gammel). Ze is politiecommissaris en op zoek naar haar dochter Josefin. In het begin van de serie zien we moeder en dochter nog gelukkig, tot plotseling de zevenjaar oude dochter ineens verdwijnt.
Jordskott review #1

Verdronken in de zee

Jarenlang wordt tegen Eva gezegd dat ze de hoop op moet geven. Ondanks dat haar dochter nooit gevonden is, zal de kans dat ze nog leeft nihiel zijn. Mensen hameren erop dat de kleine vast verdronken is in de zee. Eva heeft er een hard hoofd in. Als haar vader plotseling komt te overlijden, gaat ze terug naar haar roots, zogenaamd om dingen te regelen rondom zijn overlijden. Vaderlief had namelijk een bedrijf en Eva heeft aandelen. Ondertussen heeft Eva haar eigen agenda, want er is onlangs in de buurt weer een kind vermist.
Het komt Eva wat té bekend voor. Weer een kind dat zomaar verdwijnt in de buurt van het Silverhödjmeer? Dat kan geen toeval zijn. Ze houdt hoop en denkt dat Josefin nog in leven is. Het verhaal wordt helemaal vreemd als ze op een dag een half dood meisje op de weg aanrijdt dat een ketting om heeft die Eva vroeger aan Josefin heeft gegeven. Is dit wellicht Josefin, of is er toch iets anders aan de hand?
Jordskott review #2

Een vreemde wending

Het begin van Jordskott is spannend. Alleen moet tot ons spijt gezegd worden dat het detective sfeertje na vijf afleveringen plotseling een vreemde wending neemt. Dan gaat het bovennatuurlijke element steeds meer de boventoon voeren en vraag je jezelf af wat je precies aan het kijken bent. Klaarblijkelijk zijn er nog veel meer kinderen vermist en gaat dit de pet van de mensen te boven.
De serie speelt vooral met informatie achterhouden van personages en het opzettelijk fout neerzetten van deze personages. Het vroeg in beeld zetten van iemand die in een bos loopt en thuis allerlei wapens heeft, doet vermoeden dat hij wat met de verdwijningen te maken heeft. Pure onzin waarschijnlijk, want wie weet verdedigt de beste man zichzelf wel.
De cast van Jorksott is ook niet zo interessant moet gezegd worden. Moa Gammelt acteert goed en dat geldt ook voor Henrick Knutsson die de rol speelt van Nicklas Gunnarsso, een jongen die verstandelijk gehandicapt is. Maar daar omheen hebben we te maken met allerlei personen die niet goed uit de verf komen. De interviewopnames van Eva's vader zijn oersaai en de mensen met wie Eva samenwerkt, zijn ook al om in slaap te vallen.
Jordskott review #3

Afleidend

Daarbij komt het niet over als één gecoördineerd geheel. Er zijn te veel kleine verhaallijntjes en die leiden eigenlijk af van de hoofdzaak. Pas als de focus weer ligt op de vondst van Josefine en de andere kinderen wordt nog eens pijnlijk duidelijk hoe slecht het verhaal van Jordskott eigenlijk in elkaar steekt. Nu zijn er niet zoveel bovennatuurlijk Scandinavische thrillers en is Jordskott als geheel niet uiterst saai om te kijken. Het is alleen dat je na de eerste aflevering zoveel meer verwacht.
Het is zonde om te zien dat die verwachtingen nergens ingelost worden. Een schrikmoment hier en daar zorgt er niet voor dat je de serie opeens meer kan waarderen. Er had veel en veel meer ingezeten!
Cijfer: 6