Hitman Episode 5 Review - Op jacht in Colorado

maandag, 03 oktober 2016 om 23:37
Agent 47 is wederop op pad gestuurd om te jagen op al het kwaad dat deze wereld kent. Dit keer is de bestemming Colorado, en daar lopen opnieuw een aantal doelwitten rond die jij op jouw eigen wijze van het leven mag beroven. De Hitman Episode 5 review laat weten of sluipmoordenaar spelen nog altijd zo leuk is als voorheen.
Na een flink aantal reisjes naar de mooiste plekjes die deze aardbol te bieden heeft, wordt Agent 47 opnieuw op pad gestuurd om weer wat gespuis om te leggen. Dit keer is de bestemming Colorado, en er staan weer flink wat bad guys op je te wachten om je leven zuur te maken. Hitman Episode 5 geeft jou de mogelijkheid om de kale huurmoordenaar weer flink aan het werk te zetten.
Deze vijfde aflevering binnen seizoen een van Hitman brengt eindelijk wat spanning in het verhaal, en de opbouw van de vorige episodes bereikt in Hitman Episode 5 dan ook zijn climax. Tijdens jouw avontuur in Bangkok ben je immers te weten gekomen dat alle moorden die je tot dusver hebt gepleegd onderdeel zijn van een groter geheel.
hitman episode 5 review

Op zoek naar de verrader

Een externe partij heeft op sluwe wijze namelijk schoon schip gemaakt door diverse vijanden om te leggen, zonder dat de ICA dit doorhad. De organisatie is dus bedrogen, en jouw kompaan Diana is uit op wraak. De ICA duldt geen oplichterij en de geheimzinnige tegenstander moet dan ook geëlimineerd worden.
Dit leidt de kale moordenaar naar een afgelegen boerderij in het Amerikaanse Colorado. Hier traint een private militaire organisatie, en alle pijlen wijzen erop dat de ‘shadow client’ zich onder hen bevindt. Omdat je niet zeker bent wie de mol is, heb je in Hitman Episode 5 een iets langere lijst met doelwitten dan in vorige episodes.
hitman episode 5 review

Een stuk meer doelwitten dan voorheen

Dit keer zal je namelijk vier targets om moeten leggen, tegenover de standaard hoeveelheid van twee in alle vorige delen. Daarmee stapt ontwikkelaar IO Interactive van het reguliere pad af, en hoewel de verandering subtiel is, is hij wel degelijk welkom.
Daarbij is de moeilijkheidsgraad ook flink omhoog geschroefd. Het kamp is namelijk zwaar bewaakt, en je begeven over het terrein is daarmee zeker geen simpele taak. Het ontdekken van het level is daarmee dan ook best pittig. Natuurlijk is er zoals gewoonlijk een vermomming die je overal toegang verschaft, maar voordat je dat pakje in handen hebt zal je dus goed op moeten letten waar je je begeeft.
hitman episode 5 review

Colorado meer ingetogen dan vorige levels

Het level zelf is opgedeeld in vier verschillende kleinere gebieden, en in elk gebied loopt (niet geheel verrassend) een doelwit rond. Stuk voor stuk zijn dit kopstukken binnen de organisatie, en allen zijn ze niet helemaal honderd. Zo is er iemand die een voorliefde voor explosieven heeft, en is er tevens een Russische die iemand aan het martelen is in een donkere kelder.
Op die manier weet Hitman Episode 5 het relatief saai ogende level toch wat leven mee te geven. De modderige vlaktes van Colorado ogen simpelweg een stuk minder fraai dan de prachtige skyline van Parijs of de tropische omgeving van Bangkok. Gelukkig weet de grote hoeveelheid interactie met het level een hoop goed te maken. Eerdergenoemde doelwitten zijn een goed voorbeeld, maar ook de ‘normale’ NPC’s die rondlopen zorgen voor leven tijdens het spelen.
hitman episode 5 review

Subtiele details brengen de wereld tot leven

Subtiele dingen als gesprekken tussen bewakers die praten over politieke gevechten, wat duidelijk hint op de strijd tussen Hillary Clinton en Donald Trump. Of het feit dat je de omgeving weer kunt inzetten als wapen tegen het kwaad. Eerdere episodes deden dit ook al sterk, en Hitman Episode 5 zet deze positieve trend voort.
Helaas is Colorado niet zo’n memorabele episode als sommige oudere locaties van Agent 47. Het level mist gewoonweg een groots element of iets echt unieks. Parijs had bijvoorbeeld de grote modeshow, en Marrakesh maakte indruk met de grootte van het dorpje. Colorado mist dit, waardoor Hitman Episode 5 iets meer als een tussendoortje aanvoelt. Ook verhaaltechnisch is die term meer dan terecht, want hoewel het plot eindelijk echt op gang komt, eindigt het weer met een flinke cliffhanger. Je wordt dan ook echt voorbereid op de laatste episode die later nog verschijnt.
hitman episode 5 review

Hitman Episode 5 Review - Leuk tussendoortje

Hitman Episode 5 is daarmee een van de minder sterke episodes die dit eerste seizoen van Hitman tot dusver heeft mogen ontvangen. Gameplaytechnisch is dat gelukkig niet zo, want je hebt als kale sluipmoordenaar nog altijd tal van opties om jouw tegenstanders een kopje kleiner te maken. Ook begint de serie verhaaltechnisch interessant te worden. Helaas weet Colorado als locatie niet enorm te overtuigen.
De afgelegen boerderij oogt gewoonweg een stuk simpeler een kleurlozer dan een tropische locatie als Bangkok. Verder laat deze vijfde episode je ook achter met een enorme cliffhanger, waardoor de drang om verder te spelen meer dan aanwezig is. Amerika is daarmee een leuke warmhouder, maar alle ogen zijn gericht op de finale die binnenkort uit moet komen.